Sportowy panelowy filtr powietrza

Inter Cars
10.5.2017

Sportowe filtry powietrza zmniejszają opory przepływu przy jednoczesnym zachowaniu optymalnych właściwości filtracyjnych.

Fabryczne filtry powietrza, choć stosunkowo tanie i dobrze filtrujące, są wyprodukowane z tradycyjnego tworzywa, jakim jest papier. Niestety materiał ten stawia duży opór powietrzu docierającemu do komory silnika. Tymczasem im mniej powietrza w mieszance spalania, tym mniejsza generowana moc. Odpowiedzią na tę problematyczną kwestię są sportowe filtry powietrza. Zmniejszają one opory przepływu przy jednoczesnym zachowaniu optymalnych właściwości filtracyjnych.

Materiał filtracyjny

Mniejsze opory powietrza w układzie dolotowym przekładają się na lepszą reakcję pedału gazu i poprawę dynamiki auta. Uzyskuje się je przede wszystkim dzięki zmianie materiału filtracyjnego z papieru na np. wkład bawełniany wzmocniony aluminiową siatką, tudzież próżniowo zbijaną poliuretanową gąbkę. Standardowa optymalizacja mocy i momentu obrotowego silnika wynosi od 1 do 4 KM. Jednocześnie jakość dostarczanego do silnika powietrza pozostaje na wysokim poziomie. Dodatkowo po montażu dostrzec można również delikatną zmianę barwy tonu silnika, choć nie jest ona na tyle wyrazista, by mogła przeszkadzać korzystającym z auta. Co więcej sportowe filtry powietrza są filtrami wielokrotnego użytku, gdyż można je czyścić przy pomocy dedykowanych do tego preparatów. Można je również nasączać specjalistycznymi olejami, poprawiając tym samym właściwości filtracyjne tworzywa i zwiększając jednocześnie długowieczność silnika.

Wkładki – filtry panelowe

Montaż sportowego filtra powietrza pozwala zwiększyć ilość powietrza zasysaną do komory spalania, co przekłada się bezpośrednio na poprawę osiągów pojazdu. Możliwość wielkokrotnego wykorzystania takiego filtra zmniejsza natomiast koszty eksploatacji. Dział Tuningu i Motorsportu Inter Cars posiada w swojej ofercie linie produktowe trzech najbardziej renomowanych producentów sportowych filtrów powietrza: K&N, Pipercross oraz BMC.

K&N

Filtry panelowe K&N są wiernymi zamiennikami seryjnych, papierowych filtrów powietrza. Opracowana przez amerykańskich inżynierów konstrukcja pozwala uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu filtrowania. Wykonane są one z 4-6 warstw bawełny ułożonej pomiędzy 2 arkuszami aluminiowej siatki. Tak przygotowana warstwa filtracyjna dodatkowo jest składana harmonijkowo, zwiększając tym samym powierzchnię filtracyjną produktów sygnowanych logiem K&N. Warto pamiętać, że są to filtry mokre. Oznacza to, iż są nasączone specjalnym olejkiem zatrzymującym najdrobniejsze nawet zanieczyszczenia.

Pipercross

Panelowe filtry powietrza Pipercross są filtrami wielorazowego użytku – można je samodzielnie czyścić i konserwować przy pomocy specjalistycznych olejków. Filtry wykonane są z wielokrotnie zbijanej próżniowo poliuretanowej gąbki, której właściwości pozwalają zatrzymać wewnątrz materiału filtracyjnego więcej zanieczyszczeń powietrza. Angielski producent dowiódł, że stosowana w jego produktach gąbka, pozwala na trzy razy dłuższe użycie produktu względem papieru czy bawełny. Atutem wykorzystania gąbki jest także zachowanie stałego przepływu powietrza w filtrze.
Materiał filtracyjny składa się z kilku warstw gąbki, zróżnicowanych pod względem porowatości oraz twardości. Dzięki temu każda warstwa może zatrzymać zanieczyszczenia o innej wielkości i strukturze. Filtry panelowe Pipercross to również tzw. filtry mokre – nasączone olejem, dzięki któremu nawet drobne zanieczyszczenia nie dostają się do sinika.

BMC

Panelowe filtry powietrza włoskiej firmy BMC gwarantują większą zdolność przepływu powietrza w stosunku do standardowych filtrów papierowych. Filtry ograniczają straty energii w przepływie powietrza, a tym samym przyczyniają się do uzyskania lepszej wydajności pracy silnika i zmniejszenia zużycia paliwa. Atutem filtrów włoskiego producenta jest materiał, z którego są wykonane – odporny na wysokie temperatury i wilgotność poliuretan w obudowie oraz materiał filtracyjny w postaci warstw bawełny, wkomponowanych pomiędzy dwie warstwy siatki metalowej. Filtry BMC zaprojektowane są z myślą o zwiększeniu przepływu powietrza, co pozwala na optymalne wykorzystanie mocy silnika. To tzw. filtry mokre – nasączone olejem, dzięki któremu nawet drobne zanieczyszczenia nie dostają się do sinika.

Sportowy wybór

Sportowe panelowe filtry powietrza są zawsze dobrym wyborem zarówno dla osoby rozpoczynającej mechaniczny tuning auta, jak i zwykłego Kowalskiego, który bierze pod uwagę poprawę wydajności silnika, a jednocześnie dąży do ekonomizacji jego parametrów. Sportowe filtry powietrza to więcej tlenu w mieszance spalania, wielokrotność użytkowania i zmniejszenie zużycia paliwa.

Źródło: Informacja prasowa Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę