Spotkanie z legendami motoryzacji

MTP
13.10.2016

Zbliża się data rozpoczęcia pierwszej edycji targów klasycznej motoryzacji – Retro Motor Show w Poznaniu. Co zobaczymy na swego rodzaju zakończenie sezonu? Jak podkreślają organizatorzy wydarzenia, czekać nas będzie pełen przekrój motoryzacyjnych pereł minionej epoki.

– Retro Motor Show rozpoczniemy od spotkania z niemal protoplastą dzisiejszej motoryzacji, autem uwielbianym przez amerykanów, którzy kupili blisko 2 miliony jego egzemplarzy! Mowa oczywiście o Fordzie A, czyli drugim, masowo produkowanym modelu w końcowych latach 20 ubiegłego wieku. Znakomicie odrestaurowany model będzie na pewno nie lada atrakcją – podkreśla Miłosz Zagórski z MTP. – Podczas targów pojawić ma się również niezwykle rzadki okaz Lotus Omega, który charakteryzował się na ówczesne czasy lepszymi osiągami niż choćby Ferrari Testarossa. Na rynku pojawiło się ich niewiele, bo raptem 1000 sztuk. Warto zatem zaplanować weekend w Poznaniu, atrakcji będzie sporo – dodaje.

Wśród prezentowanych modeli nie zabraknie rodziny Mercedesów, a tutaj będziemy mieli okazję zobaczyć praktycznie cały przekrój najciekawszych i bogato wyposażonych „Merców” z praktycznie każdej dekady XX wieku. Na szczególną uwagę zasługuje model W107 450SLC z 1979 roku, gruntownie odrestaurowany prezentuje się naprawdę godnie. Japoński akcent podkreśli jeden z najtrudniej dostępnych już youngtimerów w dobrym stanie technicznym – Honda CRX, którą właściciel pieczołowicie odbudował, uzyskując efekt bardzo, bardzo zbliżony do oryginału.

Z ostatniej chwili!
Na liście prezentowanych podczas targów modeli znalazły się także: dwa egzemplarze Citroen HY, Cadillac DeVille z 1960 roku, Cadillac Eldorado z 1973 roku, Peugeot 205, FSO 125p.

Swoje eksponaty mają pokazać Automobil Klub Wielkopolska, Muzeum Techniki Motoryzacyjnej Ol-Mot Retro, Citroen Klub Polska (m.in. Citroen C4 z lat 30. ubiegłego wieku), Automobilklub Leszczyński, Fundacja Retro&Classic (m.in. Rolls Royce z 1936 r., Jaguar E-type, BMW 315, 320, 326, 502, AM4 oraz Dixi) i wiele innych. Lista modeli aktualizowana jest codziennie.

Cadillac DeVille Coupe – Różowa landrynka Elvisa Presleya to co prawda 4 drzwiowy sedan, ale z czasem legenda urosła, a najczęstszą repliką jest właśnie DeVille Coupe. Na targach zobaczymy wersję z 1960 roku.
 
BMW Dixi – Protoplasta historii bawarskiego producenta samochodów. Model 3/15 rozpoczął seryjną produkcję aut spod znaku BMW w 1929 r. Popularnie nazywany Dixie osiągnął sprzedaż na poziomie 16 tysięcy egzemplarzy. Ten model charakteryzował się nowoczesną i niespotykaną w tamtych czasach nitowaną karoserią, zrobioną w całości ze stali. To kolejna „perełka” targów Retro Motor Show, obok której po prostu nie można przejść obojętnie!
 
BMW 501/502 – Pierwszy powojenny model BMW produkowany w latach 1952–1958. „Barokowy anioł”, nazwany tak przez ekstrawagancki wygląd nadwozia, był pozycjonowany jako samochód klasy luksusowej. Nie tylko ze względu na zawrotną cenę (4-krotnie wyższą niż średnia cena nowego auta), ale również za niezwykłe właściwości jezdne, komfort podróży oraz… skuteczność układu ogrzewania kabiny! Pięćsetdwójka, którą zobaczymy w Poznaniu, to debiut BMW z silnikiem V8 – w momencie uruchomienia produkcji, ten model był najszybszym seryjnym sedanem na niemieckim rynku.
 
FORD A – Klasyka przez wielkie K. Model A to kolejny wielki sukces Forda w latach 20. ubiegłego wieku. Co ciekawe, model ten praktycznie wogóle nie korzystał z części protoplasty, czyli modelu T. Blisko 3/4 z nich zezłomowano bądź poddano gruntownej modernizacji! Ford A oferował aż 17 wariantów stylistyki karoserii w atrakcyjnych kombinacjach kolorystycznych. Ponadto zastosowano piękną tapicerkę oraz dobrze zaprojektowane i oświetlone deski rozdzielcze z czytelnymi i użytecznymi wskaźnikami. Ford A wyprodukowany został w ilości 1,85 mln egzemplarzy, niemal dominując amerykański rynek samochodowy. Tylko w ciągu dwóch tygodni od pierwszej prezentacji modelu A złożono 400 tys. zamówień! W Poznaniu zaprezentowana zostanie 2-osobowa wersja Pickup z 1930 roku, z 3,3 l jednostką napędową o mocy 40KM.
 
Rolls-Royce Silver Shadow II – reprezentant brytyjskiego przepychu i symbolu jakości, którego podziwiać będziemy podczas Retro Motor Show. Ten arystokrata na początku swojej kariery (Silver Shadow produkowany był od 1965 r.) był ogromnym szokiem dla klientów marki – doskonały, perfekcyjny i niemal zbyt nowoczesny jak na ówczesne czasy. To jeden z najlepiej sprzedających się modeli ze stajni Rolls-Royce – niemal 17 tysięcy egzemplarzy znalazło nowych właścicieli tylko I generacji tego modelu. W Poznaniu zobaczymy model z końcowej serii produkcji.

Gratką dla fanów motoryzacji klasycznej będzie możliwość kupienia brytyjskiego kota w dość niespotykanej wersji i przystępnej cenie. Jaguar Xj6 Daimler Xj40, bo o nim mowa, to przyjemne 222KM z 4-litrowej, 6-cylindrowej jednostki, w najbogatszym wyposażeniu.

Zapraszamy do Poznania w dniach 4–6 listopada na spotkanie z motoryzacją, która dzisiaj budzi wielkie emocje! Retro Motor Show – po prostu klasycznie piękne targi! Do zobaczenia!

Więcej na temat targów: retromotorshow.pl.

Źródło: Międzynarodowe Targi Poznańskie

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę