Sprawdź klocki hamulcowe przed urlopem!

Breck
1.7.2016

Lista spraw do załatwienia przed każdym wakacyjnym wyjazdem jest niezwykle długa. Bardzo często w pogoni pomiędzy zakupem nowego stroju kąpielowego a wyborem odpowiedniego filtra do opalania zapominamy o podstawowych kwestiach związanych z naszym bezpieczeństwem. W ostatniej chwili przypominamy sobie o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponach lub głębokości bieżnika, ale jest to tylko przysłowiowy wierzchołek góry lodowej.  W rzeczywistości pomijamy wiele istotnych elementów, wśród których szczególnie warto podkreślić klocki hamulcowe.

Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w całym samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się z nami w aucie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, będące integralną częścią hamulców tarczowych. Ich główną funkcją jest bezpieczne i efektywne zatrzymywanie pojazdu. Ponadto, mają również wpływ na komfort jazdy, a także na codzienne użytkowanie auta.

Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe?

– Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku, nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu – mówi Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck.

Wystąpienie tych niepokojących symptomów w aucie powinno wzbudzić naszą szczególną czujność, gdyż wiążą się one ze spadkiem efektywności hamowania, a co za tym idzie z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa.

Czy kontrola klocków hamulcowych jest rzeczywiście konieczna?

Kontrola klocków hamulcowych jest jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. Warto go również wykonać przed planowanym dłuższym wyjazdem. W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3–4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną i tylko w taki sposób należy je zmieniać.

– Eksploatacja i dobór odpowiednich klocków ma związek z wieloma czynnikami. Po pierwsze, wpływa na nie styl jazdy kierowcy. Po drugie, odpowiednie dostosowanie rodzaju produktu do gabarytów i modelu auta. Po trzecie, klocki są uzależnione w swojej pracy od tarcz hamulcowych. Warto zatem na bieżąco kontrolować ich wygląd i zużycie, a także stan zacisku hamulcowego, uszczelniaczy, przewodów hamulcowych oraz sprawdzać i okresowo wymieniać płyn hamulcowy. Po czwarte, należy pamiętać również o zaleceniach producenta danego modelu samochodu i się do nich stosować – wylicza Tomasz Orłowski.

Czy istnieje recepta na piszczące hamulce?

Podczas pracy układu hamulcowego na skutek tarcia mogą pojawić się drgania o wysokiej częstotliwości, słyszalne jako piski. Może to być spowodowane przez kilka czynników. Pierwszym z nich mogą być materiały wykorzystane do budowy tarcz oraz okładziny ciernej, z której w głównej mierze składają się klocki. W zależności od użytej mieszanki ciernej mogą posiadać one różną twardość, ściśliwość oraz przewodnictwo cieplne. Kolejnym powodem piszczenia mogą być zanieczyszczenia, które gromadzą się w układzie hamulcowym, szczególnie w miejscach prowadzenia klocka. Warto pamiętać też o odpowiedniej jakości montażu klocków, która także ma wpływ na komfort jazdy i wrażenia akustyczne. Aby zminimalizować ryzyko piszczących hamulców, do budowy klocków wykorzystuje się nakładki antypiskowe, tzw. „shimy”.

– „Shim” jest jednym z kluczowych elementów budowy klocka hamulcowego, wpływającym na komfort jazdy. Głównym jego zadaniem jest nie tylko tłumienie drgań i zapobieganie piskom, ale także pełnienie funkcji izolatora termicznego, stanowiącego dodatkową barierę przed nadmiernym nagrzewaniem się zacisku i płynu hamulcowego. Produkty marki Breck są aż w 90% wyposażone w shimy – tłumaczy Tomasz Frąckowiak, inżynier ds. konstrukcji Działu Badań i Rozwoju Lumag.

O czym jeszcze pamiętać przed podróżą?

Klocki hamulcowe przez długi czas powinny spełniać swoją rolę polegającą na skutecznym i pewnym hamowaniu. Aby to było możliwe, każdy klocek powinien być zbudowany w taki sam sposób.
– W produkcji klocków hamulcowych Breck wykorzystujemy specjalny system Compress Control. Gwarantuje on, że każdy wyprodukowany przez nas produkt jest powtarzalny i oferuje identyczną, wysoką jakość – dodaje Maciej Roguszka, specjalista ds. badań Lumag.

Należy pamiętać, że sprawdzenie klocków hamulcowych powinno być jednym z elementów kompleksowej kontroli pojazdu przed wakacyjnym wyjazdem. Wyłącznie pełne skontrolowanie samochodu gwarantuje, że ryzyko potencjalnej usterki na trasie zostanie zmniejszone do minimum. Jednocześnie potencjalna wymiana klocków hamulcowych powinna zostać przeprowadzona przez profesjonalnego mechanika, który da nam pewność, że cała usługa została wykonana fachowo.

A po bezpiecznej podróży zostanie już tylko nałożyć odpowiedni krem z filtrem, by w czasie plażowych wycieczek chronił naszą skórę. Udanego urlopu!

Źródło: Informacja prasowa Breck

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę