Jak dokonać serwisu i wymiany świec żarowych?

Jak dokonać serwisu świec żarowych? NGK SPARK PLUG
2.7.2020

Dlaczego silniki Diesla wyposażone są w świece żarowe? Pierwsze skojarzenie: w celu ułatwienia rozruchu na zimnie. Ale to nie wszystko. Nawet w łagodniejsze zimy, oprócz wsparcia rozruchu, świece żarowe okazują się niezbędnym elementem układu wydechowego oraz kontroli emisji. A ponieważ pracują przez cały rok, mogą zawsze wymagać obsługi – wyjaśnia wiodący na świecie specjalista w zakresie świec żarowych.

Powszechnie wiadomo, że wraz ze spadkiem temperatury otoczenia silniki wysokoprężne potrzebują do rozruchu ciepła wytwarzanego przez świece żarowe. Dlatego przyjęło się, że świece żarowe są sprawdzane i ewentualnie wymieniane w porze zimowej. Jednakże elementy te pełnią również bardzo ważną rolę w procesie oczyszczania spalin i pomagają obniżyć emisję niebezpiecznych substancji. Ale to jeszcze nie wszystko. Świece żarowe mają również wkład w ochronę zaworu recyrkulacji spalin (EGR) oraz wspomagają proces regeneracji filtra cząstek stałych (DPF).

Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK SPARK PLUG EUROPE potwierdza – Obecnie świece żarowe umożliwiają szybki i bezproblemowy rozruch zimnego silnika. Ponadto w ciągu calorocznej eksploatacji spełniają wiele zadań umożliwiających bardziej czyste spalanie oleju napędowego, a tym samym pozwalających na spełnienie rosnących wymagań w zakresie ochrony środowiska. W praktyce oznacza to, że prewencyjna kontrola świec żarowych ma większe znaczenie niż w przeszłości i to o każdej porze roku. Ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu emisji oraz potrzebę ograniczenia kosztów naprawy pozostałych elementów silnika świece żarowe powinny być po prostu zawsze sprawne.

Poniżej ekspert przedstawia cztery powody, dla których – oprócz rozruchu na zimno – świece żarowe mają kluczowe znaczenie dla pracy silnika wysokoprężnego.

1. Sprawniejsza praca i niższa emisja

Gdy temperatury na zewnątrz są niskie, świece żarowe umożliwiają rozruch silnika. Przy wykorzystaniu energii elektrycznej rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur, podgrzewając tym samym temperaturę w komorze spalania. Dzięki ciągłemu rozwojowi technologii świec żarowych wstępne podgrzewanie możliwe jest w ekstremalnie krótkim czasie. Przykładowo oferowane przez NGK SPARK PLUG, najnowsze ceramiczne świece wysokotemperaturowe (NHTC) osiągają 1.000 °C w czasie PLUG, najnowsze poniżej 2 sekund. – Zapewniane przez te zaawansowane technologicznie świece żarowe szybkie podgrzewanie wstępne umożliwia natychmiastowy rozruch silnika oraz jego bardziej płynną pracę – wyjaśnia Dawid Pauszek. – Emisje zanieczyszczeń i sadzy ograniczane są do minimum, co odgrywa ogromną rolę w spełnianiu norm EURO.

Współczesne świece żarowe przyczyniają się do niższej emisji spalin nawet po uruchomieniu silnika. Zapewniając efekt dogrzewania, czyli dożarzania przez kilka minut po uruchomieniu wspomagają całkowite spalanie oleju napędowego w trakcie rozgrzewania silnika.

2. Zawsze czysty zawór EGR

Dzięki funkcji pośredniego dogrzewania świece żarowe mają również pozytywny wpływ na stan i sprawność działania zaworu EGR. – Przy niskiej temperaturze spalin zawór EGR ma tendencję do pokrywania się nagarem, co pogarsza jego zdolność redukcji emisji cząstek stałych i tlenku azotu. W rezultacie może nawet zachodzić konieczność wymiany zaworu EGR – kontynuuje ekspert.

Odkładanie nagaru może jednak zostać ograniczone. Jest możliwe, gdy sterownik silnika ECU uruchamia świece żarowe przy pracującym silniku. Pozwala to zapewnić dogrzewanie/dożarzanie pośrednie, co zabezpiecza przed spadkiem temperatury spalin poniżej krytycznej granicy – mówi Dawid Pauszek.

3. Regeneracja filtra DPF

Okresowe dogrzewanie ma również duże znaczenie dla stanu filtra cząstek stałych silnika wysokoprężnego. Chociaż zadaniem filtra DPF jest stała redukcja emisji zanieczyszczeń, ma on ograniczoną zdolność przechwytywania i gromadzenia sadzy. W celu zachowania odpowiedniego stopnia filtrowania musi być regularnie „regenerowany" (wychwycony węgiel musi zostać wypalony).

W celu przeprowadzenia regeneracji filtr DPF musi zostać rozgrzany do temperatury ponad 600°C na okres około 10 minut. Aby to osiągnąć sterownik silnika ECU inicjuje wiele działań. Jednym z nich jest tak zwane dogrzewanie regeneracyjne. Świece żarowe osiągają wtedy temperaturę dużo ponad 1.000 °C, również wtedy gdy silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Powoduje to podniesienie temperatury w komorze spalania, co z kolei zwiększa temperaturę spalin. Wspomaga to proces regeneracji filtra DPF. Niesprawne świece żarowe mogą doprowadzić do sytuacji, gdy regeneracja filtra DPF nie będzie możliwa, a skutkiem tego jest zapchanie filtra, co może oznaczać konieczność kosztownej wymiany tego elementu – tłumaczy Dawid Pauszek.

4. Ochrona przed nadmiernym schłodzeniem

Świece żarowe mają również swój udział w innym aspekcie związanym ze spalaniem. – Podczas jazdy ze wzniesienia bardzo duże znaczenie ma ochrona komory spalania przed nadmiernym schłodzeniem – wyjaśnia ekspert  – W czasie pracy silnika bez obciążenia spada temperatura spalin. Natomiast podczas ponownego przyspieszenia silnik na początku emituje zbyt dużo spalin i sadzy. Uruchomienie pośredniego dogrzewania przez świece żarowe podczas pracy silnika bez obciążenia pozwala przeciwdziałać tym problemom.

Mając to wszystko na uwdze okazuje się, że odpowiednie działanie świec żarowych ma bardzo istotne znaczenie dla ochrony innych podzespołów samochodu. – Sprawne świece żarowe przekładają się na wiele korzyści. Dlatego należy regularnie sprawdzać ich stan, a wraie konieczności wymieniać – również w okresie letnim – podsumowuje Dawid Pauszek. – Oprócz obniżenia emisji zanieczyszczeń świece żarowe pozwalajązaoszczędzić, dzięki zwiększeniu trwałości filtra DPF oraz zaworu EGR – dodaje

Wymiana świec żarowych

1. Sprawdź kody usterek przed rozpoczęciem naprawy. Pozwoli to dokladnie określić stan świecy żarowej oraz ustalić konieczność jej wymiany.
2. Obszar wokół każdej świecy żarowej pokryj syntetycznym olejem silnikowym i pozwól mu spenetrować w głąb najlepiej tydzień przed demontażem. Ulatwi to odkręcenie i ograniczy ryzyko zerwania gwintu.
3. Rozgrzej silnik przed demontażem świec – łatwiej je wykręcić, gdy silnik jest gorący.
4. Odkręć świece żarowe ustawionym na odpowiednią wartość kluczem dynamometrycznym, co pozwoli uniknąć zerwania gwintu.
5. Użyj pokrytego smarem bezsilikonowym odpowiedniego rozwiertaka otworu świecy żarowej do oczyszczenia jej z osadów sadzy.
6. Po ręcznym wkręceniu nowej świecy żarowej w jej gniazdo, dokręć ją odpowiednio ustawionym kluczem dynamometrycznym. Zalecany moment dokręcania znajdziesz na pudełku lub w katalogu NGK SPARK PLUG.

ródło: NGK SPARK PLUG

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę