Szkolenie na poziomie

© Raven Media – Maciej Blum

Udostępnij:

Wrocławska firma Wimad – dystrybutor urządzeń marki Hunter Engineering Company, Rotary Lift, Hofmann Megaplan i Saxon otworzyła centrum szkoleniowe z zakresu obsługi zawieszenia, pomiaru i regulacji jego geometrii oraz obsługi ogumienia.

Centrum szkoleniowe zostało wyposażone w stanowisko recepcji, czyli przyjęcia pojazdu na którym sprawdzane są parametry bieżnika na każdej z opon dzięki zainstalowanej w podłodze maszynie skanującej „Quick Tread”. Pomiar dokonywany jest za pomocą skanera laserowego i ultradźwiękowego. Dane z pomiaru przejazdowego trafiają na ekran komputera oraz do pamięci urządzenia. W raporcie końcowym przedstawione są dane dotyczące głębokości bieżnika na każdym z kół oraz o wydłużeniu drogi hamowania na mokrej nawierzchni w związku ze zużyciem opony. Ma to znaczenie praktyczne i psychologiczne, ponieważ klient może zostać łatwo i szybko uświadomiony o fakcie zużywania się opony.

Podczas przejazdu przez stanowisko recepcji także zgrubnie kontrolowana jest zbieżność kół oraz kąt ich pochylenia. Te pomiary odbywają się metodą bezdotykową. Opcjonalnie można też użyć skanera numeru VIN do wprowadzenia danych pojazdu. Ta wersja urządzenia za oceanem jest łączona z bazą danych podobną do naszego CEPiKu, co pozwala po zeskanowaniu tablic rejestracyjnych wywołać wszystkie dane samochodu i od razu sprawdzić, czy występuje jakieś odstępstwo parametrów zmierzonych „na recepcji” od parametrów katalogowych. W naszych realiach jednak pozostaje skanowanie numeru VIN lub wpisanie go ręcznie do systemu.


Po zjeździe z recepcji trafiamy do hali wyposażonej w system pomiaru geometrii 3D bazujący na podnośniku nożycowym wyposażonym w obrotnice i płyty rozprężne. Tu możliwe jest przeprowadzenie każdej operacji związanej z diagnostyką zawieszenia i z pomiarem zależności geometrycznych w nim panujących. Oczywiście szkolenia będą obejmowały procedurę zerowania czujnika skrętu, co w dzisiejszych samochodach jest już normą.

Kolejnymi procedurami szkoleniowymi mogą być wszystkie zagadnienia z obsługi ogumienia osobowego oraz ciężarowego włączając w to obsługę opon „trudnych”, czyli takich o dużej średnicy obręczy oraz niskim profilu włączając w to opony typu Run-flat. Stanowiska szkoleniowe wyposażone są w automatyczną montażownicę do opon – Hunter TCR Revolution, która od osoby obsługującej wymaga tylko zamocowania koła na wrzecionie. Cały proces demontażu i montażu prowadzony jest automatycznie. Dla chętnych przygotowano też maszynę manualną wymagającą od użytkownika większej wiedzy z zakresu obsługi oraz mogącą tej wiedzy też dostarczyć.

Do wyważania przewidziano maszynę z testem drogowym Hunter Road Force Elite, która oprócz standardowego wyważania oferuje możliwość optymalizacji montażu opony względem obręczy aby zminimalizować liczbę ciężarków. Pomiar odbywa się na zasadzie mierzenia wyważenia oraz sprężystości opony. Dzięki testowi drogowemu można też określić siłę ściągającą dla każdego sprawdzanego koła, co pozwala na dobranie takiego rozmieszczenia opon, aby siły ściągające samochód znosiły się idealnie. Ma to niebagatelne znaczenie przy obsłudze flot, gdzie można skompletować zestawy idealnie dobrane pod względem wpływu opon na właściwości trakcyjne samochodu.


TOP w kategorii


#Rynek



Obecna oferta szkoleniowa obejmuje:

  • pomiar i regulacja geometrii ustawienia kół i osi w samochodach osobowych i dostawczych,
  • wykrywanie drgań i ściągania oraz ich eliminacja,
  • obsługa kół niskoprofilowych oraz Run-flat.

W najbliższej przyszłości uruchomione zostaną szkolenia z zakresu:

  • kalibracja kamer i radarów w systemach ADAS,
  • obsługa układów TPMS,
  • pomiar i regulacja geometrii zawieszenia w samochodach ciężarowych, naczepach, autobusach i pojazdach wieloosiowych.

Udostępnij:

Drukuj





Maciej Blum



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również