Tajwańczycy chcą wspierać polskich producentów

Raven Media

Globalizacja współczesnego przemysłu motoryzacyjnego widoczna jest w różnych jego obszarach, m.in. w segmencie aftermarket. Stąd olbrzymia konkurencja na europejskim, w tym i polskim rynku części zamiennych – nie tylko ze strony producentów ze Starego Kontynentu, ale również z innych części świata. Coraz więcej do powiedzenia mają m.in. firmy z Tajwanu, które już nie tylko chcą dostarczać swoje produkty do Europy, ale także aktywnie uczestniczyć w ich produkcji na przykład na terenie naszego kraju.

Tajwan już od kilku lat może pochwalić się solidną pozycją światowego producenta części i akcesoriów samochodowych. Jak wynika z danych organizacji Taiwan Transportation Vehicle Manufacturers Association (TTVMA), w 2018 r. wartość produkcji części dla branży automotive w tym kraju przekroczyła 13 mld dolarów, a wartość eksportu – ponad 7 mld dolarów. Największymi odbiorcami tajwańskich części są Stany Zjednoczone z blisko 46-procentowym udziałem w eksporcie. Kolejne miejsce zajęły Japonia (6,25%), Chiny (4,17%), Wlk. Brytania (3,01%) oraz Niemcy (2,99%).

Dość wysoką, 13. pozycję na liście największych odbiorców tajwańskiego przemysłu motoryzacyjnego zajmuje także Polska. W ubiegłym roku z tego kraju trafiły do nas części samochodowe o łącznej wartości 78,3 mln dolarów, przy rekordowym wśród dwudziestu największych odbiorców części z Tajwanu wzroście o blisko 13%. Rosnące wskaźniki potwierdzają niezłą renomę części tajwańskiej produkcji, które pod względem norm jakościowych oraz bezpieczeństwa nie ustępują europejskiej konkurencji.

Taiwan Smart Machinery Delegation

Wspomniana na wstępie globalizacja sprawia, że tajwański przemysł chce odgrywać coraz większą rolę – tym bardziej, że wielu producentów z tego kraju już może pochwalić się inteligentną produkcją, która zapewnia im w licznych obszarach przewagę konkurencyjną. Jedną z branż, w którą obecnie celują tajwańskie firmy, jest sektor automotive i rynek europejski, do którego doskonałą furtką może okazać się Polska.

W listopadzie gościła w naszym kraju delegacja tajwańskich producentów inteligentnych maszyn do obróbki metali, głównie dla sektora motoryzacyjnego. Dodajmy, że Tajwan jest jednym ze światowych liderów (4. miejsce) eksportu obrabiarek i od wielu lat jest liczącym się partnerem naszego kraju i szeroko rozumianej branży maszynowej. W okresie od stycznia do lipca 2019 r. był 7. największym dostawcą do Polski obrabiarek i akcesoriów (rok wcześniej 11. miejsce) – z 17-procentowym wzrostem importu względem roku poprzedniego. Biorąc pod uwagę, że we wspomnianym okresie do Polski trafiło o 7% mniej maszyn do tego sektora, wynik ten jest bardziej godny podkreślenia.

© Raven Media

 

Polski rynek jest z naszego punktu widzenia niezwykle atrakcyjny, co wynika nie tylko z jego lokalizacji w centrum Europy – mówi Elyn Huang, Sales Dept./Section Manager w firmie Palmary Machinery, która dostarcza różnego rodzaju maszyny produkcyjne do różnych branż. – Równie istotny dla nas jest wysoce rozwinięty w Polsce przemysł motoryzacyjny, któremu chcemy oferować nasze produkty.

Firma jest już obecna na polskim rynku, ale do tej pory skupiała się głównie na ofercie swoich szlifierek. Według Elyn Huang jest teraz dobry moment, by wejść z szerszą ofertą do Polski, która może stać się dla tajwańskiej firmy przyczółkiem na europejskim kontynencie.

Na bardzo duży potencjał polskiego rynku zwracał też uwagę Daniel Chuang, Special Assistant to GM w firmie SIGMA CNC. Jego firma, która specjalizuje się w centrach obróbczych CNC, wytwarza maszyny do produkcji części motoryzacyjnych oraz form wtryskowych. Chuang podkreślił, że polska gospodarka jest obecnie w fazie szybkiego rozwoju, co oznacza spore zdolności inwestycyjne polskich przedsiębiorstw. SIGMA CNC, poza wspomnianymi obrabiarkami, dostarcza także zaawansowane rozwiązania Internetu Rzeczy pozwalające gromadzić i przetwarzać duże zbiory danych, co wpływa na optymalizację procesów produkcyjnych.

© Raven Media

 

Podczas trzydniowej wizyty delegacja tajwańskich firm miała okazję spotkać się z przedstawicielami polskiego przemysłu skupionego m.in. wokół Klastra Obróbki Metali. Podczas targów Warsaw Industry Week zapoznała się z obecnymi trendami panującymi w interesujących ją specjalizacjach oraz poznała potrzeby polskich producentów. Oprócz wizyty na targach delegacja odwiedziła warszawską firmę Gerda Hydomat – producenta m.in. części tłoczonych dla motoryzacji. W kolejnych dwóch dniach tajwańska delegacja miała okazję zaprezentować swoje rozwiązania oraz produkty w firmie Borg Automotive specjalizującej się w regeneracji rozruszników i alternatorów, zacisków hamulcowych, kompresorów klimatyzacji oraz zaworów EGR, a także w białostockiej firmie Promotech, która zajmuje się produkcją szerokiej gamy zaawansowanych technologicznie urządzeń dla przemysłu. Wzięła również udział w spotkaniu w Klastrze Obróbki Metali m.in. z przedstawicielami firmy AC S.A. – producenta samochodowych instalacji gazowych oraz Samasz – producenta maszyn rolniczych.

Dobre, bo tajwańskie

Ważnym wydarzeniem była także kolacja networkingowa Taiwan Smart Machinery Night, której celem była prezentacja inteligentnych rozwiązań oraz maszyn uczestników delegacji oraz podniesienie ogólnej świadomości tajwańskich marek wśród zaproszonych polskich gości. Poza przedstawicielami firm biorących udział w misji handlowej zalety tajwańskiego przemysłu przybliżyli także Jasmine Teng – dyrektor Taiwan Trade Center Warsaw, polskiego oddziału TAITRA (Tajwańska Rada Rozwoju Handlu Zagranicznego), rządowej organizacji non-profit, której celem jest wspieranie tajwańskich firm na rynkach zagranicznych, oraz Weber Shih – przedstawiciel i zarazem szef Biura Przedstawicielskiego Tajpej w Polsce.

© Raven Media

 

O dużych możliwościach tajwańskich producentów świadczą ich dotychczasowe osiągnięcia i współpraca z globalnymi producentami motoryzacyjnymi na całym świecie. Firma DA JIE ELECTRICITY Machinery Industrial ma swoje przedstawicielstwa już w 55 krajach i współpracuje z takimi koncernami jak Toyota, Honda, Nissan czy Ford. Obecnie, jak podkreśla Silver Hsieh – R&D High Engineer, jego firma szuka w Polsce kooperantów, do których mogłaby dostarczać nowoczesne rozwiązania spawalnicze. – Maszyny i urządzenia oferowane przez naszą firmę charakteryzują się wysokim poziomem innowacyjności oraz automatyzacji i, co równie ważne, są rozwiązaniami energooszczędnymi – mówi Silver Hsieh i dodaje, że widzi duży potencjał we współpracy z polskimi producentami z branży automotive.

© Raven Media

 

Również przedstawicielka czwartej tajwańskiej firmy biorącej udział w delegacji – KAO MING Machinery – jednego z tajwańskich liderów w produkcji obrabiarek – zapewnia o dużym zaawansowaniu technologicznym oferowanych maszyn i urządzeń. Firma aktywnie współpracuje już z wieloma producentami z branży ze Stanów Zjednoczonych oraz Japonii, a w Europie jest obecna m.in. na rynku niemieckim, skąd prowadziła także działalność w Polsce. Jak jednak zauważyła Andrea Chen, Sales Dept./Section Manager, mimo stosunkowej bliskości obu krajów tajwańska firma chce teraz otworzyć swoje przedstawicielstwo także w Polsce i dlatego prowadzi poszukiwania lokalnego dystrybutora. To efekt silnej pozycji polskiego przemysłu motoryzacyjnego na tle europejskiego rynku.

© Raven Media

 

Polska znajduje się obecnie w fazie transformacji technologicznej. Dlatego wierzymy, że dzięki wyjątkowej jakości, inteligentnym rozwiązaniom, międzynarodowemu doświadczeniu i konkurencyjności cenowej naszych dostawców obrabiarek współpraca między naszymi dwoma krajami może pomóc polskiej branży automotive osiągnąć wyższy poziom precyzji i jakości produkcji. Wpłynie to również na inteligentniejsze zarządzanie produkcją, zwiększając konkurencyjność Polski na rynku globalnym – dodała na zakończenie Liz Wang z Industry Marketing Department w organizacji TAITRA.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę