Techniki łączenia metali

Autofachmann
31.3.2008
Spawanie w osłonie gazu to podstawowa metoda dokonywania napraw aluminiowych karoserii samochodowych, natomiast technika twardego lutu pozwala ma łączenie elementów stalowych, które nie są odporne na wysoką temperaturę lub z różnych przyczyn nie mogą być spawane.  

Aby spawać aluminium, trzeba przejść odpowiednie szkolenie. Po odbyciu takowego można od razu zaczynać spawanie na dwa podstawowe sposoby: TIG (Tungsten Inert Gas - spawanie łukowe elektrodą wolframową w osłonie gazu szlachetnego, zwykle argonu z zewnętrznym doprowadzeniem materiału) oraz MIG (Metal Inert Gas - spawanie łukowe z elektrodą z materiału topliwego. Dla aluminium jest to też aluminium). Najczęściej prace związane z naprawą karoserii wykonuje się metodą MIG. Oto kilka informacji, jakie warto uwzględnić przy spawaniu aluminium:

a) rodzaje łuku: łuk przerywany niesie za sobą ułatwienia w procesie spawania,

b) prąd wyjściowy: około 200 A przy maksymalnej mocy,

c) średnica drutu od 0,9 do 1,2 mm,

d) możliwość ustawienia: spawanie ciągłe, przerywane, punktowe,

e) możliwość wypełnienia krateru końcowego,

f) gaz ochronny: 100% argonu lub mieszanka argon/hel,

g) ilość gazu: 14 do 24 litrów na minutę (około 50% więcej niż przy spawaniu stali),

h) drut spawalniczy: aluminiowy drut spawalniczy (np. AlSi 12),

i) wewnętrzne prowadzenie przewodu (np. tefl on).

Zgrzewanie oporowe elementów aluminiowych nie jest możliwe. Jako środka zastępczego można użyć spawania punktowego. Jeśli nie są przewidziane dodatkowe połączenia klejone lub nitowane, używa się spawania przerywanego lub ciągłego.

Więcej w numerze kwietniowym autoEXPERTA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę