Tester sterowników turbodoładowania VNTT-PRO V4.03 (USB)

delta tech electronics
12.4.2016

Tester VNTT-PRO służy do przeprowadzania diagnozy sterowników (elektronicznych zaworów, aktuatorów) turbosprężarek ze zmienną geometrią VNT (Variable Nozzle Turbine). Sterowniki te mają za zadanie zmieniać położenie łopat zmiennej geometrii lub klapę upustową spalin w taki sam sposób jak to miało miejsce w turbosprężarkach, gdzie elementy te były sterowane za pomocą podciśnienia.

Oprócz sprawdzenia poprawności działania elektronicznych sterowników turbosprężarek, za pomocą testera VNTT-PRO można wykonać sprawdzenie czujników położenia zmiennej geometrii. Czujniki takie wykorzystywane są w turbinach, których zmienną geometrię zmienia się za pomocą zaworu pneumatycznego, sterowanego ciśnieniem lub podciśnieniem. Dają one informacje o aktualnym otwarciu łopat zmiennej geometrii. Tester ma również możliwość sprawdzenia poprawności działania zaworów regulacji ciśnienia doładowania. Tester VNTT-PRO może również okazać się pomocny w procesie ustawienia zakresu pracy zmiennej geometrii.

Za pomocą testera można sprawdzić czujniki potencjometryczne oraz indukcyjne (Halla) takich producentów jak:

  1. Honeywell – wykorzystywane między innymi w samochodach: Audi A3, Golf VI, VW Passat, VW Polo z silnikiem 1.6TDI 105KM, Octavia II 2.0TDI 170KM
  2. BorgWarner – wykorzystywane między innymi w samochodach: Audi A3 2.0TDI 140KM, Audi A4 2.0TDI 170KM, AlfaRomeo MiTo 1.3 MultiJet
  3. Mellet – wykorzystywane między innymi w samochodach: Citroen C4, C5 II z silnikiem 2.0Hdi 136KM, Peugeot 307, 308, 407, 607 z silnikiem 2.0Hdi 136KM

Tester obsługuje sterowniki turbosprężarek takich producentów jak HELLA, SIEMENS, MITSUBISHI, SONCEBOZ, DENSO, MAHLE. Stanowią one znaczną część sterowników stosowanych obecnie w motoryzacji.

1. Obsługa sterowników produkcji HELLA.

Tester obsługuje sterowniki akceptujące sygnały sterujące typu PWM i CAN, a także sterowniki nieposiadające własnego sterowania silnikiem DC. Są to sterowniki o następujących numerach: 6NW 008 091, 6NW 008 412, 6NW 009 206, 6NW 009 228, 6NW 009 420, 6NW 009 483, 6NW 009 543, 6NW 009 550, 6NW 009 660, 6NW 010 099-01, 6NW 010 099-02, 6NW 010 099-03, 6NW 010 099-05, 6NW 010 099-07, 6NW 010 430-01, 6NW 010 430-03, 6NW 010 430-04.

Większość stosowanych na rynku sterowników tego producenta stanowią tak zwane sterowniki „z elektroniką”. Są to takie sterowniki, które posiadają osobny układ do sterowania silnikiem prądu stałego wykorzystywanym do poruszania dźwignią ustalającą pozycję zmiennej geometrii. Stosowane są między innymi w samochodach Mercedes, Ford 1.8 TDCI oraz 2.0 TDCI, BMW 2.0, Jeep Cherokee 3.0 CRD, VW Touareg 5.0 TDI V10, Nissan Navarra 2.5.

Występuje też drugi rodzaj sterowników Hella, tak zwane sterowniki „bez elektroniki”. Są to takie sterowniki, które nie posiadają sterowania silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze sterownikiem, tę rolę spełnia sterownik silnika. Stosowane są między innymi w samochodach Audi/VW 2.7 TDI oraz 3.0 TDI, Ford 2.4, BMW X3 2.0.

2. Obsługa sterowników produkcji SIEMENS.

Tester obsługuje wszystkie sterowniki produkowanych przez firmę SIEMENS. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach Audi/VW 2.7 TDI oraz 3.0 TDI, Mercedes, BMW.

3. Obsługa sterowników produkcji MITSUBISHI.

Tester obsługuje wszystkie sterowniki produkowanych przez firmę MITSUBISHI. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach BMW 320d, Ford 2,2 TDCI oraz w samochodach grupy PSA z silnikiem 2,2 HDI.

4. Obsługa sterowników SONCEBOZ

Tester obsługuje sterowniki produkowane przez szwajcarską firmę SONCEBOZ. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach LandRover oraz Mercedes.

5. Obsługa sterowników DENSO

Tester obsługuje sterowniki produkowane przez firmę DENSO. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach Toyota 1.4 D-4D oraz 3.0 D-4D.

6. Obsługa sterowników MAHLE

Tester obsługuje sterowniki produkowane przez firmę MAHLE. Sterowniki te stosowane są między innymi w samochodach VW, Skoda z silnikiem 1.2 TSI.

Od jakiego czasu i w jakich markach stosowane są sterowniki turbosprężarek?
Turbosprężarki ze sterownikami powszechnie zagościły pod maskami samochodów od 2003 roku i są powszechnie stosowane w samochodach takich producentów jak Audi, VW, Mercedes, BMW, Ford, Jaguar, Jeep Chrysler, Nissan, Citroen, Chevrolet oraz innych.

Tester VNTT-PRO umożliwia sprawdzenie:

  • płynności ruchu dźwigni sterownika,
  • oporów ruchu dźwigni,
  • zakresu ruchu dźwigni,
  • elementów mechanicznych jak i samej elektroniki sterownika,
  • silnik prądu stałego stosowany w sterownikach turbosprężarek do zmiany położenia dźwigni,
  • poprawność ustawienia zakresu działania zmiennej geometrii,
  • poprawność działania czujnika położenia zmiennej geometrii,
  • poprawność działania czujnika temperatury wewnętrznej sterownika (dotyczy tylko niektórych sterowników Hella),
  • podciśnieniowy zawór regulacji turbodoładowania.
    W przypadku sterowników Hella oraz Siemens, tester umożliwia również identyfikację sterownika, czyli określenie z jakiej marki samochodu dany sterownik pochodzi.

Według zapewnień producentów turbosprężarek, sterownik jest integralną częścią turbiny i jako taki nie podlega naprawie ani wymianie, jedynie z całą turbiną. Dzięki testerowi możliwe jest ustalenie, czasem bardzo prozaicznej przyczyny niesprawności turbodoładowania i podjęcie próby naprawy.

Tester VNTT-PRO może być z powodzeniem wykorzystywany z firmach zajmujących się regeneracją turbosprężarek jak i w warsztatach samochodowych oferujących szeroki zakres napraw w celu zdiagnozowania usterki turbosprężarki.

Tester posiada oryginalne złącza do sterowników HELLA, SIEMENS, MITSUBISHI, MITSUBISHI (BMW), SONCEBOZ oraz MAHLE. W przypadku sterowników DENSO oraz MITSUBISHI (Ford/PSA), złącze za pomocą którego podłącza się sterownik turbosprężarki, jest zakończone uniwersalnymi końcówkami. Wszystkie przewody służące do sprawdzenia czujników położenia zmiennej geometrii zakończone są oryginalnymi końcówkami.

Tester VNTT-PRO toleruje napięcia zasilające z zakresu 12–15 V. Źródło napięcia powinno mieć wydajność prądową minimum 4 A. W komplecie wraz ze testerem znajduje się zasilacz stabilizowany przeznaczony do zasilania testera.

Możliwa jest aktualizacja on-line testera. Wystarczy podłączyć tester do złącza USB dowolnego komputera klasy PC lub laptopa, który ma dostęp do sieci internet i uruchomić program aktualizujący (na płycie CD w zestawie). Szczegóły aktualizacji zawarte są w instrukcji urządzenia. Sposób przeprowadzenia aktualizacji można zobaczyć tu: aktualizacja VNTT-PRO.

Informacje o zmianach w poszczególnych wersjach testera są zawarte w dokumentach Informacje techniczne VNTT-PRO.

Zawartość zestawu VNTT-PRO:

  1. tester VNTT-PRO
  2. przewód podłączeniowy sterownika HELLA (6NW 008 091, 6NW 008 412, 6NW 009 228, 6NW 009 420, 6NW 009 543, 6NW 009 660, 6NW 010 099-01),
  3. przewód podłączeniowy sterownika HELLA (6NW 009 206, 6NW 009 550, 6NW 009 483, 6NW 010 430-01, 6NW 010 430-03, 6NW 010 430-04),
  4. przewód podłączeniowy sterownika HELLA (6NW 010 099-02),
  5. przewód podłączeniowy sterownika MITSUBISHI dla BMW,
  6. przewód podłączeniowy sterownika SIEMENS dla VW/Audi,
  7. przewód podłączeniowy sterownika SIEMENS dla Mercedes i BMW,
  8. przewód podłączeniowy sterownika SONCEBOZ,
  9. przewód podłączeniowy sterownika MAHLE,
  10. przewód podłączeniowy sterownika DENSO dla Toyota 1.4 D-4D,
  11. przewód podłączeniowy sterownika DENSO dla Toyota 3.0 D-4D,
  12. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej geometrii dla VW/Audi,
  13. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej geometrii dla Opel, Fiat, Alfa Romeo,
  14. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej geometrii dla Citroen, Peugeot,
  15. przewód podłączeniowy czujników położenia zmiennej geometrii dla Ford,
  16. uniwersalny przewód podłączeniowy dla:
    – silnika DC,
    – sterowników MITSUBISHI dla Ford/PSA,
    – czujników położenia zmiennej geometrii,
  17. zasilacz,
  18. przewód USB do aktualizacji oprogramowania,
  19. płyta CD z programem umożliwiającym aktualizację oprogramowania,
  20. instrukcja obsługi.

Sposób działania testera można zobaczyć tu: prezentacja VNTT-PRO

Więcej informacji na stronie www.dte.com.pl.

 Żródło: Informacja prasowa Delta Tech Elektronics.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę