Texaco Delo 600 ADF z opatentowaną technologią OMNIMAX

Texaco Delo 600 ADF z opatentowaną technologią OMNIMAX Texaco
21.9.2020

Na rynku debiutuje Texaco Delo 600 ADF z nową technologią dodatków uszlachetniających. To linia produktów stworzonych z myślą o znacznym ograniczeniu zapychania filtrów cząstek stałych (DPF) i nawet 2,5-krotnym wydłużeniu okresu ich eksploatacji. Przy tym możliwa jest oszczędność paliwa wynosząca nawet 3% przez cały czas użytkowania maszyn.

Przeznaczony zarówno do pojazdów drogowych, jak i pozadrogowych, Texaco Delo 600 ADF z opatentowaną przez Chevron technologią OMNIMAX zawiera zaledwie 0,4% popiołu siarczanowego – znacznie mniej niż wynosi limit API oraz ACEA (1% – co jest wartością typową dla wielu olejów do silników mocno obciążonych, dostępnych w sprzedaży). Nowa linia produktów i technologia dodatków pomaga znacząco ograniczyć szybkość zapychania filtrów DPF, zapewniając wydłużone okresy międzyobsługowe, mniejszą częstotliwość cykli regeneracji oraz pomagając zwiększyć oszczędności paliwa nawet o 3% przez cały okres użytkowania pojazdu.

Normy spalin

W roku 1999 wprowadzono europejskie normy Stage I dla silników stosowanych w maszynach nieporuszających się po drogach (NRMM), a w kolejnych latach wymogi dotyczące NOX oraz cząstek stałych zaostrzały się, dzięki czemu maszyny stawały się dużo czystsze.

Podczas gdy normy Stage III i IV spowodowały ograniczenie stosowania filtrów DPF, Stage V upowszechnia stosowanie tych filtrów, zdolnych do niezwykle skutecznej redukcji emisji cząstek stałych, jednak wymagających okresowego czyszczenia dla usunięcia materiałów niepalnych, jakie z czasem się na nich gromadzą.

Rommel Atienza, Global Commercial Brand Manager w Chevron, wyjaśnia – Wadą filtrów DPF jest fakt, że zwiększają one zużycie paliwa, aby zapewnić wytworzenie ilości ciepła wystarczającej do wypalenia nagromadzonej sadzy. Ma to swoją cenę, związaną nie tylko z bezpośrednim kosztem maszyn i ich czujników oraz niezbędnych urządzeń dozujących, ale także ze stałymi kosztami eksploatacji i konserwacji. Texaco Delo 600 ADF znacznie ogranicza szybkość zapychania filtrów DPF, zwiększając ich trwałość użytkową nawet dwuipółkrotnie. Umożliwia to utrzymanie oszczędności paliwa rzędu 3% przez cały okres eksploatacji, a tym samym zapewnia klientom znaczną redukcję wydatków.

W badaniu przeprowadzonym przez Texaco Lubricants w Wielkiej Brytanii w roku 2020, 67% respondentów zgłosiło problemy z układami kontroli emisji spalin, a wielu z nich wskazało konkretnie na filtry DPF. Blisko połowa ankietowanych twierdzi, że musiała przeprowadzać ręczną regenerację filtra DPF, aby przywrócić jego skuteczne działanie – co było nieplanowanym zabiegiem, zatrzymującym samochód ciężarowy w serwisie, a przy tym wymagającym wypalenia paliwa. Zapchane filtry DPF, konieczność ich czyszczenia lub wymiany, stanowiły najczęściej zgłaszane problemy.

Obecnie układy DPF stosowane są nie tylko w pojazdach drogowych, ale także na budowach, w kopalniach, kamieniołomach, w elektrowniach, rolnictwie czy leśnictwie, dlatego możemy śmiało założyć, że problemy podobne do tych zgłaszanych w sektorze samochodów ciężarowych i transportu zaczną także dostrzegać inne sektory gospodarki.

Rommel Atienza, Global Commercial Brand Manager w Chevron

Filtr DPF wychwytuje do 98% emitowanych cząstek stałych w formie sadzy i popiołu, z czego większość spalana jest podczas zwykłego cyklu regeneracji DPF. Jednak popiół, jako pochodna metalicznych dodatków do olejów, nie ulega spaleniu, co oznacza, że z upływem czasu filtr DPF się zapycha, a właściciele maszyn i flot pojazdów muszą wycofywać je z eksploatacji na czas przywracania sprawności filtra DPF, co zwiększa koszty konserwacji i obniża produktywność maszyn. Jeżeli na filtrze DPF zbierze się zbyt wiele sadzy i popiołu, duża ilość ciepła wytwarzana w procesie regeneracji może go uszkodzić, a jego wymiana jest kosztowna. Zapychanie filtrów DPF zwiększa ciśnienie zwrotne w silniku oraz częstotliwość regeneracji, co przekłada się na większe zużycie paliwa.

Jednak w grę wchodzi nie tylko ochrona filtra DPF. Texaco Delo 600 ADF spełnia, a nawet wykracza ponad wymogi norm ACEA E6, E9 i specyfikacje OEM, a przy tym wykazuje znakomitą stabilność oksydacyjną w testach branżowych, producentów OEM oraz eksploatacyjnych, umożliwiając wydłużenie okresów między wymianami oleju.

Pełna oferta produktów Delo 600 ADF dostępna jest od 1 lipca 2020 r. i obejmuje:

  • Delo 600 ADF 15W-40
  • Delo 600 ADF 10W-30

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę