To pierwsza opona Pirelli wytworzona z gumy guayule

Pirelli
29.12.2015

Po dwuletnim programie badań laboratoryjnych, prototyp nowej opony Pirelli został przetestowany na torach wyścigowych.

Wysoka wydajność i innowacyjne materiały, które mają bardzo niski wpływ na środowisko. To charakterystyka nowej prototypowej opony, którą Pirelli testowało na torach testowych Vizzola i Balocco, samochodem Maserati Ghibli. Po raz pierwszy, firma wyprodukowała oponę Ultra High Performance, która zawiera naturalną gumę z rośliny guayule (która zwykle rośnie w suchym klimacie, nie jest uprawiana w celach żywieniowych i może być uprawiana z użyciem niewielkiej ilości wody, bez pestycydów, co czyni ją realną alternatywą dla kauczukowca Hevea Brasiliensis)

Ten prototyp już ustanowił nowy rekord, w zaledwie dwa lata od pierwszego projektu poszukiwań materiałów podstawowych do testu fizycznego opon na torze. Już w 2013 roku, Pirelli podpisała umowę z Versalis (ENI) na wyłączną dostawę kauczuku naturalnego guayale, który będzie używany do produkcji opon. Podczas tego bardzo krótkiego okresu, badacze Pirelli sprawdzali właściwości nowego materiału podstawowego w ścisłych warunkach laboratoryjnych, by ocenić, by jak najlepiej przełożyć je na warunki drogowe.

Program stał się możliwy również dzięki projektowi badawczemu, który Versalis przeprowadził pod kątem technologii stosowanych do ekstrakcji gumy, jak również wyjątkowo żywicznemu charakterowi roślin, które pozwoliły Pirelli na uzyskanie materiału, który jest w stanie zaspokoić wymogi wydajności oraz zgodności z nieelastomerowymi elementami składającymi się na oponę.

Badania przeprowadzone przez Versalis są częścią programu rozwoju dla szerokiej platformy technologicznej uwzględniającej wykorzystanie guayale przez całą branżę, począwszy od upraw eksperymentalnych w południowej Europie i rozszerzania na różne technologie mające na celu wydobycie gumy naturalnej w celu wykorzystania jej do produkcji opon.

Na torze we Włoszech opony poddano symulacjom ekstremalnego użytkowania, w tym w mokrych warunkach, i wykazały taką samą wydajność, jak ich odpowiednik wykonany z syntetycznych polimerów z produktów ropopochodnych. Wybór Maserati do testowania nowych opon podczas debiutu torze nie był przypadkowy: jest to samochód charakteryzujący się wysokimi osiągami, generujący duże obciążenia i jest wymagający w stosunku do opon.

Zastępowanie polimerów petrochemicznych alternatywnymi i odnawialnymi materiałami podstawowymi to kluczowy cel dla działu badawczego Pirelli, który jest liderem w dziedzinie rozwiązań zrównoważonej mobilności od wielu lat. Obok rozwoju tych nowych biopolimerów jako kluczowego składnika mieszanek, Pirelli produkuje opony przy użyciu odnawialnych materiałów podstawowych, takich jak krzemionka otrzymywana z łuski ryżu (niejadalnej części ryżu, która jest zazwyczaj przeznaczona do spalenia). Gwarantuje to nie tylko stałą poprawę wyników, ale również konsekwentnie wyższe standardy, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój środowiska obu produktów i procesów produkcyjnych.

Źródło: Pirelli

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę