Toyota rozpoczęła produkcję nowego silnika

25.6.2014

Polska fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu rozpoczyna produkcję gruntownie zmodernizowanej, 3-cylindrowej jednostki o pojemności 1-litra, która znajdzie się pod maską drugiej generacji Toyoty AYGO.

Całkowita wartość inwestycji związanej z tym projektem wynosi 123 mln zł. W związku z tym Toyota przewiduje wzrost zatrudnienia do końca października o 380 osób, przede wszystkim ze względu uruchomienie trzeciej zmiany.

W ramach projektu w zakładach TMMP zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. Ponadto uruchomiona została całkowicie nowa linia wałka rozrządu.
- To był ważny test naszej samodzielności. Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe oraz z minimalnym wsparciem ze strony naszej centrali w Japonii pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji. Co ważne, przygotowanie toczyły się równolegle do prowadzonej bieżącej produkcji – powiedział podczas uroczystości uruchomienia nowego projektu Carl Klemm, prezes TMMP. - Wierzę, że ten projekt stworzył wiele okazji do rozwoju i podniesienia kwalifikacji pracowników – dodał.

Toyota w Wałbrzychu produkuje 1-litrowy silnik VVT-i od 2005 roku, czyli startu produkcji poprzedniej generacji Toyoty Aygo. Nowa generacja silnika zgodna z normą Euro 5+ znacznie poprawia konkurencyjność firmy. Wersja silnika „ECO" zużywa tylko 3.8 l/100 km w cyklu mieszanym i emituje 88 g dwutlenku węgla na kilometr. Uzyskanie tak dobrych osiągów było możliwe dzięki wielu modyfikacjom, takim jak zwiększenie współczynnika kompresji do 11.5, zoptymalizowanie rozrządu, zastosowanie układu recyrkulacji spalin (EGR) oraz głowicy ze zintegrowanym kolektorem wydechowym. Poprzednia wersja silnika uzyskała w latach 2007-2011 cztery raz z rzędu prestiżowy tytuł „Silnika Roku" (Engine of the Year). Wprowadzone modyfikacje zbliżają Toyotę do powtórzenia przez nową wersję silnika sukcesu poprzednika. Od 17 kwietnia nowa jednostka napędowa jest dostarczana do Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech – producenta Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 108. Od 23 lipca nowe silnik będzie również montowany w Toyocie Yaris, wytwarzanej w Toyota Motor Manufacturing France.

Oficjalny start produkcji miał miejsce w obecności Janusza Piechocińskiego, wicepremiera RP i ministra gospodarki oraz Takeshi Numa, wiceprezesa Toyota Motor Europe. Podczas uroczystości Toyota przekazała Domowi Małego Dziecka w Wałbrzychu, wspieranemu przez wolontariuszy fabryki, nową Toyotę Aygo.

Toyota w Wałbrzychu, jedna z dwóch fabryk Toyoty w Polsce, produkuje sześciobiegowe skrzynie manualne do Toyoty Auris, Corolli, Verso i Avensis, pięciobiegowe manualne skrzynie biegów i silniki do Toyoty Yaris i Aygo (do tego ostatniego modelu również w wersji półautomatycznej tzw. Multi-Mode). Roczne zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów, co oznacza, że pod względem zdolności produkcyjnych fabryka jest największą bazą produkcyjną podzespołów Toyoty poza Japonią. Fabryka zatrudnia 1600 stałych pracowników.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę