TPMS a sezonowa zmiana opon

Schrader
14.1.2019

Sezonowa zmiana opon jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa kierowcy i – pomimo rosnącej popularności opon całorocznych – zdecydowanie zaleca się stosowanie odpowiednich opon na każdy sezon.

Przygotowanie pojazdu do określonych sezonów jest bardzo ważne. Zmiana na opony letnie, gdy temperatura przekroczy 7°C, a następnie powrót do opon zimowych, gdy temperatura spadnie poniżej 0°C, może pomóc w osiągnięciu maksymalnego bezpieczeństwo na drodze.
Opony letnie są specjalnie zaprojektowane do optymalnej jazdy w cieplejsze dni, co może oznaczać wyższy poziom przyczepności na mokrych i suchych nawierzchniach dzięki specjalnym wzorom bieżnika i mieszankom gumy. Oprócz tego oferują one wyższą jakość obsługi podczas wymiany. Opony zimowe są opracowywane, aby zapewnić maksymalną wydajność w niesprzyjających warunkach pogodowych, w tym lepszej trakcji i odległości hamowania. Mają one bieżnik, który ma wzór elementów wymuszający zazębienie się ze śniegiem.

Jak widać, istnieją wyraźne zalety instalowania opon sezonowych, jednak należy pamiętać, że bez zapewnienia odpowiedniego ciśnienia powietrza i temperatury, nie są w stanie osiągnąć swoich maksymalnych możliwości. Oprócz aspektu bezpieczeństwa, dobrze działający system TPMS znacznie zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2. Posiadanie działającego systemu monitorowania ciśnienia w oponach jest obowiązkowe w UE dla wszystkich pojazdów klasy M1 wyprodukowanych po 1 listopada 2014 r. Niestety, nawet dzisiaj, po 4 latach, wielu kierowców nie dba o system TPMS podczas zmiany opon sezonowych, przez co ich bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego jest zagrożone.

Główny powód negatywnego postrzegania TPMS wiąże się z wyższymi kosztami obsługi opon. Klienci często skarżą się na pracowników warsztatów, mówiąc, że ponoszą wysokie koszty ze względu na system TPMS. Ale jest kilka rzeczy, o których powinien pamiętać każdy mechanik: jeśli klient, którego pojazd podlega obowiązkowej regulacji TPMS, chce zrezygnować z czujników lub zaniechać ich wymiany, konserwacji lub naprawy powinien być poinformowany o przepisach. Ważne jest, aby kierowcy wiedzieli, że podczas oficjalnych kontroli pojazdów niepracujący system TPMS jest oceniany jako usterka, ponadto system jest ważny dla utrzymania homologacji typu. Ponieważ większość kierowców prawie nigdy nie kontroluje ciśnienia opon, niewystarczające ciśnienie często pozostaje niezauważone, jeśli nie zainstalowano TPMS. Może to spowodować znaczne zwiększenie zużycia paliwa oraz pogorszenie bezpieczeństwa podczas hamowania i nagłych manewrów omijania. Opony zużywają się wtedy znacznie szybciej. Jeśli podsumujemy wszystkie te punkty, wyraźnie zobaczymy, że koszty związane z obsługą systemu monitorowania ciśnienia w oponach są znikome w porównaniu do możliwych konsekwencji jego zaniedbania.

Zmieniając opony sezonowe, należy pamiętać o kilku kwestiach dotyczących TPMS:

  • Podczas instalowania zupełnie nowego zestawu kół można przenieść istniejące czujniki TPMS do nowego zestawu. Jednakże, aby uniknąć przedwczesnego uszkodzenia TPMS, należy wymienić zestaw serwisowy istniejącego czujnika TPMS na nowy podczas każdej wymiany opon.
  • Konieczne jest sprawdzenie baterii czujników TPMS za pomocą odpowiedniego narzędzia diagnostycznego.
  • Należy zwrócić uwagę na wszelkie błędy i sprawdzić wzrokowo czujniki.
  • Przechowując opony na następny rok, zawsze należy je wyczyścić. Pomoże to uniknąć szkodliwych skutków, takich jak: korozja, pogorszenie jakości materiału itp.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę