Trójwymiarowy wyświetlacz do samochodów bez specjalnych okularów

continental wyświetlacz 3D © Continental

Udostępnij:

Pierwszy wyświetlacz 3D działający bez specjalnych okularów znajdzie się w samochodzie Hyundai Genesis GV80. Continental wykorzystuje kamerę wewnątrz auta do wykrywania, gdzie patrzy kierowca. Komputer o wysokiej wydajności – Cross Domain Hub – usuwa granice pomiędzy różnymi ekranami w pojeździe. Producent zapewnia, że następna generacja wyświetlacza jest już w trakcie opracowywania.

Producent opon klasy premium i firma technologiczna Continental wprowadza na rynek wyświetlacz z technologią autostereoskopowego 3D, który znajdzie się w topowej wersji wyposażenia samochodu Hyundai Genesis GV80.

Dzięki temu rozwiązaniu, na linii wzroku kierowcy prezentowane będą trójwymiarowe wykresy, wskaźniki i obiekty, np. ostrzeżenia o znaku STOP. Aby zobaczyć taki trójwymiarowy sygnał ostrzegawczy, nie są potrzebne żadne specjalne okulary. Zamiast tego Continental wykorzystuje metodę tzw. bariery paralaksy. Polega ona na umieszczeniu przed ekranem specjalnej przesłony, w której znajdują się skośne szczeliny, przez które przekazywany jest obraz dla prawego oraz dla lewego oka osobno. W efekcie dwa różne, lekko przesunięte względem siebie widoki, docierają do prawego i lewego oka kierowcy, tworząc trójwymiarowy obraz.

Istotną rolę odgrywa tu wewnętrzna kamera firmy Continental, która wykrywa gdzie patrzy kierowca i dostosowuje widok 3D precyzyjnie do pozycji jego głowy. Aby zapobiec zbyt długiemu skupianiu uwagi kierowcy na trójwymiarowym obrazie, kamera bada również koncentrację kierowcy, w celu identyfikacji potencjalnych momentów rozpraszania lub objawów zmęczenia. Dzięki trójwymiarowej wizualizacji przyrządów rozwiązanie Continental zapewnia, że kierowca nie jest przeciążony informacjami dostarczanymi przez zaawansowane systemy wspomagania, konwencjonalne wyświetlacze, usługi komunikacyjne i aplikacje informacyjno-rozrywkowe.

Dzięki naszemu wyświetlaczowi z technologią autostereoskopowego 3D, przenosimy interakcję człowiek-maszyna na zupełnie nowy poziom i kładziemy podwaliny pod intuicyjną komunikację w kokpicie jutra – powiedział dr Frank Rabe, szef działu Human Machine Interface w Continental. – Aby zapewnić zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu zintegrowaliśmy różne wyświetlacze w konsoli centralnej lub desce rozdzielczej w naszym Cross Domain Hubie.


Cross Domain Hub usuwa granice między poszczególnymi ekranami i jednostkami kontrolnymi

W przyszłości, w celu zmniejszenia złożoności oraz zaoszczędzenia masy i miejsca, tylko niewielka liczba jednostek sterujących będzie wymagana dla wszystkich urządzeń elektronicznych w samochodzie. Cross Domain Hub firmy Continental to wysokowydajny komputer, który jest niezbędny do działania trójwymiarowego wyświetlacza w modelu Hyundai Genesis GV80.

W następnej generacji rozwiązań Continental wszystkie wyświetlacze w samochodzie będą podłączone do jednej jednostki sterującej. Kierowca będzie mógł rozprowadzać treści na wielu wyświetlaczach, na przykład za pomocą gestów, przeciągając mapy nawigacyjne z wyświetlacza przedniego pasażera na swój własny ekran i rozmieszczać je dokładnie tam, gdzie chce je umieścić. W zautomatyzowanym trybie jazdy wyświetlacze połączą się na całej szerokości kokpitu, wyświetlając funkcje i aplikacje niedostępne w trakcie prowadzenia samochodu.


TOP w kategorii




Wyświetlacz Lightfield: filmy 3D w samochodzie dla każdego pasażera

Aby zapewnić obraz 3D nie tylko kierowcy, lecz także pasażerom, Continental opracowuje obecnie nowy trójwymiarowy wyświetlacz, oparty na innej technologii – Natural 3D Lightfield firmy Leia z Doliny Krzemowej. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma potrzeby stosowania kamer wykrywających ruch głowy ani okularów 3D. W rezultacie, wyświetlacz 3D nie tylko oszczędza wagę, miejsce i koszty, ale także zapewnia paletę cyfrowych usług dla wszystkich pasażerów w samochodzie – od wideokonferencji i zakupów online po gry i filmy 3D. Zamiast wykorzystywania opisanej powyżej metody bariery paralaksy, system ten opiera się na technologii Diffractive Lightfield Backlighting (DLB) firmy Leia. Specjalny element optyczny – falowód z siatką dyfrakcyjną i nanostrukturami pod panelem wyświetlacza – tworzy naturalny efekt 3D poprzez zaginanie światła. Continental przygotowuje już tę technologię do zastosowania w samochodach. Produkcja systemu planowana jest od 2022 roku.

Źródło: Continental

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również