Trudna decyzja

7.12.2007
Wielu mechaników staje przed dylematem: czy dalej prowadzić samodzielnie warsztat, czy też przyłączyć się do jednej z sieci warsztatowych? Spróbujemy pokazać Wam wady i zalety przynależności do tych sieci.

Dynamiczny rozwój świata motoryzacji wywiera coraz większy nacisk na usługi serwisowe. Obecnie produkowanych samochodów nie da się już naprawić za pomocą młotka i kilku podstawowych kluczy. Warsztat z prawdziwego zdarzenia powinien być nie tylko naszpikowany wieloma nowoczesnymi urządzeniami, ale również przyciągać klienta fachową obsługą oraz schludnym wnętrzem. Wszystkie wymienione udogodnienia wymagają zainwestowania sporej ilości gotówki oraz udziału w co najmniej kilku szkoleniach, które podniosą umiejętności techniczne i manualne mechaników. Dlatego każdego roku coraz większa grupa warsztatów zaczyna działać pod wspólnym szyldem, tworząc rozbudowane i fachowe sieci serwisowe.

ABC sieci warsztatowych

Sieci warsztatowe można podzielić na trzy główne grupy: sieci prowadzone przez dystrybutorów części zamiennych, sieci związane z producentami części oraz stacje szybkiej obsługi. Do sieci serwisowych może przystąpić prawie każdy warsztat samochodowy, który spełni niezbędne wymagania techniczne, postawione przez wybraną sieć. Chodzi tu między innymi o wielkość warsztatu, liczbę stanowisk, wydzielone biuro obsługi klienta oraz posiadanie niezbędnych urządzeń i narzędzi do dokonywania napraw samochodów. Jeżeli zakład mechaniczny nie spełnia odpowiednich kryteriów, wówczas bardzo często sieć warsztatowa (np. EuroWarsztat) podpisuje umowę z klientem, zakładając 3-miesięczny okres przejściowy, od czasu podpisania umowy, na dostosowanie do obowiązujących wymogów. Na uzupełnienie pełnych wymagań przewidziany jest rok. W tym czasie warsztat musi zostać odpowiednio oznakowany, zgodnie w wymogami sieci, do której przystępuje, oraz wyposażyć się w niezbędne narzędzia do dokonywania napraw przewidzianych w podpisanej umowie. Jeżeli zdecydujemy się przystąpić do sieci zorganizowanej przez dystrybutorów części zamiennych, to jednym ze stawianych wymogów jest dokonywanie zakupów na odpowiednim poziomie finansowym. Sieć Q-Service wymaga np. robienia zakupów w firmie Inter Cars SA na poziomie 6 tys. zł netto w skali miesiąca. Kolejnym obowiązkiem, który trzeba spełnić, jest dotrzymanie gwarancji na swoje usługi. Udział w sieci serwisowej AD jest równoznaczny z honorowaniem aż dwudziestomiesięcznej, międzynarodowej gwarancji.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę