Tuleje cylindrowe z wymiennym pierścieniem ogniowym

27.7.2015

W silnikach spalinowych, pracujących z dużymi obciążeniami, producenci stosują tuleje cylindrowe z pierścieniem ogniowym. Pierścień ten znajduje się w górnej części tulei i jest uszczelniony bezpośrednio przez uszczelką głowicy cylindrów.

Siła dociskającą głowicę mocuje i ustala pierścień we właściwej pozycji. Innowacyjnym rozwiązaniem jest to, że wewnętrzna średnica pierścienia ogniowego jest nieznacznie mniejsza (około 0,5 mm) niż otwór tulei cylindrowej. Tłok współpracujący z tego typu tuleją posiada pomniejszoną średnicę korony - obszar tłoka powyżej pierścienia uszczelniającego kontaktujący się z pierścieniem ogniowym.

ZAGROŻENIA: NAGAR W OBRĘBIE KORONY TŁOKA

Procesowi spalania towarzyszą zawsze wysokie temperatury, sprzyjające rozpadowi węglowodorów, co prowadzi do powstawania węglowych osadów w postaci nagaru. Niewielka ilość nagaru nie jest szkodliwa, jednak powinno się w miarę możliwości dążyć do ograniczenia jego ilości oraz umożliwić usuniecie go z komory spalania w przypadku nadmiernego jego powstawania. Duże ilości nagaru przyczyniają się do skrócenia czasu pracy tulei w wyniku intensywnego zużywania ściernego tulei, oraz mogą doprowadzić do zakleszczenia pierścieni tłokowych i utraty szczelności układu tłokowocylindrowego.

Zastosowanie pierścienia ogniowego i tłoka o zmniejszonej średnicy korony umożliwia „zeskrobywanie” nagaru i usunięcie go wraz ze spalinami, co ogranicza intensywność zużycia układu tłokowo-cylindrowego. Powstawaniu zwiększonej ilości nagaru sprzyja eksploatacja silnika w niekorzystnych lub trudnych warunkach jego pracy takich jak:

  • Używanie samochodu na krótkich odcinkach i postój pojazdu w korkach Niskiej jakości paliwo
  • Niewystarczające chłodzenie
  • Nieprzestrzeganie okresów pomiędzy serwisami
  • Długie okresy pracy silnika na biegu jałowym

NISZCZĄCY SPOSÓB DEMONTAŻU

Niszczący sposób demontażu pierścienia ogniowego jest bardzo częstym rozwiązaniem w następujących przypadkach: kiedy instaluje się nowy zestaw tłokowocylindrowy wyposażonego w nowy pierścieniem ogniowym, ma się ograniczoną ilość czasu na przeprowadzenie naprawy lub pierścień ogniowy jest uszkodzony i nie nadaje się do ponownego użycia.

W celu zluzowanie pierścienia ogniowego można użyć przecinaka (dłuta), umieszczając go pomiędzy pierścieniem ogniowym i tuleją. Kiedy pierścień ogniowy zostanie zdemontowany, pozostałe części mogą być zdemontowane w zwykły sposób.

NIENISZCZĄCY SPOSÓB DEMONTAŻU

Jeżeli tuleja cylindrowa i pierścień ogniowy będą miały być ponownie użyte, demontaż wymaga znacznie większego wysiłku. Na początku obracając wałem korbowym ustaw tłok w dolnym martwym położeniu. Następnie używany pierścień tłokowy o średnicy dopasowanej do średnicy tulei cylindrowej umieść poniżej pierścienia ogniowego. Aby zapobiec wyślizgnięciu się pierścienia tłokowego spod pierścienia ogniowego, po ich zsunięciu, należy zlikwidować luz zamka pierścienia tłokowego.

Do tego celu można wykorzystać metalowy klin lub szczelinomierz. Jeżeli tuleja cylindrowa nie będzie demontowana, należy ją zabezpieczyć przed wysunięciem z bloku przy użyciu docisku. Obracając wałem korbowym, tłok przemieszcza się w kierunku górnego martwego położenia, wywiera nacisk na całym obwodzie pierścienia ogniowego i wyciska go z tulei, tym samym staje się narzędziem do jego demontażu.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę