Valeo pokazuje długie światła, które nie oślepiają

Długie światła bez oślepiania
11.5.2020

Reflektory umożliwiające stałą jazdę z wykorzystaniem świateł drogowych bez oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka to już nie daleka przyszłość, ale teraźniejszość motoryzacji. Technologia Matrix Beam od Valeo umożliwia w pełni bezpieczne, automatyczne sterowanie strumieniem światła bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę.

Długie światła, które nie oślepiają – jak to działa?

Zaprojektowane przez firmę Valeo rozwiązanie Matrix Beam umożliwia inteligentne zarządzanie światłem emitowanym przez reflektor samochodu, dzięki wykorzystaniu możliwości, które otwiera zastosowanie technologii LED. System oparty został o matrycę, na której umieszczono obok siebie LEDowe źródła światła. Każdy osobny „chip” może być czasowo wyłączany i włączany, gdy zachodzi taka potrzeba. W sytuacji, gdy zaawansowany system detekcji przeszkód wychwyci pojazd zbliżający się z naprzeciwka, w ułamku sekundy część „chipów” zostanie wygaszona w taki sposób, by kierowca pojazdu nadjeżdżającego nie został oślepiony. W tym samym czasie, pozostałe źródła światła nadal będą świecić z pełną mocą. W miarę zbliżania się pojazdu, system dynamicznie wygasi kolejne „chipy” i ponownie uruchomi te, w których polu widzenia nie ma już przeszkody.



Podobne zjawisko będzie miało miejsce w przypadku zbliżania się samochodu wyposażonego w reflektory w technologii Matrix Beam do pojazdu jadącego w tym samym kierunku. Dzięki częściowemu ograniczeniu strumienia generowanego przez reflektor, kierowca pojazdu jadącego z przodu nie zostanie oślepiony. Jednocześnie przestrzeń po bokach pozostanie oświetlona silnym strumieniem.



Dzieje się to w sposób całkowicie automatyczny i praktycznie niezauważalny dla kierowcy pojazdu wyposażonego w reflektory Matrix Beam. Przez cały czas zachowuje on maksymalną widoczność, charakterystyczną dla wykorzystania świateł drogowych. Nie musi podejmować żadnych czynności, takich jak ręczna zmiana świateł drogowych na światła mijania. Dzięki zachowywaniu maksymalnego strumienia światła przez cały czas, kierowca znacznie szybciej jest w stanie zauważyć oddaloną przeszkodę, poruszających się w oddali pieszych czy zwierzynę. Zyskuje w ten sposób czas niezbędny na podjęcie decyzji o spowolnieniu lub zatrzymaniu pojazdu w razie potrzeby.

Matrix Beam, czyli LEDowa rewolucja

Reflektory w technologii Matrix Beam umożliwiają adaptację oświetlenia do warunków drogowych w prosty sposób, bez konieczności stosowania ruchomych elementów czy skomplikowanych układów zwierciadeł. Możliwość łatwego włączania i wyłączania LEDowych źródeł światła stanowi o ważnej przewadze tej technologii nad rozwiązaniami ksenonowymi. LEDy natychmiast po aktywacji wykazują swoje maksymalne możliwości, nie potrzebują czasu na rozgrzanie. Nie muszą także stygnąć po wyłączeniu przed ponowną aktywacją, co jest domeną świateł ksenonowych. Częsta aktywacja i dezaktywacja źródeł LED nie wpływa negatywnie na ich żywotność, a czas funkcjonowania reflektora szacowany jest na dłuższy niż cykl życia całego pojazdu.


Technologia Matrix Beam już dziś jest wykorzystywana przez wiodących producentów samochodów. Jest obecna m.in. w sztandarowych modelach pojazdów z grupy VAG. Choć jest to rozwiązanie przełomowe, przez firmę Valeo traktowane jest jedynie jako przystanek ku jeszcze bardziej wydajnym i efektywnym systemom oświetleniowym, takim jak Pixel lighting. 

Źródło: Valeo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę