Plastikowy moduł wałka rozrządu. Dlaczego może być lepszy od aluminiowego?

Plastikowy moduł wałka rozrządu lżejszy od aluminium

Jeśli jest jakiś pewny sposób na to, żeby samochody zużywały mniej paliwa, to z pewnością jest to zmniejszenie ich wagi. Jedną z najcięższych części auta jest natomiast silnik, bez którego z kolei samochód przestaje być samochodem. Konsensus może być zatem jeden: trzeba odchudzić silnik, a europejscy naukowcy wpadli na pomysł, jak tego dokonać.

Prototypowy materiał stworzyła komitywa złożona z niemieckiego instytutu Fraunhofer, producenta części motoryzacyjnych MAHLE, producenta motoryzacyjnego Daimler, belgijskiego wytwórcy plastików SBHPP/Vyncolit i francuskiej firmy The Georges Peroud Group.

Jakie są korzyści z plastiku?

Zrzeszonym naukowcom udało się stworzyć plastikowy moduł wałka rozrządu, który ma oferować więcej korzyści w stosunku do aluminiowych wałków niż jedynie mniejszy ciężar. Określenie „plastikowy” jest oczywiście dużym uogólnieniem, ponieważ jest to polimer wzmocniony włóknem „termoutwardzalnym”, co oznacza, że miękka żywica pod wpływem ciepła utwardza się w ciało stałe. 

Taki wałek jest lżejszy od swojego aluminiowego odpowiednika, co w połączeniu z umieszczeniem go w górnej części silnika sprawia, że obniża się nie tylko waga auta, ale i jego środek ciężkości. Ponadto tworzywo sztuczne ma lepiej pochłaniać wibracje, które wytwarzają hałas w samochodzie, a jego produkcja wymaga mniej energii ze względu na większą trwałość form odlewniczych i mniej prac wykończeniowych. Wszak wałek można wyprodukować w całości i zaoszczędzić czas na składaniu go w całość.

Naukowcy przyznają, że termoutwardzalny polimer jest sztywniejszy niż aluminium zaledwie tylko o jedną czwartą, lecz przekonują oni, że konstrukcja modułu wałka rozrządu kompensuje to niedociągnięcie. Plastikowy wałek rozrządu ma za sobą już 600 godzin udanych testów w nowoczesnym silniku spalinowym. Stwierdzono, że moduł dobrze wytrzymuje wysokie temperatury silnika oraz obciążenia mechaniczne i chemiczne. Naukowcy przewidują dalsze testy swojej technologii.

Źródło: Fraunhofer

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę