Warsztat w sieci, sieć w warsztacie

Robert Bosch
23.12.2015

Rozwiązanie umożliwiające połączenie w sieć urządzeń diagnostycznych i biura obsługi klienta jest dostępne już od dłuższego czasu. Jego celem jest uniknięcie konieczności wpisywania za każdym razem od nowa danych klienta i pojazdu, a tym samym optymalizacja przepływu pojazdów przez warsztat.

Do powstania tego typu rozwiązania przyczynił się Bosch, który oferuje otwartą sieć do przesyłania informacji warsztatowych pod nazwą asanetwork (ASA). Internet przedmiotów, szybkie łącza i możliwość inteligentnego przetwarzania nawet bardzo dużych ilości danych otwierają zupełnie nowe perspektywy dla tzw. connected workshop czyli warsztatów podłączonych do internetu. Warsztat przyszłości zna „stan zdrowia" pojazdów swoich klientów i, jeśli to konieczne, zaleca właścicielowi pojazdu dokonanie naprawy jeszcze zanim wystąpi awaria. Warsztat posiada informacje niezbędne do podjęcia się naprawy i jest w stanie niezwłocznie wykonać wszystkie prace przy pojeździe klienta w sposób skuteczny, kompletny i przy zachowaniu wysokiej jakości.

Tak wygląda warsztat przyszłości
Przyszłość warsztatu zaczyna się od pojazdu podłączonego do internetu. Centralne urządzenie sterujące w sposób ciągły rejestruje parametry jazdy oraz informacje o warunkach pracy i obciążeniu różnych podzespołów pojazdu. Informacje te są przekazywane do centralnej jednostki przetwarzania danych, gdzie są opracowywane za pomocą inteligentnych algorytmów w celach profilaktyki diagnostycznej. Oprogramowanie kojarzy wartości pomiarowe pobrane z pojazdu z danymi zebranymi z wcześniejszych napraw, wynikającymi z doświadczeń w eksploatacji flot oraz z know-how Boscha dotyczącego komponentów i systemów samochodowych. W ten sposób można nie tylko dostosować termin przeglądu do indywidualnego stopnia zużycia pojazdu, ale także przewidzieć dalszą trwałość poszczególnych podzespołów pojazdu. Ponadto pakiet oprogramowania Boscha umożliwia przeprowadzenie procedur diagnostycznych w pojeździe za pośrednictwem usług telematycznych, w celu przygotowania zbliżającej się wizyty w warsztacie i skrócenia czasu jej trwania.
 
W razie potrzeby kierowca otrzymuje informację o przypadającym przeglądzie okresowym lub otrzymuje na przykład zalecenie, aby wykonać wymianę wtryskiwacza bo prawdopodobnie wkrótce dojdzie do jego awarii. Jeśli kierowca akceptuje zalecenie, to otrzymuje telefon z centrum serwisowego, w celu umówienia się na wizytę w warsztacie. W tym samym czasie warsztat jest informowany o wszystkich aspektach zbliżającej się naprawy, zamawiane są części zamienne i sprawdzana jest dostępność sprzętu diagnostycznego.

Wszystkie informacje o naprawie na elektronicznej Job-Card
Gdy kierowca przyjeżdża do warsztatu w uzgodnionym terminie, już na wjeździe następuje zeskanowanie tablicy rejestracyjnej. Pracownik biura obsługi klienta jest informowany o przyjeździe klienta i w tym samym czasie wszystkie dane dotyczące planowanej naprawy zostają wysłane na elektroniczną kartę pracy Boscha, tzw. Job-Card. W czasie gdy pracownik obsługi klienta wjeżdża pojazdem na stanowisko przyjęć, składnik systemu Bosch "Flex Inspect" automatycznie odczytuje pamięć usterek, sprawdza akumulator, ciśnienie powietrza w oponach i geometrię podwozia. Następnie pracownik omawia z klientem wszystkie prace konieczne do wykonania w pojeździe. To budzi zaufanie klientów i daje warsztatowi możliwość zaoferowania dodatkowych usług.

Augmented Reality wspiera pracę diagnosty
Elektroniczna karta Job-Card przekazuje również diagnoście na jego stanowisko pracy wszystkie informacje dotyczące naprawy. Jednocześnie Bosch dostarcza mu wszystkich danych dotyczących diagnostyki i pojazdu, które są niezbędne do przeprowadzenia naprawy. Informacje te są stale aktualizowane poprzez łącze internetowe. Dodatkowo, diagnosta jest wspomagany przez Augmented Reality na tablecie z serii Bosch DCU. Augmented Reality rozszerza postrzeganie rzeczywistości. Gdy pracownik warsztatu skieruje kamerę tabletu na komorę silnika, to na realny obraz zostaną nałożone odpowiednie informacje takie jak niezbędne narzędzia i instrukcja naprawy. Tym samym zostaje wyeliminowane czasochłonne przeszukiwanie książek serwisowych. W postaci obrazów trójwymiarowych mogą być również prezentowane części, które są ukryte za poszyciami lub wiązki biegnące pod deską rozdzielczą. Dane potrzebne dla Augmented Reality są automatycznie wysyłane do tabletu warsztatowego z aplikacji w chmurze.

W razie potrzeby diagnosta może poprzez Remote Service zadzwonić po dodatkową pomoc do pracowników Centrum Obsługi Bosch. Za pomocą specjalnego oprogramowania specjaliści Boscha są w stanie na przykład sterować zdalnie testerem diagnostycznym lub sprawdzić parametry klimatyzacji, pomóc przy kalibracji lub nawet pokierować pracownika warsztatu krok po kroku przez serwisowaniu klimatyzacji.

Wszystkie wykonane prace zostają na końcu udokumentowane na elektronicznej karcie Job-Card Boscha. Pracownik biura obsługi może więc wydając pojazd wyjaśnić w szczegółach klientowi, co było naprawiane. W tym samym czasie informacje dotyczące zakresu naprawy są przesyłane do centrum danych, gdzie są przetwarzane przy użyciu programu do analizy Bosch. Program jest stale rozwijany w celach wykorzystania do profilaktyki diagnostycznej.

Źródło: Robert Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę