Wpływowa skrzynia

Schaeffler
29.4.2019

Stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na poprawne działanie sprzęgła i żywotność dwumasowego koła zamachowego. Diagnozę problemów ze sprzęgłem przedstawimy na przykładzie Škody Octavii I 1.9TDI 130 KM (ASZ) wyposażonej w 6-biegową przekładnię.

Opisywany w treści artykułu przypadek dotyczy nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Analizując temat dogłębnie, znajdziemy kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o nr 600 0013 00.

Objawy

  • brak problemów z tłumieniem drgań (DKZ pracuje cicho);
  • po wciśnięciu pedału sprzęgła, dojeżdżając np. do świateł, samochód zaczyna sam jechać;
  • ewidentny brak wysprzęglania;
  • układ hydrauliczny sprawny, brak wycieków, siłownik bez zastrzeżeń.
  • pompka sprzęgła świeżo po wymianie;
  • sprzęgło zaczyna przenosić moment obrotowy za wcześnie (w innym punkcie niż wcześniej).
  • po zgaszeniu i uruchomieniu silnika sytuacja wraca do normy.

Weryfikacja

Taki specyficzny zestaw objawów skłania większość warsztatów do poszukiwania źródła usterki w DKZ. Dlaczego? Gdyż ta referencja ma bardzo duży w porównaniu z innymi luz osiowy, co oznacza, że masę wtórną można odsunąć po osi od masy pierwotnej o kilkanaście milimetrów (ilustracja 1). Luz ten nie ma negatywnych konsekwencji i nie wymaga weryfikacji, o ile nie mamy do czynienia z uszkodzeniem czy wyeksploatowaniem, gdy masa wtórna uderza o masę pierwotną. W instrukcji producenta znajdziemy informację (ilustracja2), że DKZ o nr 415 0654 10, który jest elementem wspominanego zestawu sprzęgła, ma znaczący luz kołyskowy, który warunkuje poprawne funkcjonowanie całej konstrukcji.

Rozwiązanie problemu

Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny (ilustracja 3). Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż przy wciśnięciu pedału sprzęgła w trakcie dojeżdżania do świateł wałek sprzęgłowy przesuwał się, powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych, co skutkowało transferem momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego zalecana jest kontrola zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem.
W skrzyni biegów FMH luz można zweryfikować bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni, aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok. 10 mm. Jedynym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.

Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę