Wrażliwy element układu klimatyzacji

Inter Cars
13.4.2017

Wiele osób uważa klimatyzację za układ bezobsługowy. Jest to poważny błąd. Układ klimatyzacji musi być poddawany konserwacji tak samo, jak hamulce czy silnik. W przypadku konieczności wymiany sprężarki, warto rozważyć montaż, dostępnych w Inter Cars, profesjonalnie regenerowanych produktów marek Thermotec Reman i Denso Reman.

Kompresor klimatyzacji, nazywany także sprężarką, ze względu na warunki pracy podlega stałym przeciążeniom. Ma za zadanie sprężać czynnik chodzący i zapewniać krążenie w układzie. Napędzany jest paskiem koła pasowego silnika, a uruchomiany przez sprzęgło elektromagnetyczne. Jest to część szczególnie narażona na liczne usterki.
Sprężarkę łatwo uszkodzić, zaniedbując czynności serwisowe lub przeprowadzając je w niewłaściwy sposób, np. używając oleju o innych parametrach niż zalecany przez producenta kompresora lub po prostu dodając go zbyt dużo. Warto podkreślić, że różne oleje do układów klimatyzacji nie mieszają się ze sobą i pracują w różnych zakresach temperatur. Sprężarki regenerowane Denso Reman i Thermotec Reman są zalane olejem przeznaczonym dla danej sprężarki w ilości dla całego układu klimatyzacji. Zaleca się, aby przynajmniej raz w roku dokonać kontroli klimatyzacji w warsztacie. Dopóki z nawiewu leci przyjemny chłód, wielu kierowców wciąż jednak o tym zapomina. Co dwa lata powinno się także wymienić czynnik chłodzący.
 
Profesjonalna regeneracja

Lauber, jako jedyna firma w Polsce, otrzymała certyfikat Denso na regenerację kompresorów klimatyzacji. Montaż kompresorów odbywa się w wydzielonym i specjalnie zaprojektowanym pomieszczeniu, odizolowanym z wentylacją zapewniającą wręcz sterylne warunki. Zarówno wszystkie przyrządy kontrolno-pomiarowe, jak i narzędzia są autoryzowane przez Denso.

– To wszystko potwierdza nasze duże kompetencje w tym zakresie i gwarantuje, że nasze produkty regenerowane są najwyższej jakości, dlatego też nie boimy się udzielać na nie 25-miesięcznej gwarancji – mówi Artur Stodolny z firmy Lauber.

Aby naprawa była skuteczna, przy wymianie sprężarki należy przestrzegać odpowiednich procedur. Przede wszystkim należy ustalić przyczynę uszkodzenia, m.in. za pomocą diagnostyki ciśnienia i temperatur elementów w układzie klimatyzacji. Jeżeli ciśnienia niskie i wysokie w układzie są takie same (np. 5 barów) przy uruchomionym układzie klimatyzacji, to sprężarka prawdopodobnie jest uszkodzona. Tak samo, jeżeli sprzęgło elektromagnetyczne pracuje, a nie ma różnicy ciśnień w układzie klimatyzacji (należy zachować warunki temperaturowe – od min. 10°C w górę).
Jeżeli manometr na niskim ciśnieniu wskazuje niską różnicę ciśnień pomiędzy wysokim a niskim ciśnieniem i jeżeli temperatura na niskim ciśnieniu wynosi ok 20°C, a na wysokim ok. 40°C, a także zawór rozprężny/ dysza dławiąca pracują prawidłowo, to sprężarka jest uszkodzona.

Jeżeli manometry wskazują pulsacyjne wartości (na niskim ciśnieniu pomiędzy 1–3 barów, na wysokim ciśnieniu pomiędzy 12–17 barów), to sprężarka jest uszkodzona. Mamy też do czynienia z wadliwymi zaworami kompresora (dotyczy sprężarek tłokowych, nie dotyczy sprężarek typu scrol – spiralnych). Niskie wartości ciśnień roboczych, przy założeniu maksymalnej temperatury otoczenia i poprawnej pracy pozostałych elementów układu (pasek, napinacz, napełnienie układu), wskazują na „kończącą” się sprężarkę.

Należy zwrócić szczególną uwagę na płukanie układu klimatyzacji. Służą do tego odpowiednie płyny i urządzenia. Nie można używać do tego czynnika chłodzącego i azotu. Nie przynosi efektów również sama wymiana filtra osuszacza w systemie klimatyzacji samochodowej. Przy montażu nowego kompresora, po „zatarciu” starego kompresora, bezwzględnie należy wymienić skraplacz, filtr osuszacz, zawór rozprężny, a także wypłukać cały układ. Do każdego produktu z linii Thercotec Reman i Denso Remane dołączona jest karta gwarancyjna z instrukcją obsługi i kartą montażową. Znajdują się tam szczegółowe wskazówki dotyczące naprawy. Linia regenerowanych kompresorów klimatyzacji jest dostępna w całej sieci sprzedaży Inter Cars oraz w IC Katalogu Online.

Źródło: Informacja prasowa Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę