Wygłuszanie nadwozia

Henkel/Teroson
24.9.2020

Praktycznie każda naprawa blacharska jest równoznaczna z koniecznością odbudowy wygłuszenia samochodu oraz uszczelnień miejsc styku blach nadwozia – jeśli nie w całym pojeździe, to na pewno w jego części.

Każda karoseria samochodowa jest fabrycznie zabezpieczona przed wpływami wilgoci obecnej w powietrzu oraz na powierzchni drogi. Już w trakcie produkcji do budowy nadwozi używa się blach cynkowanych, w których warstwa cynku skutecznie zabezpiecza przed korozją. Podczas zgrzewania i spawania blach cynk zostaje utleniony, ponieważ temperatura, w której zgrzewane są stalowe poszycia, jest wyższa od temperatury utleniania tego pierwiastka. To powoduje, że miejsce zgrzania lub spawania dwóch elementów pozostaje bez zabezpieczenia antykorozyjnego.

Aby w procesie produkcji uniknąć sytuacji, kiedy samochód opuszcza fabrykę z punktowym naruszeniem zabezpieczenia antykorozyjnego, stosuje się dodatkowe zabiegi. Polegają one przede wszystkim na kąpieli elektroforetycznej, w trakcie której środek antykorozyjny jest nanoszony na każdy element nadwozia. Ze względu na proces elektroforezy, czyli elektrostatyczne przyciąganie cząsteczek, środek antykorozyjny dostaje się nawet do najbardziej niedostępnych miejsc w nadwoziu, czyli między innymi do stref zgrzewania poszczególnych warstw blaszanego poszycia. Takie zabezpieczenie antykorozyjne jeszcze nie jest kompletne, ponieważ na miejsce łączenia elementów nadwozia od strony wewnętrznej nanosi się dodatkowo specjalne masy uszczelniające, uniemożliwiające dostanie się powietrza oraz wody do strefy łączenia elementów blaszanych. Należy bowiem pamiętać, że takie miejsce jest najbardziej narażone na korozję ze względu na brak możliwości odparowania wody, co jest spowodowane odstępem między łączonymi elementami oraz ogólną budową labiryntową.

Absorbcja drgań

Masa uszczelniająca ma za zadanie zabezpieczyć przed wilgocią oraz wygłuszyć nadwozie. Dzięki temu, że ma ona konsystencję gumy, doskonale absorbuje drgania własne elementów blaszanych. Elementy nadwozia wykazują się drganiami na dużych powierzchniach (stąd są one przetłaczane, aby zwiększyć ich sztywność) oraz przy brzegach elementów blaszanych, gdzie następuje zwrot fali i jej rezonowanie.

Aby temu zapobiec, elementy blaszane pokrywa się w miejscach łączenia masami uszczelniająco-wygłuszającymi, zaś na powierzchniach płaskich – oprócz fabrycznych przetłoczeń – stosuje się maty bitumiczne absorbujące drgania własne nadwozia. Maty te nie tylko wygłuszają hałasy powodowane przez nadwozie, ale i te dochodzące z zewnątrz. Fabrycznie maty wygłuszające montowane są na podłodze przedziału pasażerskiego oraz na przedniej i tylnej ścianie grodziowej.

Montaż wytłumienia bitumicznego polega na dopasowaniu kształtu maty do kształtu podłogi, a następnie uformowaniu jej na gorąco. Mata po podgrzaniu przykleja się do podłogi. Montaż wytłumienia bitumicznego polega na dopasowaniu kształtu maty do kształtu podłogi, a następnie uformowaniu jej na gorąco. Mata po podgrzaniu przykleja się do podłogi. Źródło: Henkel/Teroson

 

Jednym ze sposobów zabezpieczenia przed korozją jest wypełnienie przestrzeni zamkniętych specjalnym woskiem. Dzięki temu, że wosk nie wysycha, zachowuje doskonałe właściwości zabezpieczające. Źródło: Würth

Odbudowa po naprawie

W trakcie naprawy blacharskiej elementy wygłuszenia samochodu praktycznie zawsze ulegają uszkodzeniu. I tu zaczyna się problem, ponieważ nie każdy blacharz uzupełnia uszczelnienie i wygłuszenie nadwozia po dokonanej naprawie. Brak takiego zabiegu daje gwarancję, że w niedługim czasie w miejscu, gdzie usunięte zostały uszczelnienia i wygłuszenia, szybko zauważyć będzie można ogniska korozji.

Prawidłowo przeprowadzona naprawa nadwozia powinna zostać wykonana z wykorzystaniem dostępnych na rynku środków uszczelniających i wygłuszających. Środki te występują w postaci preparatów natryskowych lub w nabojach do nakładania pistoletem. Środki wygłuszające także dostępne są w formie natryskowej, jednak najczęściej spotyka się je jako maty bitumiczne formowane na ciepło za pomocą dmuchawy gorącego powietrza. W takcie modyfikacji samochodu można go także dodatkowo wygłuszyć, aby poprawić jego właściwości akustyczne. W tym celu wnętrza drzwi wykłada się matami tłumiącymi oraz uzupełnia miejsca, w których fabrycznie nie były one zamontowane. Należy przy tym pamiętać, że dołożenie do samochodu masy bitumicznej wpływa na zwiększenie jego masy własnej. Dokładne oklejenie podłogi, ścianki tylnej i drzwi matą bitumiczną powoduje wzrost wagi samochodu nawet o 20–40 kg (zależnie od ilości maty i wielkości pojazdu).

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę