Wymiana akumulatora

© EXIDE

Udostępnij:

Sezon zimowy to trudny czas dla akumulatorów. W niższej temperaturze tracą one dużo więcej swojej mocy rozruchowej. Wtedy też dają o sobie znać niewykryte dotychczas usterki akumulatora, które – choć wcześniej nie miały wpływu na użytkowanie pojazdu – teraz mogą doprowadzić do awarii i narazić kierowcę na niedogodności i koszty. Prawidłowa obsługa akumulatora może zapobiec takim przykrym niespodziankom, jednak nawet najbardziej zadbany akumulator trzeba z czasem wymienić, a to może być trudnym zadaniem.

Wymieniając akumulator, należy przestrzegać kilku ważnych zasad – szczególnie w przypadku nowoczesnych pojazdów, w których jest on kontrolowany przez urządzenie sterujące w ramach systemu zarządzania energią zawierającego informację o akumulatorze. Aby po wymianie system mógł zoptymalizować proces ładowania czy rozładowywania w całym okresie eksploatacji, należy wczytać nowy akumulator i wykasować ewentualne błędy. Profesjonalna wymiana akumulatora w nowoczesnych pojazdach bazuje na kilku etapach, do których należą m.in.:

  • zapisanie personalizacji,
  • wprowadzenie pojazdu w tryb uśpienia przed odłączeniem akumulatora,
  • wczytanie nowego akumulatora.

Jeśli oprogramowanie do zarządzania energią nie posiada funkcji identyfikacji, należy ponownie wczytać akumulator do pamięci w sterowniku tego systemu. W przeciwnym wypadku mogą wystąpić usterki programu, a przede wszystkim przedwczesne zużycie samego akumulatora.



Po wymianie i wczytaniu akumulatora konieczne jest również wykasowanie błędów pamięci oraz adaptacja uprzednio zapisanych personalizacji i przeprowadzenie jazdy próbnej.

Wymiana akumulatora w samochodzie nowej generacji nie jest już sprawą prostą, dlatego powinna się odbywać z użyciem specjalistycznego sprzętu, który znacznie ułatwia to zadanie.

Używając odpowiedniego urządzenia diagnostycznego, mechanik może postawić trafną diagnozę akumulatora i ocenić, czy wymiana jest konieczna. Praktycznie normą jest, że każde wykonanie testu generuje kod QR, który można zeskanować za pomocą aplikacji współpracującej z urządzeniem w celu zaimportowania wyników zawierających informacje o mocy rozruchowej, napięciu, temperaturze i pojemności rezerwowej, a także wskazówki dotyczące dalszego postępowania z akumulatorem, np. zalecenie doładowania.

Testery akumulatorów można też połączyć z dedykowanymi aplikacjami wspierającymi zarówno proces testowania akumulatora, jak i jego wymiany. Aplikacje pozwalają na wyszukanie akumulatora, przesyłanie wyników testów bezpośrednio do klienta oraz, jeśli to konieczne, przesyłanie propozycji akumulatorów SMS-em lub e-mailem. Niektóre z aplikacji pozwalają też na przeprowadzenie analizy stylu jazdy, dzięki której mechanik może określić, kiedy kierowca powinien zgłosić się na ponowne przetestowanie akumulatora.



Innym rodzajem urządzenia wspierającego wymianę akumulatora jest tester wpinany w złącze OBD po wymianie akumulatora. Obsługuje on akumulatory wszystkich marek i producentów. Dzięki niemu mechanik jest w stanie skasować błędy i wyświetlić parametry zainstalowanego akumulatora, a co za tym idzie – poprawnie przeprowadzić proces wymiany. Wystarczy stosować się do wyświetlanych na ekranie instrukcji. Nie trzeba wprowadzać żadnego dodatkowego kodu ani numeru oryginalnej części producenta.

W przypadku wymiany akumulatora należy pamiętać o tym, by nowy był wykonany w takiej samej technologii jak akumulator zużyty (zgodnie z zaleceniem producenta samochodu) oraz aby miał takie same lub zbliżone parametry (pojemność, prąd rozruchu). Jeśli parametry nowo instalowanego źródła prądu będą znacząco odbiegały, możliwe jest szybkie uszkodzenie nowego akumulatora.

Na podstawie materiałów firmy Exide

Udostępnij:

Drukuj



aE




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również