Wymiana oleju w Multitronicu

Audi
9.11.2018

Każdy olej się zużywa, więc nawet jeśli producent samochodu nie przewiduje wymiany oleju, to producent podzespołu – takiego jak skrzynia biegów – już tak. Zaniechanie wymiany oleju w niektórych przekładniach może skutkować całkowitym ich zniszczeniem.

W 2000 roku marka Audi zaprezentowała bezstopniową skrzynię CVT nazwaną Multitronic. W rozwiązaniu tym do przeniesienia napędu wykorzystuje się dwa metalowe koła stożkowe (wariatory) oraz łańcuch metalowy. Z tego względu stosuje się oleje o całkowicie innych właściwościach niż w przypadku stopniowych automatycznych skrzyń biegów np. Tiptronic.

Trzy generacje

Pierwsza generacja skrzyni bezstopniowej, która w trybie manualnym symulowała pracę sześciostopniowej skrzyni biegów, oznaczona została jako Multitronic 01J lub VL300. Posiada ona dwa filtry: jeden zabudowany w skrzyni biegów (niewymienny), drugi zabudowany przy chłodnicy (lub w chłodnicy) płynu CVT, który należy wymienić w przypadku naprawy skrzyni lub wymiany na nową. Druga generacja Multitronica posiada siedem przełożeń w trybie ręcznym i oznaczona została jako Multitronic 0AN lub VL 380. Również posiada dwa filtry: pierwszy zabudowany wewnątrz, drugi zabudowany na przewodzie wyjściowym z prawej strony skrzyni biegów, wymienny w przypadku remontu skrzyni biegów lub wymiany na nową. Obydwa rozwiązania mogą pracować z olejem spełniającym normę G 052 180 (np. RAVENOL CVT Fluid). Trzecia generacja została oznaczona Multitronic 0AW lub VL381, posiada osiem przełożeń w trybie ręcznym. Ze względu na zmienioną konstrukcję i rygorystyczne normy zastosowano w niej wyższą normę oleju G 052 516, którą także spełnia wspomniany wcześniej płyn. Omawiana procedura przedstawia wymianę oleju w dwóch pierwszych generacjach skrzyni Multitronic, czyli 01J i 0AN.

Ważne wskazówki

Ze względu na brak miski olejowej omawiany model skrzyni biegów posiada filtr oleju zabudowany wewnątrz. Nie wymienia się go podczas wymiany oleju, ponieważ do jego wymiany konieczny jest demontaż skrzyni biegów. Procedura serwisowa przewiduje wymianę oleju co 60 tys. km. Jeśli pojazd użytkowany jest w utrudnionych warunkach, np. jazda na krótkich odcinkach, jazda miejska, jazda sportowa itp., okresy wymiany należy skrócić. W skrzyni tego typu można przeprowadzać płukanie i dynamiczną wymianę oleju przy użyciu odpowiednich do tego urządzeń, a zastosowany powinien spełniać normę G 052 180.

Oprócz wymiany oleju w skrzyni biegów, należy kontrolować poziom oleju w przednim mechanizmie różnicowym. Otwór do kontroli poziomu znajduje się przy lewej półosi skrzyni biegów. Nie ma otworu do spuszczenia oleju z mechanizmu różnicowego.

Procedura wymiany oleju w skrzyni CVT – Multitronic 01J i 0AN

  • Zlokalizować otwór spustowy służący do spuszczania oleju (ilustracja 1a).
  • Wykręcić korek spustowy przy pomocy odpowiedniego narzędzia. Ze skrzyni biegów powinno wylać się 4–5 litrów starego oleju.
  • Wkręcić korek spustowy do skrzyni biegów (24 Nm).
  • Zlokalizować korek służący do uzupełniania i kontroli poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów (ilustracja 1b).
  • Jest to otwór przelewowy, wewnątrz którego znajduje się „kołnierz” zapewniający odpowiedni poziom oleju.
  • Napełnić skrzynię odpowiednią ilością oleju (ok. 4–5 litrów). Napełnianie kontynuować, aż nadmiar oleju zacznie wypływać przez otwór (ilustracja 1b).
  • Zakręcić korek uzupełniania i kontroli poziomu oleju (20 Nm).

Ilustracja 1. Rozmieszczenie korka spustowego oleju oraz korka wlewu i kontroli poziomu oleju. © Ravenol

Ilustracja 1. Rozmieszczenie korka spustowego oleju oraz korka wlewu i kontroli poziomu oleju.

Podczas wymiany oleju nie wymienia się filtra. Następnie należy uruchomić silnik, wcisnąć hamulec i wybrać kolejno wszystkie położenia skrzyni biegów („P”, „R”, „N”, „D”), zatrzymując się w każdym na kilka sekund. Dalej trzeba podłączyć urządzenie diagnostyczne do pojazdu, połączyć się ze sterownikiem skrzyni biegów i w parametrach rzeczywistych obserwować temperaturę płynu CVT. Po rozgrzaniu płynu CVT w skrzyni do 35–45°C pozostawić silnik na biegu jałowym, a dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu „P”. Ostatnią czynnością jest ponowne odkręcenie korka kontrolnego (ilustracja 1b).

Nadmiar płynu CVT powinien się wylać. Jeżeli przez otwór kontrolny (ilustracja 1b) nie wylewa się olej, należy uzupełnić jego poziom, zakręcić korek, uruchomić silnik i wykonać kolejno czynności opisane powyżej.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę