Wymiana oleju w skrzyni DSG

VAICO
15.7.2016

Nawet najlepszy olej przekładniowy w pewnym momencie nie nadaje się już do dalszej pracy. A następstwem niewymieniania oleju jest zwiększone zużywanie się współpracujących elementów wewnątrz skrzyni biegów.

Problem wymiany oleju w skrzyni biegów dotyczy nie tylko standardowych automatów lub skrzyń manualnych. Nawet te skrzynie, które są napełnione olejem mającym wytrzymać cały okres użytkowania, są obarczone niebezpieczeństwem uszkodzenia, wynikającym ze starzenia się oleju lub jego powolnego wycieku. Aby zapobiec uszkodzeniom skrzyni biegów oraz sterowników w niej zamontowanych, zaleca się wymianę oleju wraz z modułem filtra co 5–6 lat lub przy przebiegu między 60 a 120 tysięcy kilometrów. Wymiana oleju może znacząco poprawić kondycję skrzyni biegów i zwiększyć jej bezawaryjność, co z pewnością przedłuży jej przebieg. Dodatkowo sama zmiana biegów będzie zdecydowanie przyjemniejsza, szybsza i gładsza.

Wymiana oleju

Jak jednak wymienić olej w skrzyni, w której wymiany oleju nie przewidziano, lub przewidziano tylko w serwisie autoryzowanym? Otóż na rynku dostępne są zestawy pozwalające przeprowadzić taką czynność. Posłużymy się tutaj przykładem niemieckiej firmy VAICO, która dostarcza na rynek wtórny urządzenia do wymiany oleju. W opisywanym przykładzie główną rolę odegra samochód Audi A3 ze skrzynią DSG montowaną wraz z 2-litrowym silnikiem.

Pierwszym krokiem jest kontrola temperatury oleju. Jeśli wynosi ona więcej niż 50°C, to konieczne jest odczekanie, by olej się schłodził.
• Gdy temperatura oleju jest już właściwa, należy odkręcić korek spustowy ze skrzyni biegów i pozwolić olejowi wyciec (ilustracja 1).
• Następnie trzeba zdjąć przewód, używając klucza imbusowego 8 mm (ilustracja 2)

• Pozwolić wyciec resztce oleju z przewodu (ilustracja 3).
• Zamocować i przykręcić śrubę z momentem 3 Nm.
• Połączyć odpowiedni adapter napełniający z zaworem zwrotnym oleju (ilustracja 4).
• Napełnić zbiornik pompki napełniającej olejem przekładniowym (ilustracja 5).
• Połączyć króciec zaworu zwrotnego oleju ze złączem napełniającym (ilustracja 6).

• Zamknąć zawór i napełnić skrzynię biegów, lekko ją przepełniając (ilustracja 7).
• Otworzyć zawór spustowy i pozwolić wyciec nadmiarowi oleju przez drugi przewód do osobnego pojemnika (ilustracja 8).
• Zdjąć adapter ze złącza i dokręcić śrubę spustową oleju.
• Uruchomić silnik, przycisnąć pedał hamulca i włączyć każde przełożenie skrzyni biegów na około 3 sekundy, a później z powrotem na pozycję „P”.

• Zostawić pracujący silnik.
• Temperatura oleju nie powinna przekraczać 45°C.
• Skontrolować poziom oleju i, jeśli to konieczne, uzupełnić go.

Niektóre skrzynie biegów DSG, na przykład montowane w samochodach Volkswagena, muszą być minimalnie przepełnione, a po napełnieniu nadmiar oleju powinien wyciec z powrotem do urządzenia napełniającego. W tym celu konieczne jest otworzenie zaworu napełniającego na pompie.
Adapter napełniający umożliwia swobodne odcieknięcie nadmiarowego oleju ze skrzyni biegów.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę