Wyświetlacz typu Head-up od Boscha

1.8.2014

Wyświetlacze typu Head-up znajdują coraz szersze zastosowanie w samochodach kompaktowych. Umożliwiają wyświetlanie ważnych informacji w taki sposób, że kierowca nie musi już odwracać wzroku od jezdni. Bosch stworzył wyświetlacz Combiner Head-up o najwyższej jakości i dokładności prezentowania informacji, który będzie stosowany w różnych modelach pojazdów Grupy BMW.

Nowy wyświetlacz typu Head-up, dostępny początkowo w nowym modelu MINI Hatch, pozwala na m.in. prezentowanie danych w kolorze oraz umożliwia pełną integrację w panelu wskaźników.

Wyświetlacze typu Head-up udostępniają informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Stwarza to wrażenie jakby informacje pojawiały się przed pojazdem. Wyświetlacze informują o prędkości jazdy, wyświetlają wskazówki systemu nawigacyjnego lub ostrzeżenia. Ważnym atutem jest możliwość skupienia wzroku na jezdni.– Kierowca nie musi wciąż przenosić wzroku na wskaźniki, co rozprasza jego uwagę – mówi Manfred Baden, prezes działu branżowego Bosch Car Multimedia.

Nowy system należy do klasy wyświetlaczy Combiner Head-up. Kierowca ma wrażenie, że dane są prezentowane w odległości około dwóch metrów przed pojazdem i wtapiają się w scenerię. System nie wyświetla informacji na przedniej szybie, lecz na znajdującym się przed nią niewielkim ekranie z tworzywa sztucznego. Nowy system Head-up jest dzięki temu w pełni autonomiczny i można go bez większych problemów technicznych stosować w różnych typach pojazdów. Dane prezentowane na wyświetlaczu nie są widoczne dla pasażera jadącego obok.

Najwyższej jakości tworzywo gwarancją precyzji
Nowe wyświetlacze wyróżniają się doskonałą ostrością i brakiem zniekształcenia informacji, także wtedy, gdy kierowca porusza głową. Jest to zasługa integracji optycznej wszystkich elementów systemu. Jednym z ważniejszych elementów systemu jest ekran z tworzywa sztucznego.

Krawędź ekranu została wyfrezowana w taki sposób, aby znajdowała się idealnie na linii wzroku kierowcy – dla niego krawędź ta jest niewidoczna, co sprawia że informacje stapiają się z tłem. Odwrotną stronę ekranu pokrywa powłoka antyrefleksyjna, a powierzchnia jest odporna na zarysowania.

Nowy wyświetlacz typu Head-up jest kompletnym modułem, który można zintegrować w panelu wskaźników. Ekran „Combiner" posiada silnik elek-tryczny z regulacją prędkości, który umożliwia jego wysunięcie z boksu. Po wyłączeniu systemu ekran chowa się w boksie.

Bezpieczniejsza i bardziej komfortowa jazda
Nowy wyświetlacz składa się z części projekcyjnej i wyświetlacza. Część projekcyjna to kolorowy panel LCD (Liquid Crystal Display – wyświetlacz ciekłokrystaliczny) o rozdzielczości 480 x 240 pikseli, przez który przenika światło diody o dużej jasności. Sygnał świetlny poprzez lusterka dociera do wyświetlacza z jego centralnym elementem, którym jest ekran „Combiner". Ekran prezentuje obraz w obszarze, w którym znajdują się oczy kierowcy, tzw. „Eye Box".

Kąt ustawienia ekranu „Combiner" można dopasować do wzrostu kierowcy. Jasność prezentowanych informacji dostosowywana jest za pośrednictwem czujników lub pokrętła. – Nowy wyświetlacz typu Head-up odciąża kierowcę, sprawiając, że jazda samochodem staje się jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

www.bosch.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę