Z KART historii

kart
16.11.2012

Firma Kart obchodzi 35. rocznicę działalności.

Można powiedzieć, że firma KART - bo o niej mowa - to klasyczny przykład dobrego wykorzystania niszy na rynku i jej zagospodarowania dzięki innowacyjności i wąskiej specjalizacji.
 
Trzech braci, trzy gałęzie rozwoju
Początki firmy sięgają roku 1977, kiedy Janusz Karski - najstarszy brat obecnego właściciela firmy - rozpoczął własną działalność gospodarczą. Po trzech latach wyjechał z kraju, a rodzinny interes przejął jego młodszy brat - absolwent Politechniki Warszawskiej, mgr inż. Tadeusz Karski. W firmie pracuje również trzeci z braci Karskich, Krzysztof - szef produkcji i serwisu.
Od początku istnienia firmy głównym profilem działalności była produkcja urządzeń do wyposażenia warsztatów. Pierwszym produktem był popularny „koziołek", czyli ręczna montażownica do kół samochodów osobowych i busów. Ujrzała ona światło dzienne w 1977 r. razem z próbną serią wyważarek, w których w praktyce zastosowano teorię drgań sprężyn na potrzeby wyważania kół. Dwa lata później - w 1979 r. - firma zaczęła produkować urządzenia, jakich nie produkowało w tym czasie żadne inne przedsiębiorstwo ówczesnego bloku wschodniego. KART jako pierwsza w Europie Wschodniej firma uruchomiła produkcję półautomatów, a następnie automatów do demontażu kół serii EMO. Najpierw był to typ EMO-16 do kół do 16", a potem kolejne modele: EMO-20, EMO-22 itd. W początkowym okresie działalności firmy hurtowym odbiorcą jej wyrobów było nieistniejące już Branżowe Biuro Obrotu F.O.U.S., a także łódzki i rzeszowski POLMOZBYT. W 1980 r. firma uruchomiła produkcję wulkanizatorów typu WULKAN 160 służących do napraw wszelkiego rodzaju opon i dętek. Na początku były to wulkanizatory mechaniczne, które zostały zastąpione przez wulkanizatory pneumatyczne. Model WULKAN 160P jest produkowany do dzisiaj. 11 lat później do seryjnej produkcji trafiły wulkanizatory sterowane elektronicznie. Zastosowanie sterującego nimi mikroprocesora było rozwiązaniem pionierskim nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Do tej pory w ofercie firmy są wulkanizatory serii WULKAN 2000 i 3000, które sterowane są w taki właśnie sposób. Wreszcie, w 1999 r. firma jako druga na świecie zaczęła produkować automatyczne myjki do kół samochodowych WULKAN. I także na tej płaszczyźnie okazało się, że produkty polskie mogą być pionierskie.
Firma KART jako pierwsza na świecie w modelu WULKAN 300H wprowadziła zintegrowany systemem ogrzewania wody. W modelach 360P, 360HP i 4x4HP zastosowano pneumatyczną stabilizację koła, a w dwóch ostatnich kolejne pionierskie rozwiązanie - system ogrzewania wody. Rok 2005 stał pod znakiem kolejnego nowatorskiego rozwiązania - myjki WULKAN 500 przeznaczonej do kół samochodów ciężarowych. Aby ułatwić pracę z tak dużymi kołami, myjkę wyposażono w pneumatyczną i obrotową windę do pod noszenia kół. Trzy lata później ta myjka powstała w wersji „H", czyli z dodatkowym systemem podgrzewania wody.
 
Oferta
Aktualnie oferta produkcyjna firmy KART wciąż koncentruje się na trzech rodzajach urządzeń: montażownicach, wulkanizatorach i myjkach do kół, z czego te ostatnie w dużym stopniu zdominowały produkcję przedsiębiorstwa. Reszta produktów z jego oferty pochodzi od innych producentów i partnerów handlowych, których KART jest dystrybutorem. Oferta firmy skierowana jest do wszelkiego typu warsztatów, stacji serwisowych, zarówno osobowo-dostawczych, jak i ciężarowych, w tym również zajezdni autobusowych. Oprócz końcowych odbiorców produkty firmowane znakiem handlowym KART kupują do dalszej odsprzedaży dilerzy wyposażenia warsztatowego. W niektórych krajach przedsiębiorstwo ma też swoich wyłącznych dystrybutorów, jak np. firmę HAWEKA w Niemczech czy ARATEK we Włoszech.
Z perspektywy lat firma niemal co roku wprowadza na rynek jakąś nowość. Wszystkie projekty powstają w oparciu o opracowania jej własnego biura projektowego. Jak to jednak w życiu bywa, nie wszystkie innowacje sprawdzają się w praktyce. Dlatego o nowych produktach firma informuje nie po ich wyprodukowaniu, ale po ich pozytywnej weryfikacji przez użytkownika w fazie testowej.
 
W stronę jakości
KART od 2006 r. ma certyfikat jakości ISO 9001:2008, który jest ważnym ogniwem utrzymania stałej i wysokiej jakości wyrobów. Certyfikat ten podnosi też prestiż firmy i poprawia jej wizerunek, co jest bardzo ważne podczas budowania relacji z nowymi klientami, dla których jest on gwarantem jakości produktów i bezpieczeństwa ich użytkowania.

Więcej interesujących artykułów w najnowszym „autoEXPERCIE" 11/2012.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę