Zarządzanie kolorem krok po kroku

20.10.2014

W dobie Internetu oraz powszechnych, wyspecjalizowanych mediów branżowych dostęp do informacji, danych oraz wiedzy jest szybki i niedrogi. W dotarciu do poszukiwanej fachowej wiadomości wsparciem są również publikacje samych dostawców dóbr i usług, zwłaszcza z sektorze zaawansowanych technologii.

Przykładem jest Spies Hecker, jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta Coating Systems, która chcąc ułatwić lakiernikom ich codzienną pracę, dzieli się swoim ponad 130-letnim doświadczeniem w branży lakierniczej. Do rozwiązań technologicznych, które zrewolucjonizowało pracę lakierników, a zatem i wymagało rzetelnej prezentacji i przeszkolenia jest profesjonalne zarządzanie kolorem. Mimo że dzisiaj stanowi ono chleb powszedni wielu już warsztatów lakierniczych w Polsce, wciąż jednak nie wszyscy lakiernicy mieli okazję się z nim zetknąć.

Mariusz Safarzyński, Koordynator techniczny marki Spies Hecker przedstawia i wyjaśnia, jak przebiega proces zarządzania kolorem biorąc pod uwagę wszystkie kluczowe etapy.

Krok 1. Ocena uszkodzenia.

Krok 2. Sprawdzenie kodu koloru (tabliczka znamionowa lub książka serwisowa pojazdu).

Krok 3. Pomiar koloru przy użyciu spektrofotometru ColorDialog.
Należy oczyścić i wypolerować obszar znajdujący się w pobliżu miejsca uszkodzenia, z którego będzie mierzony kolor przy użyciu spektrofotometru ColorDialog. Spektrofotometr ColorDialog należy przyłożyć do oczyszczonej powierzchni i dokonać trzech pomiarów, za każdym razem zmieniając kąt przyłożenia urządzenia do karoserii.

Krok 4. Wybór efektu przy użyciu wzorców Effect Index marki Spies Hecker.
W przypadku kolorów z efektem, należy ustalić ziarnistość koloru porównując wzorce Effect Index z odcieniem koloru powłoki, najlepiej w świetle dziennym lub wykorzystując lampę światła dziennego.

Krok 5. Wyszukanie koloru.
Po podłączeniu spektrofotometru ColorDialog i przesłaniu wykonanych pomiarów do komputera w mieszalni, oprogramowanie kolorystyczne CRplus wyszukuje najbardziej pasujące kolory. Aby zawęzić wyniki wyszukiwania należy podać takie dane, jak: producent pojazdu, kod koloru oraz ziarnistość, która została ustalona przy pomocy wzorców Effect Index.

Oprogramowanie CRplus wyświetla zmierzony przy pomocy spektrofotometru kolor oraz rekomendowaną recepturę z bazy danych, którą każdorazowo dostosowuje do pobranego odcienia. Ustaloną dla danego pojazdu recepturę można zachować w pamięci programu i wykorzystać podczas kolejnej wizyty klienta. Program oblicza również ilość materiału lakierniczego potrzebną do naprawy w wybranym przez lakiernika procesie.

Krok 6. Mieszanie koloru.
Podłączenia wagi do programu CRplus ułatwia i przyspiesza proces przygotowania mieszanki.

Krok 7. Natryskiwanie koloru.
Po odpowiednim ustawieniu pistoletu lakierniczego, wyborze ciśnienia i techniki aplikacji zgodnie z instrukcją techniczną, można przystąpić do natryśnięcia koloru na kartę próbną. Porównanie odcienia karoserii z wynikiem uzyskanym na karcie należy wykonać przy użyciu lampy światła dziennego.

Krok 8. Aplikacja koloru.
Aplikację należy przeprowadzić stosując te same ustawienia pistoletu lakierniczego oraz techniki, jak dla wykonywanej próby.

Krok 9. Archiwizacja próbek koloru.
Na wypadek, gdyby w przyszłości potrzebne było odniesienie się do naprawy.

Więcej o profesjonalnym zarządzaniu kolorami, jak również odbywających się w najbliższym czasie kursów szkoleniowych znaleźć można na stronie internetowej www.spieshecker.pl.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę