Jak zadbać o zawieszenie pneumatyczne podczas długiego postoju pojazdu?

Jak zadbać o zawieszenie pneumatyczne pojazdu
19.5.2020

Jakie konsekwencje ma długotrwały postój samochodu dla zawieszenia pneumatycznego i jak im zapobiec?

Zawieszenie pneumatyczne w samochodzie pozostawionym na noc na parkingu spada o kilka centymetrów. Dzieje się tak, ponieważ z czasem ciśnienie w zawieszeniu się zmniejsza. Co zatem stanie się, gdy pojazd będzie zaparkowany przez dłuższy czas?

Efekt oczywiście zależy od różnych czynników w postaci standardów producenta, projektu danego zawieszenia czy warunków pogodowych. Należy pamiętać, że uszczelki ostatecznie wyschną, ale połączenia mogą stać się mniej szczelne, gdy system się zestarzeje. Zużycie tego typu spowoduje wyciek powietrza, zmuszając sprężarkę do cięższej pracy w celu wypoziomowania pojazdu. Wszystko to jest integralną częścią starzejącego się zawieszenia pneumatycznego, który ma ograniczoną żywotność do około 6-10 lat, dopóki jego elementy nie będą wymagały wymiany.

Efekty długotrwałego postoju dla zawieszenie pneumatycznego:

1. Długoterminowe zaparkowane samochody przyciągają więcej wilgoci z powodu braku wentylacji. Korozja, na przykład w blokach zaworów i sprężarkach, jest jedną z konsekwencji, które mogą prowadzić do wad i wycieków.

2. Istniejąca korozja ma więcej czasu na rozprzestrzenienie się bez „wypolerowania” pod składaną krawędzią gumy.

3. Gdy guma mieszka powietrznego starzeje się, traci on pewną elastyczność i ostatecznie wysycha. Gdy samochód jest całkowicie unieruchomiony, guma ustawia się w nietypowym położeniu. Prawdopodobieństwo, że nie złoży się z powrotem w prawidłową formę w konsekwencji wzrasta. Napompowanie mieszka powietrznego, gdy jest on w nietypowym położeniu, może również spowodować odpadnięcie pierścienia zaciskającego.

4. Możliwe, że starzejąca się sprężarka nie będzie w stanie wytworzyć wystarczającego ciśnienia, aby podnieść samochód.  Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności, gdy system ma nawet mały wyciek powietrza. Przekaźnik może ulec uszkodzeniu, a w najgorszym przypadku sprężarka może wypalić się podczas próby zwiększenia ciśnienia w układzie do poziomu operacyjnego.

Pierwsze dwa efekty przyspieszają proces starzenia i skracają żywotność komponentów systemu. Dwa ostatnie punkty mają bezpośredni wpływ na układ zawieszenia pneumatycznego. Kody błędów są wyświetlane na zestawie wskaźników, a system zostaje zamknięty. Kiedy tak się dzieje, samochód nie może być już bezpiecznie prowadzony i musi zostać przetransportowany do warsztatu w celu diagnozy i naprawy.

Co można zrobić?

Jeśli to możliwe, to warto utrzymywać pojazd w ruchu  przynajmniej raz w tygodniu. Jest to korzystne dla wszystkich elementów samochodu, nie tylko dla utrzymania kształtu zawieszenia pneumatycznego.

Jeśli nie można zabrać pojazdu na przejażdżkę, zaleca się uruchamianie samochodu raz w tygodniu w celu utrzymania ciśnienia w układzie zawieszenia pneumatycznego. W przypadku, gdy system jest również wyposażony w funkcję ustawienia wysokości jazdy, to zaleca się użycie go do pełnego opuszczenia i podniesienia samochodu przynajmniej raz. Pozwala to na opuszczenie układu przez wilgoć (wchodzi ona do suszarki i paruje po nagrzaniu się sprężarki).

Źródło: Arnott

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę