Zestaw hamulcowy do zadań specjalnych
Po wielu latach rozwoju firma Terrain Tamer zaprezentowała nowy zestaw hamulcowy dla pojazdów z napędem 4x4, składający się z wymiennych klocków hamulcowych i wirników zamiennych marki OE, a także niedawno dodanych tarcz hamulcowych High Performance.
Już od ponad 45 lat firma Terrain Tamer zajmuje czołową pozycję w australijskim przemyśle motoryzacyjnym, gdzie zaczynała od sprzedaży części samochodowych marki Bedford na przedmieściach Melbourne, skąd stała się międzynarodową uznaną marką w branży samochodowych części zamiennych. To osiągnięcie to zasługa rygorystycznego podejścia do projektowania, testowania i produkcji wszystkich swoich części.
Wzrost jaki firma osiągnęła, lokalnie jak i za granicą, miał wpływ na uzyskanie bogatej wiedzy i doświadczenia, które przełożyło się na rozpoznanie zapotrzebowania na mocne i dobre jakościowo części. Użytkownicy części, w skład których wchodzą nie tylko entuzjaści pojazdów z napędem 4x4, ale także służby ratunkowe, branże rolnicza i górnicza, uznają je często za mocniejsze od części oryginalnych.
Ta filozofia była kluczem do rozwoju wielu różnych części, których w katalagu Terrain Tamer jest już przeszło 40 000 w tym: zawieszeń, łożysk, sprzęgieł, kół zębatych, wałów, złączy cv, wrzecion oraz nowych wysokowydajnych części hamulcowych.
Mając na uwadzę stale wzrastający eksport produktów, dla zespołu R&D stało się jasne, że potrzeba będzie szeregu części specjalnie zaprojektowanych, które sprostają trudnym warunkom panującym w Australii oraz spełnią rygorystyczne europejskie normy zgodności. Badania pokazały, że części hamulcowe od Terrain Tamer były najczęściej montowane w przypadkach, w których oryginalne hamulce były zużyte i uszkodzone, co też pozwoliło zespołowi zdać sobie sprawę, że jego główny klient zazwyczaj pracuje w samochodzie wymagającym części mocniejszych niż oryginalne.
Firma Terrain Tamer ściśle współpracowała z producentem OE i zaprojektowała nowe, odporne na wysoką temperaturę podkładki wykonane z półmetalicznego materiału. Ten materiał przyczynia się do wspomagania odporności na zatarcie hamulca i zapewnia lepszą wydajność, cichą pracę i dłuższy okres użytkowania.
Nowe klocki są zgodne z normą ECE R90 i zostały przetestowane w Stowarzyszeniu Badań Motorowych w Wielkiej Brytanii, według najnowszych europejskich norm zgodności. To badanie zgodności obejmuje zarówno inspekcję, jak i akredytację obiektu produkcyjnego. Oprócz tego analizuje się skuteczność hamulca przedniego i tylnego od oryginalnych części wyposażenia w porównaniu do oferowanych części zamiennych. Jeśli część jest zgodna z normą R90, można bezpiecznie założyć, że produkt jest równie dobry lub lepszy niż oryginalny produkt wyposażenia. Wszystkie klocki hamulcowe sprzedawane na rynek europejski do użytku w pojazdach produkowanych po wrześniu 1999 r. muszą być testowane i spełniać te normy. Ponieważ marka rozwinęła swoje części w surowym środowisku australijskim, gdzie nie tylko ciepło może zmniejszyć skuteczność hamowania pojazdu, ale także duże ilości pyłu, klocki hamulcowe od Terrain Tamer zaliczyły te testy bez problemu.
– Prawdziwym wyzwaniem było stworzyć klocek hamulcowy z jednej strony odpowiednio miękki, maksymalnie zwiększający efektywność hamowania, a z drugiej tak wytrzymały aby mógł służyć przez długi okres użytkowania w każdych warunkach – mówi Jim Dean, General Manager Terrain Tamer. – W Australii mamy idealne warunki do testowania tego typu części samochodu: od gorących terenów niedaleko Alice Springs po deszczowe Darwin aż do zimnych rejonów niedaleko Hobart. Z łatwością mogliśmy stworzyć różne warunki do testów, udało nam się zasymulować niemal każdą przeszkodę z jaką może spotkać się samochód terenowy na naszej planecie.
Po początkowych planach stworzenia podstawowego zestawu klocków hamulcowych przyszedł czas na ich rozwój. Po 6 miesiącach badań oraz zebraniu opinii użytkowników samochodów terenowych doszliśmy do wniosku, że jest wysokie zapotrzebowanie na klocki hamulcowe, które będą wyróżniały się niezwykłą efektywnością w każdych warunkach. Wynikiem tych badań była tarcza hamulcowa High Performance.
– Tarcza została zaprojektowana tak, że pasuje do każdej ze stron osi samochodu. Specjalne dziury i nawierty praktycznie w całości eliminują zbieranie się w niej kurzu, pyłów, gazów. Nie musisz martwić się o przegrzewanie się tarcz – zredukowaliśmy liczbę miejsc, w których tarcza może się przegrzewać oraz zwiększyliśmy szybkość ich chłodzenia się - mówi Brent Hutchinson.
Źródło: Terrain Tamer