„Zestaw się”, ale wymień wszystko za jednym razem

Valeo
29.6.2017

Czasy naprawy poprzez wymianę pojedynczego elementu mijają – dziś aby była skuteczna, konieczna jest wymiana nie tylko zużytego lub zepsutego podzespołu, ale także części z nim współpracujących. Teraz do tej listy dołączyło sprzęgło – sprzedawane przez Valeo w specjalnych zestawach.

Zestawy naprawcze są coraz bardziej cenione na motoryzacyjnym aftermarkecie i nie bez przyczyny – korzystają na nich wszyscy. Właściciel samochodu, do którego naprawy użyto zestawu może być pewien, że usterka się nie powtórzy. W przypadku sprzęgła, biorąc pod uwagę średni okres jaki samochód spędza u jednego właściciela w Polsce można właściwie uznać, że ten sam klient drugi raz sprzęgła wymieniać już nie będzie. Korzystają także mechanicy – bo z jednej strony nie muszą martwić się, że klient wróci do nich rozżalony po kilku tygodniach, a z drugiej zestawy są nieco droższe – zatem ich marża na sprzedaży części jest większa. Taki układ jest też korzystny dla producenta części, bo i klient jest zadowolony, i sprzedaż jest większa.

Jeśli zużyje się tarcza sprzęgła, warto wymienić nie tylko samą tarczę i docisk, ale także łożysko i – jeśli samochód jest w nie wyposażony – także dwumasowe koło zamachowe. Wszystkie trzy elementy i tak będą kiedyś wymagać wymiany, ale robiąc to od razu, koszt robocizny ponosi się tylko raz – tłumaczy Roman Wierzbowski, manager działu Powertrain Valeo Service Eastern Europe. Dodatkowym ułatwieniem dla mechanika jest fakt, że może zamówić z oferty Valeo jeden produkt (pod jednym numerem katalogowym) i nie przejmować się koniecznością dopasowania kilku elementów do siebie – co nie zawsze udaje się bezbłędnie.

Aktualnie Valeo oferuje:

  • Zestawy FullPack DMF, czyli zestawy z klasycznym dwumasowym kołem zamachowym (ok. 50 referencji)
  • Zestawy K4P, czyli sztywne koło zamachowe, tarcza sprzęgła wyposażona w tłumiki drgań skrętnych oraz łożysko (w zależności od referencji mechaniczne lub hydrauliczne CSC). Jest to tańsza alternatywa dla FullPack DMF. Uwaga, zestawy K4P z łożyskiem CSC to tegoroczna nowość, z nowym numerem katalogowym! (łącznie ok. 150 referencji)
  • Zestawy składające się ze sprzęgła i łożyska CSC, przeznaczone najczęściej do pojazdów wyposażonych fabrycznie w sztywne, rzadziej w dwumasowe, koło zamachowe, którego stan podczas naprawy nie wskazuje na konieczność wymiany (ok. 150 referencji)

Zestawy to przyszłość, a ich gwałtownie rosnąca sprzedaż dokładnie to potwierdza. Mechanicy nie powinni się obawiać proponowania klientom korzystania z takiej możliwości. Na szkoleniach słychać głosy, że to naciąganie na koszty – ale kierowca chce mieć sprawny samochód. Wymieniając tarczę sprzęgła, jednak pozostawiając jeszcze działające łożysko można oczekiwać, że klient wróci do warsztatu najpóźniej w ciągu roku. Przy czym nie będzie to okazja do dodatkowego zarobku, bo klient raczej wróci z awanturą, że zapłacił za wymianę sprzęgła, a coś znowu nie działa – tłumaczy Roman Wierzbowski.

Dodatkowo, stosowanie wszystkich elementów układu sprzęgła od jednego producenta zapewnia ich optymalną współpracę i trwałość. To jeszcze jeden argument za stosowaniem zestawów.

Źródło: Valeo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę