Zmiany w technologiach hamulcowych

23.9.2019

O najważniejszych nowościach technologicznych w obszarze układów hamulcowych dziś i w przyszłości rozmawialiśmy z Mateuszem Bednarskim, ekspertem technicznym marki KAMOKA.

Jakie obecnie najważniejsze nowości technologiczne w zakresie układów hamulcowych są wprowadzane we współczesnych samochodach?

Od lat nowości technologiczne wprowadzane są najpierw do aut luksusowych, a dopiero później, stopniowo, do niższych klas. Dziś najbardziej zaawansowane układy posiadają (nierzadko za dopłatą) ciężkie samochody luksusowe i samochody sportowe. Ceramiczne układy hamulcowe to dążenie w kierunku wysokich osiągów i odporności na przeciążenia. Z drugiej strony, rozwija się sterowanie układami hamulcowymi i łączenie ich z systemami bezpieczeństwa. Dzięki radarom pojazdy same potrafią hamować awaryjnie przed przeszkodami, wspomagać prowadzenie czy choćby zatrzymać bezpiecznie pojazd w razie zasłabnięcia kierowcy.

W jakim kierunku będą podążać te rozwiązania? Czy można przewidzieć, jak będą wyglądały układy hamulcowe za 10, 20, 30 lat?

Badania nad rozwojem układów hamulcowych oprócz dążenia w kierunku zwiększania ich skuteczności będą obejmowały na pewno próbę zmniejszenia ich szkodliwego oddziaływania na środowisko. Będzie mogło to polegać zarówno na poszukiwaniu niskopylących materiałów na okładziny cierne, jak i układów wykorzystujących inne niż obecnie stosowane sposoby zamiany energii kinetycznej pojazdu. Można domniemywać, że z czasem do większości aut zostaną wprowadzone pochłaniacze/filtry wychwytujące ścier z układu hamulcowego w celu ograniczenia emisji całkowitej cząstek stałych. Wraz z rozwojem autonomiczności pojazdów, również układy hamulcowe będą rozwijane pod kątem ich zautomatyzowanego sterowania.

Jak będą ewoluować układy hamulcowe wraz ze zwiększającym się udziałem aut z napędem hybrydowym i elektrycznym?

Hamulce samochodów elektrycznych czy hybrydowych w porównaniu do hamulców aut konwencjonalnych konstrukcyjnie są tożsame. Jedyną różnicą może być ich rozmiar wynikający z większej masy pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in (hybryda nie plug-in ma mniejsze akumulatory i różnica mas względem pojazdu z napędem konwencjonalnym nie jest bardzo zauważalna). Zauważane natomiast jest ich niższe zużycie spowodowane hamowaniem rekuperacyjnym.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę