Jak zwiększyć rozmiar kół? Wady i zalety szerokich opon

Jak zwiększyć rozmiar kół?
19.6.2020

Nie ulega wątpliwości, że każdy właściciel auta chce, aby jego pojazd prezentował się imponująco. Jednym ze sposobów na osiągnięcie takiego efektu jest zwiększenie szerokości opon i średnicy felg. Zmiana niesie za sobą konsekwencje nie tylko estetyczne, ale przekłada się też na trakcję i prowadzenie. Jakie zalety i wady ma zwiększenie rozmiaru kół i jak zrobić to odpowiednio?

Jeszcze nie tak dawno, samochody opuszczały taśmy produkcyjne na 14-calowych felgach, jednak producenci zauważyli, że klienci preferują większe koła. Chcąc poprawić wygląd auta, jednym z łatwiejszych sposobów jest zastosowanie felgi o większej średnicy, a co za tym idzie, zamontowanie niskoprofilowej opony. Warto jednak pamiętać, jak zrobić to prawidłowo i jakie konsekwencje niesie za sobą zamontowanie większych kół. 

Decydując się na zmianę średnicy felgi oraz inną oponę należy mieć na uwadze, że producenci dopuszczają zmianę średnicy ogumienia w zakresie rozmiarów homologowanych. Gwarantuje to zachowanie właściwości jezdnych i odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pojazdu – mówi Artur Posłuszny, Product, Marketing and Key Account Manager w ITR CEE, firmie będącej oficjalnym dystrybutorem opon Yokohama w Polsce.

Rozmiary homologowane

Powszechne do niedawna 14-calowe felgi producenci samochodów zastąpili o dwa rozmiary większymi. Naturalną konsekwencją zastosowania felgi o większej średnicy jest użycie opony o niższym profilu. Jeśli zdecydujemy się na zmianę rozmiaru opony, trzeba pamiętać, że możemy działać w ograniczonym zakresie. Najistotniejszym parametrem branym pod uwagę jest średnica zewnętrzna opony. – Średnicę zewnętrzną opony otrzymamy mierząc wysokość od czubka bieżnika do ziemi. Można skorzystać ze specjalnych kalkulatorów dostępnych w sieci. Przyjmuje się, że chcąc zmienić rozmiar opony, średnica zewnętrzna nie powinna być większa niż 1,5 procent względem opony oryginalnej i nie mniejsza niż 2 procent – tłumaczy Artur Posłuszny.

Istotne jednak, aby przy wyborze nowych kół zapoznać się z zalecanymi rozmiarami opon, które producenci z reguły podają w instrukcji obsługi oraz w okolicach wlewu paliwa lub progu drzwi auta. Pojazd zachowuje wtedy właściwości trakcyjne przez brak negatywnego wpływu na działanie systemów stabilizacji toru jazdy i innych systemów bezpieczeństwa, w tym ABS.

Wpływ rozmiaru opony na komfort

Niski profil opony przekłada się na spadek komfortu jazdy. Dzieje się tak, ponieważ za tłumienie wstrząsów odpowiada bok opony. Gdy jest on niższy, i co za tym idzie sztywniejszy, tym większa liczba uderzeń przenoszonych jest do wnętrza samochodu. Brakuje też amortyzacji przy wpadnięciu koła w dziurę lub koleinę. Trzeba pamiętać, że przez zwiększenie szerokości opony spada komfort akustyczny, a jej niski profil wpływa na większą podatność na uszkodzenia. Ucierpieć mogą felgi, choćby w przypadku podjeżdżania pod wysoki krawężnik.

Spalanie zależne od rozmiaru

Ekonomia to jeden z wyznaczników, którymi kierują się użytkownicy dróg. Zakup nowego kompletu felg i opon jest znaczącym wydatkiem. Jeśli chcemy zamontować większe felgi, trzeba liczyć się z zależnością, im większa, tym droższa. Podobna zasada obowiązuje przy niższym profilu opony. Szersze ogumienie gwarantuje większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie, większe opory toczenia. W konsekwencji zwiększa się zużycie paliwa i mniej funduszy zostaje w portfelu kierowcy.

Większy rozmiar – lepsza przyczepność

Bez wątpienia efektem zwiększenia średnicy kół przy jednoczesnym zmniejszeniu profilu opony jest poprawa wyglądu. Samochód nabiera sportowego charakteru i mimo kilku wad przedstawionych powyżej taka czynność skutkuje też pozytywnymi właściwościami pojazdu. Zastosowanie szerszych opon daje większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie zdecydowanie lepszą przyczepność, szczególnie przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Większa felga daje możliwość montażu większych tarcz hamulcowych, poprawiających wydajność układu hamulcowego. Ponadto szerokość ogumienia skraca drogę hamowania na suchej drodze.

Rozmiar kół w świetle polskiego prawa

W 2019 roku wprowadzono zmiany w polskim prawie, aby skutecznie walczyć z fałszowaniem odczytów drogomierzy. W art. 306a §1 Kodeksu Karnego pojawił się zapis mówiący „Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”[1]. Wobec takich regulacji rozgorzała dyskusja, jak zmiana rozmiaru kół wpłynie na odczyt drogomierzy? Zastosowanie w pojeździe ogumienia dopuszczanego przez producenta nie będzie skutkowało penalizacją. Dlatego, mamy możliwość korekty rozmiaru felg i profilu opony.

Źródło: ITR CEE

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę