Jakie rodzaje akumulatorów są obecnie najpopularniejsze? Z czego to wynika?

Adam Potępa: Większość nowych, obecnie produkowanych pojazdów jest wyposażonych w technologię Start-Stop, dlatego też montowane są w nich akumulatory EFB o grubszych płytach i powłoce z poliestru dla podstawowych systemów lub też akumulatory AGM z elektrolitem zaabsorbowanym przez włókninę szklaną, przeznaczone dla zawansowanych systemów. Natomiast na rynku wtórnym sytuacja wygląda odmiennie głównie ze względu na stosunkowo „wiekowy” park samochodowy – tutaj zastosowanie znajdują przede wszystkim akumulatory konwencjonalne kwasowo-ołowiowe (SLI). Struktura rynku wtórnego będzie się zmieniać w kolejnych zgodnie z trendem na rynku pierwotnym OEM, ale wciąż jest to powolny proces. Potwierdzają to także wyniki panelu, który prowadzimy w ramach Programu Testowania Akumulatorów VARTA, gdzie obecnie ilość pojazdów z systemem start-stop stanowi niecałe 10% klientów odwiedzających serwisy.

Jak zmieniała się technologia wykorzystywana w akumulatorach na przestrzeni ostatnich kilku lat i w jakim kierunku będzie to dążyć?

Rola akumulatora w pojeździe zmieniła się znacznie na przestrzeni ostatnich lat. W pojazdach konwencjonalnych podstawowe zadanie akumulatora sprowadzało się jedynie do rozruchu silnika. Obecnie wraz z coraz większym poziomem zaawansowania pojazdów zmienia się nie tylko rola, ale i znaczenie akumulatora. W pojazdach z systemem start-stop to właśnie akumulator po wyłączeniu silnika na postoju (np.: na światach czerwonych) dostarcza energii do wszystkich urządzeń bezpieczeństwa i komfortu, jednocześnie gwarantując ponowny szybki rozruch. Takie rozwiązanie pozwala na znaczną redukcję emisji CO2 oraz na zmniejszenie zużycia paliwa. Ale to nie wszystko – wraz z kolejnymi udoskonaleniami takimi jak rekuperacja, aktywne wspomaganie przyspieszania czy tryb „żeglowania” to właśnie od akumulatora oczekuje się znacznie więcej… Od jego stanu i żywotności zależy działanie wszystkich systemów w pojeździe. Dlatego też akumulatory konwencjonalne SLI ustępują miejsca akumulatorom EFB i AGM o znacznie wyższej wytrzymałości cyklicznej. Technologia AGM jest obecnie najbardziej zaawansowaną technologią produkcji akumulatorów stosowanych powszechnie w motoryzacji zarówno w pojazdach osobowych, jak i użytkowych.

Jak będzie wyglądał rynek akumulatorów w dobie elektromobilności?

Motoryzacja ulega ciągłym zmianom, które dotyczą nie tylko poszukiwania alternatywnych źródeł energii, ale także rozwijania obecnie stosowanych technologii. Pojazdy elektryczne stanowią wciąż marginalną część rynku, co wynika z wysokich kosztów, braku odpowiedniej infrastruktury i ich ograniczonych osiągnięć (niewielki zasięg, czas ładowania baterii). Dlatego też era elektromobilności odsuwa się w czasie, a w przewidywalnej perspektywie czasowej na rynku będą dominować zmiany związane z technologią start-stop i z jej wszystkimi modyfikacjami oraz dodatkowymi funkcjami.