W jakim kierunku pójdą rozwiązania w obszarze układów hamulcowych?

Michał Stępak: Technologia rozwija się bardzo szybko, więc trudno przewidzieć, jak będą wyglądać układy hamulcowe za 30 lat. Jedyną rzeczą, której możemy być pewni, jest to, że będą one kontrolowane przez zintegrowane systemy elektroniczne. Przyczyni się to do poprawy zarówno siły hamowania, stabilności, jak i kontroli, co zapewni znacznie bezpieczniejszą jazdę.

W większości pojazdów będzie stosowany elektryczny hamulec postojowy, który może być wyposażony w dodatkowe funkcje. Tradycyjne rozwiązanie oparte na dźwigni i lince hamulcowej pozostanie w segmencie niższej klasy samochodów.

Podczas gdy większy nacisk zostanie położony na systemy odzyskiwania energii, hamulce cierne nie zostaną w pełni zastąpione, ponieważ stanowią krytyczny aspekt bezpieczeństwa samochodu. Nawet jeśli silniki elektryczne mogą generować wymagany moment hamowania przy określonej prędkości, istnieje prawdopodobieństwo, że akumulator nie będzie w stanie odbierać prądu z powodu jego pojemności lub zbyt wysokiej lub niskiej temperatury otoczenia. Z tego względu uważamy, że obie technologie będą współistnieć w układach hamulcowych pojazdów.

Czy hamulce w samochodach elektrycznych i hybrydowych różnią się od hamulców w tradycyjnie napędzanych samochodach?

W konwencjonalnym hydraulicznym układzie hamulcowym system wykorzystuje tarcie między klockiem hamulcowym a tarczą lub bębnem i szczękami, aby przekształcić energię kinetyczną w ciepło. Zostaje ono rozproszone w atmosferze, a samochód zatrzymuje się. W przypadku samochodów elektrycznych i hybrydowych jest inaczej. Energia pochodząca z hamowania jest znacznie lepiej wykorzystywana. Zamiast rozpraszać ciepło, pojazd zamienia je w energię elektryczną, która przechowywana jest w akumulatorach pojazdu. Magazynowana energia pomaga nie tylko spowolnić samochód, ale także dostarcza energię elektryczną do silnika elektrycznego na potrzeby dalszej jazdy, co zwiększa jego wydajność.

W większości przypadków silnik elektryczny lub generator zapewnia wystarczającą siłę hamowania, aby spowolnić pojazd. Jednakże, gdy podróżujemy z dużymi lub bardzo niskimi prędkościami, samochód jest nieruchomy lub akumulator jest w pełni naładowany, zbyt gorący lub zbyt zimny, silnik elektryczny nie jest w stanie zapewnić wystarczającego momentu hamującego sam w sobie. Wtedy będzie potrzebował wsparcia hydraulicznego układu hamulcowego. W jakim stopniu, to w dużej mierze zależy od pojazdu.

Jak na przykład takie rozwiązanie jak system odzyskiwania energii wpłynęło na ewolucję układów hamulcowych?

Systemy odzyskiwania energii stosowane w pojazdach EV zrewolucjonizowały układy hamulcowe, ponieważ znacznie lepiej wykorzystują energię wytwarzaną w procesie hamowania. Nie dochodzi do straty energii, jak w przypadku systemu konwencjonalnego, ale jest ona używana wtórnie przez pojazd. Tak jak wspomniano, hamowanie może odbywać się za pomocą generatora lub silnika elektrycznego.