Jakie oleje silnikowe są obecnie najpopularniejsze?

To wciąż się zmienia. Jeszcze nie tak dawno prym wiodły oleje o wysokiej, jak na dzisiejsze standardy, lepkości, np. 15W-40. Dziś najpopularniejsze oleje mają lepkość 10W-40, ale już wkrótce przegonią je środki smarne o lepkości 5W-30, a później zapewne niższej.

Z czego wynikają zachodzące w tym zakresie zmiany?

Dzieje się tak dlatego, że producenci aut montują w nich nowoczesne silniki wymagają olejów o coraz niższej lepkości. Jest to spowodowane w głównej mierze chęcią obniżenia zużycia paliwa i, co za tym idzie, także emisji CO2. W przyszłym roku wszyscy producenci aut będą musieli uzyskać średnią emisję CO2 na poziomie 95 g/km. Oleje o niskiej lepkości, jakie jak Petronas Syntium 7000 0W-16 czy Syntium 7000 Hybrid 0W-20 mogą im w tym pomóc.

Jaki jest kierunek rozwoju środków smarnych pod kątem pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, LPG, LNG, CNG?

Dziś oleje silnikowe są na tyle nowoczesne, że właściwie nie ma już różnicy, czy silnik jest zasilany benzyną, czy też gazem. Pakiety dodatków są na tyle uniwersalne, że nie ma potrzeby dzielić olejów na te do jednostek benzynowych czy tych z instalacją gazową. Nowoczesne oleje, takie jak nasza gama Syntium z technologią CoolTech zapobiega przegrzewaniu się silnika, także takiego zasilanego np. LPG. Mimo że temperatura spalania gazu jest wyższa niż benzyny, nasze oleje radzą sobie bez problemu z odprowadzeniem ciepła.

Jak będzie wyglądał rynek w czasach, gdy na ulicach będzie więcej samochodów elektrycznych i hybrydowych?

Jeszcze sporo czasu minie, zanim auta hybrydowe, a także elektryczne dorównają popularnością samochodom z tradycyjnym napędem spalinowym czy je wyprzedzą. Ale my, jako Petronas, jesteśmy gotowi na rosnącą popularność zarówno hybryd, jak i aut elektrycznych. Mamy w gamie zarówno oleje przeznaczone do tych pierwszych, jak i płyny do samochodów „na prąd”. Dla nas więc wiele się nie zmieni. Co najwyżej proporcje między grupami produktów.