Na co należy zwracać uwagę podczas zakupu pistoletu lakierniczego do samochodowego warsztatu lakierniczego?

Jeżeli planujemy uruchomienie lakierni samochodowej, najważniejsza rzecz to pomieszczenie pozwalające zachować czystość powietrza oraz dobre oświetlenie, system wentylacji i filtrowania powietrza. Kolejną ważną rzeczą jest odpowiednia instalacja zasilająca w sprężone powietrze.

Pistolety lakiernicze mają dość duży pobór powietrza na poziomie 300 – 400 l/min, wymagają też dużej stabilności ciśnienia, szczególnie przy używaniu pistoletów niskociśnieniowych. Ma to bezpośredni wpływ na jakość powłok lakierniczych oraz ich wygląd estetyczny.

Jakie parametry/elementy wyposażenia są najważniejsze, na których nie warto oszczędzać, a w przypadku których nie ma takiej konieczności?

Kompresor powinien mieć zbiornik o pojemości min. 250 litrów (najlepiej 500 litrów) oraz całe wyposażenie do uzdatniania powietrza, czyli zespół filtrów i odwadniaczy. Sam wybór pistoletu zależy tylko i wyłącznie od budżetu oraz preferencji użytkownika.

Pierwsza sprawa to wybór technologii: HP – wysokociśnieniowa, HVLP – niskociśnieniowa z wysokim transferem materiału, LVLP – niskociśnieniowa z niskim transferem materiału. Pistolety w technologii HP zużywają mniej powietrza, można je zasilać mniejszym kompresorem, ale spora część materiału nie jest przekazywana na lakierowaną powierzchnię. Przy intensywnej pracy, straty materiału mogą być zauważalne ekonomicznie.

Pistolety HVLP i LVLP – wykazują się niskimi stratami materiału oraz bardzo dobrym rozpyleniem (większa ilość otworów dystrybuujących powietrze), ale równocześnie mają dużo większe zużycie powietrza.

W związku z rosnącymi wymaganiami dotyczącymi ekologii i standardów emisji rozpuszczalników na rynku pojawia się technologia HPS – pistolety z systemem wysokorozpylającym o transferze na poziomie 80% (80% materiału „ląduje” na lakierowanej powierzchni).

Z jakim wydatkiem należy się liczyć wybierając pistolet do naszego warsztatu lakierniczego?

Cena równa się jakość, więc tutaj możemy wyróżnić trzy poziomy/klasy sprzętu. Do 100 zł mamy tanie pistolety, niezbyt precyzyjne, do zgrubnej pracy, nakładania szpachlówek i podkładów. Tak przygotowana powierzchnia wymaga dalszej obróbki.

Pistolety w cenie 300 – 500 zł to klasa średnia, w której można kupić całkiem przyzwoite narzędzia dobre do amatorskiego lakierowania lub jako „rezerwa” dla profesjonalisty do nakładania mniej wymagających powłok. Pistolety do profesjonalnych zastosowań kosztują już powyżej 1500 zł.

Czy różnią się pistolety lakiernicze z różnych półek cenowych?

Tanie pistolety są sprzedawane z reguły z jedną dyszą 1,4 mm do zastosowań ogólnych. Mogą mieć stalową iglicę, charakteryzują się niezbyt precyzyjnym wykonaniem, a także mogą wystąpić problamy z dostępem do części zamiennych (uszczelki, dysze itp.). Średnia klasa pistoletów to urządzenia z mosiężnymi lub nierdzewnymi iglicami, możliwością wymiany dyszy na inne wymiary oprócz 1,4 mm oraz dodatkowe opcje regulacji na pistolecie. Pistolety profesjonalne to urządzenia o najwyższej jakości wykonania, stabilnych parametrach, z pełnym dostępem do części zamiennych i serwisu.

Jak widać najpierw trzeba się zastanowić co i jak często będziemy robić, a potem do tego dobierać po kolei wszystkie urządzenia.

Jak w ostatnich latach zmieniała się technologia wykorzystywana w pistoletach lakierniczych?

Przez ostatnie lata technologia lakiernicza zmienia się głównie pod kątem wydajności urządzeń, głównie poprawy transferu, czyli zużycia materiałów lakierniczych. W tej chwili przechodzimy od technologii wysokociśnieniowej o niskiej wydajności i niskim transferze, przez technologię niskociśnieniową do systemów wysokrozpylających wykazujących się dużą oszczędnością materiałów lakierniczych. Ma to bezpośredni wpływ na ekologię, spełniania coraz bardzie wyśrubowanych norm środowiskowych. Nie bez znaczenia jest też kwestia obniżania kosztów lakierowania.

Inne zmiany, jakie zaszły na przestrzeni lat, to przejście od pistoletów ze zbiornikami do pistoletów obsługujących zbiorniki jednorazowe – możemy, po wymieszaniu koloru w pojemniku, wkręcić pojemnik w uchwyt pistoletu i przejść do lakierowania. Ułatwia to eksploatację urządzeń, szczególnie pod kątem mycia pistoletu po lakierowaniu.