Na rynku funkcjonuje wiele różnych sieci serwisowych. Jaki jest ich potencjał rynkowy? Od czego zależy sukces rynkowy czy wręcz utrzymanie się na rynku w przypadku nowo powstałej sieci?
Obecna sytuacja na rynku sieci warsztatowych w Polsce pozwala na optymistyczne spojrzenie w przyszłość, większość warsztatów w naszym kraju to jednostki nadal niezrzeszone w żadnej sieci i coraz częściej ich właściciele dostrzegają szanse rozwoju w przystąpieniu do sieci. Taka sytuacja daje szanse na rozwój i powiększanie liczby serwisów w sieci.
Jednak utrzymanie sieci na rynku w dzisiejszych czasach nie jest sprawą prostą, ponieważ serwisom trzeba zapewnić odpowiedni poziom wsparcia począwszy od wizualizacji pozwalającej wyróżniać się na tle konkrecji, ale także pomocy w wyposażeniu serwisu oraz atrakcyjne partnerstwo handlowe. Otrzymują niezbędne materiały informacyjne i reklamowe, a także uczestniczą we wspólnych akcjach promocyjnych i marketingowych.

Jakie warunki muszą zostać spełnione, by założenie nowej sieci serwisowej miało w ogóle sens z punktu widzenia opłacalności takiego projektu?
Założenie nowej sieci ma większe szanse powodzenia, jeżeli organizatorem jest producent, ponieważ wsparcie proponowane przez producenta będzie zawsze większe niż to proponowane przez np. hurtownie. Serwisy zrzeszone będą z kolei bardziej konkurencyjne od niezrzeszonych z powodu łatwiejszego dostępu do szerokiej wiedzy technicznej, szerokiego asortymentu części zamiennych, reklamy i promocji sieci serwisowej, profesjonalnych szkoleń technicznych, handlowych i informatycznych. Poza tym możliwość korzystania ze znaku towarowego, który jest szeroko rozpoznawalny, jest trudną do przecenienia zaletą, mając wyraźny wpływ na wzrost prestiżu firmy.

Czy istnieje może jakiś nieformalny podział na specjalizację poszczególnych sieci, czy jednak z reguły każda taka sieć stara się oferować jak najszerszy zakres czynności serwisowych bez patrzenia na konkurencję?
Przyglądając się rynkowi sieci w Polsce, można zauważyć specjalizację poszczególnych z nich. Mamy sieci oponiarskie, które specjalizują się właśnie w tym zakresie prac, mamy sieci szybkiej obsługi nie świadczące poważnych napraw, sieci blacharsko-lakiernicze odbudowujące samochody po zdarzeniach komunikacyjnych, sieci zajmujące się obsługa samochodów ciężarowych.

Natomiast wszystkie te warsztaty w większym lub mniejszym stopniu świadczą oprócz głównej specjalizacji inne usługi serwisowe, nie do końca powiązane z główną specjalizacją. Więc nikogo nie zdziwi, iż w warsztacie sieci oponiarskiej, oprócz wymiany opony czy felgi, wymienimy akumulator, sprawdzimy geometrię czy przeprowadzimy obsługę klimatyzacji.