Czy tester diagnostyczny w obecnych czasach to absolutna konieczność? Jakie możliwości ma warsztat bez testera?
Tak, to absolutna konieczność. Nawet proste czynności wymagają użycia testera, wymiana oleju, płynów, obsługa hamulców, wymiana części w ramach naprawy wymaga zastosowania testera w celu przeprowadzenia czynności serwisowych lub naprawczych i wykonania adaptacji nowych części, kalibracji, programowania itp. Pole manewru się zmniejsza, nawet żarówkę trudno wymienić bez testera.

Jak zmieniała się diagnostyka na przestrzeni ostatnich lat i czy można dziś stwierdzić, jak będzie ona wyglądała w przyszłości?
Nie wiem, czy jest sens rozmowy o przeszłości. I nie pokusiłbym się na podstawie przeszłości wyrokować, jaka będzie przyszłość. Trudno przewidywać rozwój technologii w tak szybko zmieniającym się świecie. Tym bardziej, że na to wpływ mają również przepisy prawa, aspekty ekonomiczne i marketingowe.

Jakie rozwiązania prawne gwarantują możliwość diagnostyki testerem niezależnym?
Nie chodzi tylko o diagnostykę testerem niezależnym, sprawa jest szersza i dotyczy przyszłości segmentu rynku napraw, który reprezentują warsztaty niezależne. Musi być zapewniony dostęp do danych i funkcji diagnostycznych obsługiwanego pojazdu. Prawo musi to umożliwić. Jeśli ten dostęp będzie ograniczony (np. przez pobór wysokich opłat przez producentów pojazdów) lub niemożliwy, to odbije się to na wszystkich użytkownikach samochodów. Będziemy musieli po prostu więcej płacić za naprawy.

Czy i jak producenci samochodów zabezpieczają się przed niepowołanym (testerem niezależnym) dostępem do "systemu"?
Najpopularniejsza metoda to wymóg znajomości PIN przy wykonywaniu pewnych funkcji diagnostycznych (najczęściej przy programowaniu). Coraz więcej producentów opracowuje, a niektórzy już wdrożyli, systemy, w których dane diagnostyczne (poza danymi związanymi z diagnostyką EOBD) są wysyłane bezpośrednio do serwera danego producenta, ich odczyt jest możliwy tylko przez serwisy autoryzowane posiadające odpowiednie uprawnienia.

Jakie typy testerów diagnostycznych, jakie funkcje są dziś najczęściej wykorzystywane przez warsztaty?
Najczęściej są to testery uniwersalne, łatwe w obsłudze, szybkie, niezawodne. Mające oprogramowanie obsługujące możliwie dużą liczbę pojazdów i funkcji diagnostycznych. Jako, że samochody mają sobie więcej elektroniki niż mechaniki, coraz więcej warsztatów poszukuje testera z oscyloskopem, który będzie posiadał bazę danych technicznych dla komponentów typu czujniki i elementy wykonawcze oraz gotowe procedury testowe wraz z wzorcowymi charakterystykami danego podzespołu. Dzięki temu mechanik jest prowadzony krok po kroku do odpowiedzi na pytanie czy dany element jest niesprawny, bez straty czasu na niepotrzebne podmiany, wymiany na czuja itp. Duże uznanie na rynku z tego właśnie względu zdobył nasz model SUN PDL 5500.