Felietony

e-Rewolucja

Przez ostatnie 10 lat towarzyszy nam wielka rewolucja w przemyśle motoryzacyjnym. Spowodowało ją ustawodawstwo, które zaczęło wprowadzać limity dotyczące emisji CO2 dla nowo produkowanych samochodów. Po przekroczeniu zadanego limitu producent pojazdów musi płacić karę.

więcej »
Szkolenia przez Internet

Kilka dni temu natknąłem się na ofertę szkoleń on-line. Nie byłoby w tym nic dziwnego – przecież teraz cały świat jest „on-line” – gdyby nie fakt, że w tym przypadku chodziło o szkolenia z zakresu mechaniki samochodowej.

więcej »
Komputery na kołach?

W tym wydaniu „autoEXPERTA” poruszamy kilka tematów typowo diagnostycznych. Skupiamy się na diagnostyce oscyloskopowej przepływomierzy oraz pompowtryskiwaczy w silnikach grupy VAG. Dopełnieniem tematyki diagnostycznej jest omówienie zagadnienia kojarzonego najczęściej z aktualizacją oprogramowania sterowników, czyli szeroko pojętego systemu Pass-Thru.

więcej »
Rachunek energetyczny

W marcu Parlament Europejski oraz Rada Europejska przegłosowały zaostrzenie limitów emisji przez nowo produkowane samochody.

więcej »
Znów nowe przepisy?

Dość często w słowie wstępnym skupiam się na sprawach ekologii. Dlaczego? Otóż w ostatnim czasie w tej kwestii sporo się dzieje. Tym razem chodzi o plany rządu mające na celu ograniczenie procederu wycinania filtrów DPF.

więcej »
Nie tak różowo…

Niedawno instytut TÜV opublikował raport na temat stanu niemieckiej motoryzacji. Jako dane wejściowe posłużyły wyniki z badań technicznych około 9 milionów samochodów. Jakie wnioski płyną z tej publikacji?

więcej »
Ciekawy rok

Ostatni czas minął pod znakiem wielu zmian w branży motoryzacyjnej. Koncern TRW połączył się z ZF, Tenneco przejęło Öhlinsa oraz Federal-Mogul, mówiło się też o połączeniu Orlenu z Lotosem. Skoro już o tych dwóch ostatnich mowa, to Orlen wszedł ze sponsoringiem na tor Formuły 1, umożliwiając Robertowi Kubicy ponowne zaistnienie w tej najbardziej prestiżowej imprezie motoryzacyjnej.

więcej »
Noworoczne postanowienia

Odkąd pracuję jako redaktor naczelny „autoEXPERTA”, temat cen za badania techniczne pojazdów stale jest „na fali”. Nowelizacji ustaw było bez liku, wszedł CEPiK, potem drugi CEPiK, zmienił się system badań technicznych, a cena pozostaje ciągle ta sama.

więcej »
Ślad węglowy

O samochodach elektrycznych i hybrydowych pisałem już nie raz, ale ostatnio pojawiła się kolejna ku temu okazja. Otóż, firma analityczna Berylls Strategy Advisors zajmująca się rynkiem motoryzacyjnym wzięła pod lupę samochody elektryczne, a dokładniej – ich ekologiczność. I co? I okazało się, że „elektryki” wcale nie są takie „eko”, jak by się mogło wydawać.

więcej »
Badania po nowemu

Od kiedy jeżdżę własnym samochodem, płacę za niego ubezpieczenie i udaję się na przeglądy do stacji kontroli pojazdów. Jeszcze do niedawna badanie trwało dość krótko – diagnosta właściwie sprawdzał numer VIN, odczytywał numer silnika, wchodził pod auto, kontrolował, czy nie ma dziur w podłodze i sprawdzał hamulce.

więcej »
Nowa rzeczywistość

Już wielokrotnie pisaliśmy o nowych testach związanych z określaniem emisji substancji szkodliwych, a zarazem zużycia paliwa przez samochody. Pierwszy września tego roku jest w tym temacie datą przełomową. Od tego dnia wszystkie nowe samochody rejestrowane po raz pierwszy w UE muszą spełniać wymogi homologacyjne nowego testu zużycia paliwa – WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure – Światowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich).

więcej »
Czyszczenie silnika w modzie

Częstym tematem reklam paliw jest ich zdolność czyszczenia silnika. Chodzi przede wszystkim o czyszczenie wnętrza jednostki napędowej, czyli komory spalania oraz układu dolotowego, a więc miejsc, które mają kontakt z paliwem. To tam powstają nagary i osady, które rzeczywiście wpływają na pracę silnika.

więcej »