Felietony

Łamanie reguł?

Już dekadę temu firma Porsche wyposażyła swój bestseller – model Cayenne w silnik Diesla. Była to jednostka o pojemności trzech litrów i mocy 240 koni mechanicznych. Jednak parametry tego silnika nie mają tutaj znaczenia. Bardziej istotne jest to, że przełamane zostało pewne tabu: był to pierwszy Diesel na koncie Porsche. Dalej już było „z górki”. Efektem tego są dziś SUV-y Bentleya, Porsche czy Lamborghini.

więcej »
Ręce do góry

Od 7 listopada mamy do czynienia z nowymi przepisami o ruchu drogowym. Zmiany są dość radykalne, bo dotyczą między innymi obowiązku kontroli przebiegu samochodu i porównywania go z zapisami w bazie CEPiK.

więcej »
Auta z czarną skrzynką?

Systemy zapisujące parametry jazdy nie są nowością w samochodach. Wielu producentów instaluje je już od dawna, chociaż ich klienci nie zdają sobie z tego sprawy. Odczyt parametrów ma najczęściej miejsce dopiero w przypadku jakiegoś kosztownego roszczenia gwarancyjnego. Wtedy producent samochodu (przedstawiciel, sprzedawca czy dealer) uruchamia procedurę odczytu parametrów zakodowanych w pamięci, o której do tej pory, jako użytkownicy samochodu, nie wiedzieliśmy.

więcej »
e-Rewolucja

Przez ostatnie 10 lat towarzyszy nam wielka rewolucja w przemyśle motoryzacyjnym. Spowodowało ją ustawodawstwo, które zaczęło wprowadzać limity dotyczące emisji CO2 dla nowo produkowanych samochodów. Po przekroczeniu zadanego limitu producent pojazdów musi płacić karę.

więcej »
Szkolenia przez Internet

Kilka dni temu natknąłem się na ofertę szkoleń on-line. Nie byłoby w tym nic dziwnego – przecież teraz cały świat jest „on-line” – gdyby nie fakt, że w tym przypadku chodziło o szkolenia z zakresu mechaniki samochodowej.

więcej »
Komputery na kołach?

W tym wydaniu „autoEXPERTA” poruszamy kilka tematów typowo diagnostycznych. Skupiamy się na diagnostyce oscyloskopowej przepływomierzy oraz pompowtryskiwaczy w silnikach grupy VAG. Dopełnieniem tematyki diagnostycznej jest omówienie zagadnienia kojarzonego najczęściej z aktualizacją oprogramowania sterowników, czyli szeroko pojętego systemu Pass-Thru.

więcej »
Rachunek energetyczny

W marcu Parlament Europejski oraz Rada Europejska przegłosowały zaostrzenie limitów emisji przez nowo produkowane samochody.

więcej »
Znów nowe przepisy?

Dość często w słowie wstępnym skupiam się na sprawach ekologii. Dlaczego? Otóż w ostatnim czasie w tej kwestii sporo się dzieje. Tym razem chodzi o plany rządu mające na celu ograniczenie procederu wycinania filtrów DPF.

więcej »
Nie tak różowo…

Niedawno instytut TÜV opublikował raport na temat stanu niemieckiej motoryzacji. Jako dane wejściowe posłużyły wyniki z badań technicznych około 9 milionów samochodów. Jakie wnioski płyną z tej publikacji?

więcej »
Ciekawy rok

Ostatni czas minął pod znakiem wielu zmian w branży motoryzacyjnej. Koncern TRW połączył się z ZF, Tenneco przejęło Öhlinsa oraz Federal-Mogul, mówiło się też o połączeniu Orlenu z Lotosem. Skoro już o tych dwóch ostatnich mowa, to Orlen wszedł ze sponsoringiem na tor Formuły 1, umożliwiając Robertowi Kubicy ponowne zaistnienie w tej najbardziej prestiżowej imprezie motoryzacyjnej.

więcej »
Noworoczne postanowienia

Odkąd pracuję jako redaktor naczelny „autoEXPERTA”, temat cen za badania techniczne pojazdów stale jest „na fali”. Nowelizacji ustaw było bez liku, wszedł CEPiK, potem drugi CEPiK, zmienił się system badań technicznych, a cena pozostaje ciągle ta sama.

więcej »
Ślad węglowy

O samochodach elektrycznych i hybrydowych pisałem już nie raz, ale ostatnio pojawiła się kolejna ku temu okazja. Otóż, firma analityczna Berylls Strategy Advisors zajmująca się rynkiem motoryzacyjnym wzięła pod lupę samochody elektryczne, a dokładniej – ich ekologiczność. I co? I okazało się, że „elektryki” wcale nie są takie „eko”, jak by się mogło wydawać.

więcej »