Felietony

Noworoczne postanowienia

Odkąd pracuję jako redaktor naczelny „autoEXPERTA”, temat cen za badania techniczne pojazdów stale jest „na fali”. Nowelizacji ustaw było bez liku, wszedł CEPiK, potem drugi CEPiK, zmienił się system badań technicznych, a cena pozostaje ciągle ta sama.

więcej »
Ślad węglowy

O samochodach elektrycznych i hybrydowych pisałem już nie raz, ale ostatnio pojawiła się kolejna ku temu okazja. Otóż, firma analityczna Berylls Strategy Advisors zajmująca się rynkiem motoryzacyjnym wzięła pod lupę samochody elektryczne, a dokładniej – ich ekologiczność. I co? I okazało się, że „elektryki” wcale nie są takie „eko”, jak by się mogło wydawać.

więcej »
Badania po nowemu

Od kiedy jeżdżę własnym samochodem, płacę za niego ubezpieczenie i udaję się na przeglądy do stacji kontroli pojazdów. Jeszcze do niedawna badanie trwało dość krótko – diagnosta właściwie sprawdzał numer VIN, odczytywał numer silnika, wchodził pod auto, kontrolował, czy nie ma dziur w podłodze i sprawdzał hamulce.

więcej »
Nowa rzeczywistość

Już wielokrotnie pisaliśmy o nowych testach związanych z określaniem emisji substancji szkodliwych, a zarazem zużycia paliwa przez samochody. Pierwszy września tego roku jest w tym temacie datą przełomową. Od tego dnia wszystkie nowe samochody rejestrowane po raz pierwszy w UE muszą spełniać wymogi homologacyjne nowego testu zużycia paliwa – WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure – Światowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich).

więcej »
Czyszczenie silnika w modzie

Częstym tematem reklam paliw jest ich zdolność czyszczenia silnika. Chodzi przede wszystkim o czyszczenie wnętrza jednostki napędowej, czyli komory spalania oraz układu dolotowego, a więc miejsc, które mają kontakt z paliwem. To tam powstają nagary i osady, które rzeczywiście wpływają na pracę silnika.

więcej »
Z prądem

Ostatnie badania rynku prowadzone przez firmę doradczą Frost & Sullivan pokazują, że rok 2018 zostanie zamknięty z liczbą sprzedanych samochodów elektrycznych na poziomie 1,6 miliona sztuk. Ubiegły rok został po raz pierwszy zakończony bilansem przekraczającym milion sztuk. Tegoroczny wzrost o 60% pokazuje jasno, że mamy do czynienia z bardzo szybko rozwijającym się rynkiem.

więcej »
Bez komputera nie podejdziesz

Majowy „autoEXPERT” poświęcony jest w dużej mierze kwestiom związanym z diagnostyką, a zwłaszcza z jej komputerowym wydaniem. Korzystamy z jej usług już od dawna.

więcej »
Cena czyni cuda

Nowy czynnik chłodniczy zadomowił się już na dobre w układach klimatyzacji. Większość producentów samochodów przeszła na jego stosowanie bez większych problemów, mimo że ceną przewyższał on kilkukrotnie dotychczasowy R134a. Jedynie Mercedes-Benz wyłamał się z ogólnego trendu i zaczął produkować samochody z dwutlenkiem węgla jako medium chłodniczym w klimatyzacji. To dobry kierunek, ale niesie za sobą pewne konsekwencje.

więcej »
Euro 6 – kto da więcej?

Temat kolejnych norm Euro nie powinien już dziwić. Co jakiś czas pojawiają się ich następne generacje, a producenci samochodów gimnastykują się, aby ich produkty mogły spełniać wymogi narzucone przez Komisję Europejską. Stawka jest duża, bo od nieekologicznych samochodów producent musi zapłacić większe kary, a i klient coraz częściej zwraca uwagę na to, czy danym autem będzie mógł wjechać np. do centrum Berlina.

więcej »
Szybkie hamowanie

Hamulce w samochodach często są traktowane przez ich właścicieli po macoszemu. Mimo że dzięki nim udaje się zatrzymać pojazd, to nie poświęcają im zbyt dużej uwagi.

więcej »
Pod napięciem

Jak każdy użytkownik dróg, spotykam się czasami z tamującymi ruch, nagle unieruchomionymi pojazdami. Zazwyczaj staram się pomóc, tak też było i tym razem.

więcej »
Miesiąc po…

Jednym z bardziej gorących wydarzeń ostatniego czasu było wprowadzenie nowych zasad badania pojazdów na SKP.

więcej »