1. Przeskakiwanie

Jeśli pióro wycieraczki „przeskakuje” po szybie zamiast płynnie zgarniać z niej wodę, nie oznacza to wcale zużycia, a niewłaściwe przyleganie. Częstą przyczyną tego zjawiska jest suchy i gorący klimat — pióro „zastyga” w jednym położeniu pod wpływem promieni słonecznych i nie odwraca się, gdy wycieraczka zmienia kierunek.

W takim przypadku konieczna będzie wymiana piór. Zalecamy wybranie wycieraczek, których pióra składają się z połączenia kauczuku naturalnego i syntetycznego zamiast piór wykonanych w całości z kauczuku naturalnego. W porównaniu z kauczukiem naturalnym jego syntetyczna odmiana jest bardziej odporna na uszkodzenia spowodowane przez promienie słoneczne oraz „utwardzanie”.

2. Smugi

Wycieraczki, które zostawiają smugi na szybie, mogą zwyczajnie wymagać wyczyszczenia miękką ściereczką. Jednak jeśli pomimo usunięcia nagromadzonego brudu pióra nadal zostawiają ślady, oznacza to zużycie elementu gumowego, a co za tym idzie konieczność wymiany. Z tego typu defektem mamy najczęściej do czynienia przy wycieraczkach szkieletowych, gdzie docisk do powierzchni szyby przestaje być równomierny.

Podczas gdy klasyczne pióra wycieraczek mają tylko od czterech do ośmiu punktów docisku, pióra płaskie takie jak Valeo Silencio mają setki takich punktów. Oznacza to równomierne przyleganie na całej długości pióra.

Rezultatem jest płynniejsza, cichsza i bardziej równomierna praca, w szczególności przy większych prędkościach jazdy oraz w warunkach intensywnego użytkowania.

3. Piszczenie

Piszczenie wycieraczek jest nie tylko denerwujące, ale również może oznaczać, że wycieraczki są źle dobrane. Możliwe przyczyny to nieprawidłowe zamocowanie lub wadliwa praca ramienia wycieraczki. W tych przypadkach pióro przywiera do szyby nierównomiernie, co uniemożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie.

W pierwszej kolejności warto skontrolować docisk ramienia wycieraczek i jeśli to możliwe odpowiednio je wyregulować. Jeśli pomimo tego wycieraczki nadal piszczą, nadszedł czas na wymianę piór na te o lepszych parametrach pracy.

4. Rozmazywanie

Powodem rozmazywania może być zabrudzenie szyby zanieczyszczeniami zbyt trudnymi do usunięcia przez element gumowy, takimi jak przyschnięte owady lub tłuste plamy — tego typu obiekty uniemożliwiają prawidłowy kontakt pióra ze szkłem, przez co określone obszary szyby pozostają brudne, a widoczność jest ograniczona.

Jeśli jednak efekt rozmazywania utrzymuje się pomimo wyczyszczenia szyby, oznacza to najprawdopodobniej stałą deformację części elementu gumowego i nie obędzie się bez wymiany wycieraczek.

5. Uszkodzenie

Podobnie jak wymienione powyżej defekty również wszelkie uszkodzenia piór będą pogarszały wydajność wycieraczek oraz widoczność. Należy przede wszystkim zwracać uwagę na uszkodzenia elementów gumowych np. wyszczerbienie spowodowane pracą na zlodowaconej szybie lub też odklejenie mechaniczne, oderwanie elementu gumowego pióra od elementu nośnego. Ważna jest również sama konstrukcja nośna — tego typu wygięte lub uszkodzone elementy wymagają niezwłocznej wymiany.

Źródło: Valeo