Jednym z ważnych zobowiązań Toyota Gazoo Racing jest wykorzystanie motorsportu do udoskonalenia swojego know-how i rozwijania umiejętności pracowników, by móc produkować sportowe samochody najwyższej klasy. Nowa GR Supra została stworzona na bazie doświadczeń z wyścigów, zaś do opracowania GR Yarisa wykorzystaliśmy wiedzę i umiejętności zdobyte podczas startów w rajdach – a na to czekało wielu naszych fanów – powiedział Shigeki Tomoyama, prezydent Gazoo Racing, podczas prezentacji GR Yarisa na Salonie Samochodowym w Tokio.

GR Yaris to prawdziwie sportowy samochód, zrodzony z mistrzowskich doświadczeń Toyoty w WRC. Technologia i design z motorsportu zostały przeniesione do samochodu drogowego zgodnie z filozofią Toyota Gazoo Racing, by tworzyć coraz lepsze samochody, które dają niesamowitą radość z jazdy.

GR Yaris to całkowicie odrębny projekt od Yarisa i czerpie pełnymi garściami z doświadczeń i wiedzy inżynierów Toyota Gazoo Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Samochód posłuży też za homologacyjną bazę dla kolejnego Yarisa WRC, ale ma już teraz wszystkie cechy, by jego właściciele mogli odnosić sukcesy w lokalnych rajdach.

Każdy aspekt samochodu został dopracowany pod kątem osiągów: całkiem nowa platforma i silnik, nowe zawieszenie, lekka konstrukcja oraz stylistyka, a także nowy stały napęd na cztery koła GR-FOUR. Z wysoką mocą i niską masą auto ma wszystko, by odnieść sukces w sportowej rywalizacji, a jako super hot hatch dostarczyć niesamowitych osiągów na drodze.

Samochód zostanie wprowadzony na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie drugim globalnym modelem GR Toyoty po GR Suprze.

Nawiązanie do złotej ery

Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.

W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.

GR Yaris posłuży też za bazę homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team, który od powrotu do rajdowej rywalizacji w 2017 roku zdobył już dla Toyoty tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów w 2018 roku oraz mistrzostwo świata kierowców wywalczone przez Otta Tänaka w 2019 roku.

Priorytety rozwojowe

Udoskonalenie aerodynamiki, korzystny rozkład mas i niska masa auta – to trzy kluczowe aspekty pozwalające uzyskać najlepsze osiągi i prowadzenie. To na tych obszarach skupił się zespół projektantów i inżynierów z Toyota Gazoo Racing WRT oraz z zespołu Tommi Mäkinen Racing.

Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto prowadzi się lepiej, jest stabilne i błyskawicznie reaguje na to, co kierowca chce zrobić.

Imponujący stosunek mocy do masy osiągnięto poprzez zastosowanie włókien węglowych i aluminium do produkcji trzydrzwiowego nadwozia. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Specjalnie opracowane wzmocnienia bocznych elementów pozwalają wykorzystać pełny potencjał zawieszenia.

By zadbać o przeniesienie wizji inżynierów do auta i mieć pewność, że samochód daje radość z prowadzenia, podczas całego procesu projektowego GR Yaris był testowany przez profesjonalnych kierowców rajdowych i wyścigowych.

Unikatowy design

GR Yaris to nowa pozycja na szczycie gamy modelowej nowego Yarisa, ale jego stylistyka jest unikalna za sprawą trzydrzwiowego nadwozia oraz obniżonej o 91 mm linii dachu, która tworzy sylwetkę coupe. Drzwi bez ramek potęgują to wrażenie. Przedni grill oraz spojler wyrażają prawdziwy charakter GR, a szerszy tył i muskularne skrzydła dobrze współgrają z 18-calowymi felgami aluminiowymi.

Całkiem nowy silnik 1,6 turbo

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego.

Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym.

Stosunek mocy do masy

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h – takie osiągi GR Yarisa udało się uzyskać dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy. Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, w tym nowych, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. W wyniku tego GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1 280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

GR-FOUR: nowy napęd na cztery koła

Nowy napęd na cztery koła GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło, a do tego jest lekki i prosty w konstrukcji. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa.

Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylnią osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.

Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). Ta elastyczność daje przewagę nad innymi systemami AWD. Co więcej, napęd GR-FOUR ma niższą masę.

W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60% mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40% na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.

Dedykowana platforma i zawieszenie

Specjalnie dla GR Yarisa stworzoną nową platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z przodu oraz platformy GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu. Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu GR-FOUR, a także przyczyniło się do wspaniałej stabilności i prowadzenia auta.

Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.

Wyczynowy układ hamulcowy

System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu, które zostały zaprojektowane by radzić sobie podczas wymagającej jazdy z wysokimi prędkościami na torze czy odcinkach specjalnych oraz z pracą w wysokich temperaturach.

Pakiet Circuit

GR Yaris może zostać wyposażony dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Źródło: Toyota