Z roku na rok poprawia się bezpieczeństwo na polskich drogach. W 2017 roku ponad 75 proc. wszystkich wypadków spowodowali kierowcy samochodów osobowych. Na ich tle odsetek 1,4 proc. zdarzeń z udziałem autobusów jest znikomy*. Pozornie, bo niestety dane Inspekcji Transportu Samochodowego są jednak niepokojące. Tylko we wrześniu 2017 roku inspektorzy na 1503 skontrolowane gimbusy i autobusy szkolne zatrzymali aż 182 dowody rejestracyjne i nałożyli 111 mandatów! Najczęstszym powodem był zły stan techniczny pojazdu, w tym niesprawne oświetlenie**.

– Kierowca autobusu szkolnego ma bardzo odpowiedzialną pracę. Musi zadbać o bezpieczeństwo swoich pasażerów zarówno podczas jazdy, jak i wsiadania czy wysiadania z pojazdu – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds  Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki  Philips. – W każdej z tych sytuacji dużą rolę odgrywa sprawne oświetlenie autobusu. Warunkiem koniecznym, bez względu na porę dnia czy roku, jest przecież odpowiednia widoczność zza kierownicy, jak i sygnalizacja pozostałym uczestnikom ruchu drogowego wykonywanych manewrów.

Dlatego myśląc o wyborze żarówek do autobusu szkolnego, warto postawić na sprawdzone marki, będące gwarancją najwyższej jakości. Choćby ze względu na obciążenia, wstrząsy czy wibracje jakim poddawane są te pojazdy podczas codziennej eksploatacji. W konsekwencji może to doprowadzić do mechanicznego pęknięcia szklanej bańki i konieczności częstych wymian. To z kolei podnosi koszty eksploatacji, które de facto ponoszą lokalne społeczności.

Z myślą o tych warunkach użytkowania pojazdu bańki żarówek Philips wykonane są ze szkła kwarcowego, mają sztywniejsze podstawy i mocowania, zaś w lampach halogenowych używane są wyjątkowo wytrzymałe podwójne włókna. Wszystkie wyprodukowane zostały z zachowaniem tych samych parametrów, co żarówki przeznaczone na pierwszy montaż.

Gamę żarówek halogenowych marki Philips do reflektorów głównych o mocy 24 V tworzą trzy pozycje MasterDuty (typ H1, H3, H4, H7 i H11), MasterLife (typ H1, H3, H4, H7 i H11) oraz MasterDuty BlueVision (H3, H4 i H7). Pierwsza wyróżnia się temperaturą barwową 3250 K i żywotnością – w przypadku H7 – do 500 godzin. Druga, w zależności od typu, nawet czterokrotnie dłuższym czasem świecenia. Natomiast MasterDuty BlueVision charakteryzuje się temperaturą barwową 3700 K, która zbliżona jest do neutralnego dla oka ludzkiego światła dziennego.

Drugą gamą są lampy ksenonowe o mocy 24 V – Philips Xenon BlueVision ultra (D1S, D2S i D2R), Philips Xenon X-tremeVision (D1S, D2S, D2R i D3S) oraz Xenon Vision (D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S i D4R). Xenon BlueVision ultra emituje światło o temperaturze barwowej 6000 K, z efektem niebieskiej poświaty. Lampa Xenon X-tremeVision zapewnia do 50% więcej światła na drodze, zaś Xenon Vision – o homologowanej temperaturze barwowej 4600 K – stanowi idealny zamiennik w sytuacji awaryjnej na drodze.

– Oświetlenie samochodowe marki Philips powstaje w oparciu o doświadczenia zebrane na przestrzeni ponad stu lat. Dziś z naszych produktów w równym stopniu mogą korzystać kierujący jednośladami, samochodami osobowymi, pojazdami ciężarowymi oraz autobusami – dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds Poland. – Wszyscy kierowcy mogą też wybierać w gamie żarówek marki Philips przeznaczonych do świateł krótkich i dziennych, lamp tylnych i  sygnalizacyjnych oraz oświetlenia wnętrza kabiny. Można je kupić na sztuki, w kompletach lub zestawach zapasowych.

* Raport Policji – Wypadki drogowe w 2017 roku
** www.gitd.gov.pl/dla-mediow/aktualnosci/briefing-gitd-autobusy-szkolne-i-gimbusy-nadal-niezbyt-bezpieczne

Źródło: Informacja prasowa Philips