Rynek pracownika dotknął także motoryzację. Wszędzie można usłyszeć o dużych problemach kadrowych w tej branży. Czy właściciele warsztatów mają więc się czego bać ? Odpowiedź brzmi: to zależy...

Na podstawie badania, przeprowadzonego na zlecenie motokadry.pl wśród mechaników można wysnuć kilka interesujących wniosków. Przede wszystkim, dosyć optymistycznie dla właścicieli warsztatów, mechanicy prezentują duże zadowolenie z pracy i są lojalni wobec swojego pracodawcy. 81% z nich nie myśli bowiem obecnie o zmianie pracy.

Nie znaczy to, że właściciele warsztatów mogą spać spokojnie, gdyż jak wiadomo znalezienie nowego doświadczonego mechanika graniczy z cudem.

Prawie połowa pracowników warsztatów samochodowych ze względu na rozwój techniki, ma potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego. Jednocześnie, jak wiadomo, osoby posiadające wysokie kwalifikacje, bez względu na koniunkturę gospodarczą, zawsze znajdą dobrą pracę. Powyższe jest już mniej korzystne dla właścicieli warsztatów, zwłaszcza tych którzy „stoją w miejscu”. Brak wiedzy o zmieniającej się sytuacji na rynku może dużo kosztować.

Analiza wyników badania wyznacza zadania dla pracodawców. Oprócz oferowania wysokiego wynagrodzenia i umowy o pracę, właściciele warsztatów muszą umożliwiać mechanikom uczestniczenie w kursach doskonalących i poszerzających ich wiedzę techniczną, a także zapewniać, by warsztat, w którym pracują, był dobrze wyposażony.

Konieczne jest także zadbanie o przyjazną atmosferę pracy. Nie jest tajemnicą, że czasami pracownicy decydują się zmienić lepiej płatną pracę i objąć stanowisko z mniejszym wynagrodzeniem, ale nieporównywalnie lepszym klimatem pracy.

Właściciel warsztatu, który tego wszystkiego nie zapewnia, przegra nie tylko z konkurencją, ale także (pewnie wcześniej) ze swoim zespołem. Warto w tym kontekście pamiętać o tym, że dobrze wyszkoleni i zadowoleni pracownicy, to większa konkurencyjność warsztatu, w którym pracują.

Należy zatem, stając naprzeciw aktualnych wyzwań i potrzeb motoryzacji, wsłuchiwać się w potrzeby swoich pracowników i wyprzedzać problemy, jakie pracodawcom serwuje rynek pracownika. Większa rotacja, potrzeba nowych rekrutacji i wdrażania pracowników mogą okazać się dużo bardziej bolesne niż zadbanie o rozwój własnego warsztatu i tym samym zadowolenie obecnych pracowników.

Źródło: Motokadry.pl