Ogółem od stycznia do września 2019 r. zarejestrowano 353,5 tys. nowych samochodów osobowych marek popularnych – o 1,3% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W tym czasie klienci instytucjonalni zarejestrowali w tej grupie marek 235,9 tys. sztuk (spadek o 1,6% r/r), a nabywcy indywidualni 117,6 tys. sztuk (wzrost o 7,6% r/r). W segmencie premium+ w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. zarejestrowano w Polsce 57,3 tys. nowych samochodów osobowych tj. o 5,6% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Przy czym zakupy nabywców indywidualnych w grupie samochodów premium+ zwiększyły się o 11% a instytucjonalnych o 5,1%.

Cieszy wzrost zakupów klientów indywidualnych zarówno w grupie marek popularnych, jak i premium+ chociaż udział klientów instytucjonalnych w całej liczbie zarejestrowanych samochodów osobowych ciągle jest dominujący (70%) i utrzymuje się na poziomie ubiegłego roku. Pojawiają się jednak ostrożne sygnały świadczące o tym, że przedsiębiorstwa oszczędzają i przygotowują się do spowolnienia gospodarczego – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Nie maleje popularność małych i średnich SUV-ów

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. liczba rejestracji spadła w większości segmentów. Wzrost osiągnął jedynie najpopularniejszy segment małych i średnich SUV-ów (+15%) oraz segment kombivanów (+15%). Nieznaczny wzrost na poziomie 2% odnotowano w segmencie B. Spadek odnotowano natomiast w segmencie małych i średnich MPV (-23%), a także w segmentach D i E (po -11%). O 7% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku spadła liczba rejestracji w segmentach klasy małych samochodów miejskich (segment A) i klasy luksusowej (segment F).

Ogółem od początku 2019 r. aż o 60,3% wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Od stycznia do września br. na łącznie zarejestrowanych 28 558 tys. aut z napędem alternatywnym 26 634 stanowiły samochody z napędem hybrydowym, a 1 924 samochody elektryczne. Niezmiennie znacznie więcej aut zasilanych alternatywnie kupują klienci instytucjonalni niż prywatni. W ich grupie odnotowano zdecydowanie wyższe tempo wzrostu +64,5% wobec +44,3% wśród klientów indywidualnych – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost liczby rejestracji pojazdów użytkowych

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. odnotowano wzrost w segmencie samochodów dostawczych (o DMC <=3,5t), których zarejestrowano 51,1 tys., czyli o 5,0% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r. Rynek nowych przyczep i naczep zmniejszył się o blisko 6% – w analizowanym okresie 2019 r. zarejestrowano 19,0 tys. sztuk. O blisko 5% spadła także liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów, która w pierwszych III kwartałach 2019 r. wyniosła 1 971 sztuk. We wszystkich segmentach funkcjonalnych odnotowaliśmy spadki. W dwóch zasadniczych – wśród autobusów mini i miejskich są one nieznaczne, odpowiednio o -1% i -3%. Natomiast w kategoriach autobusów międzymiastowych i turystycznych, których zarejestrowano odpowiednio o 33% i 11% mniej w skali roku, spadki są wyraźne.

Rośnie popularność jednośladów

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. zarejestrowano 16 864 motocykle, czyli o 4 411 sztuk więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost rejestracji odnotowano również na rynku motorowerów, których od stycznia do września br. zarejestrowano 16 857 sztuk, co oznacza wzrost o 17,5% w porównaniu z 2018 r.

Pozytywne wyniki eksportu pojazdów motoryzacyjnych

Od początku 2019 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,5% r/r i wyniósł 18,6 mld euro. O 6,2% spadła wartość eksportu samochodów osobowych, natomiast o 28,2% wzrosła wartość eksportu samochodów przeznaczonych do przewozu towarów.

Źródło: KPMG