Odczuwalne przy niskich prędkościach i normalnym hamowaniu działanie układu ABS może być oznaką nie tylko poślizgu kół, ale też usterki w układzie. Szczególnie gdy takiej pracy towarzyszy świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka ostrzegawcza.
Jeden z najważniejszych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy obchodzi właśnie 40-lecie obecności na rynku. W dniach 22-25 sierpnia 1978 r. Mercedes-Benz i Bosch prezentowały w Untertürkheim światową nowość, a od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116). Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania był prekursorem całej masy elektronicznych systemów, w jakie może być dziś uzbrojony każdy niemal model.
Układy bezpieczeństwa czynnego, takie jak ESP/ABS/ASR lub pochodne, są systemami pozwalającymi na ustabilizowanie i monitoring toru jazdy samochodu w sytuacjach krytycznych (chwilowej utraty kontroli) dzięki bezpośredniemu wpływowi układu hamulcowego lub napędowego. Poszukiwanie i usuwanie usterek w tych obszarach jest więc niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdu.
ABS nie tylko skraca drogę hamowania i ogranicza ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, ale także drastycznie ogranicza liczbę wypadków samochodowych. Szacuje się, że system zmniejsza liczbę zderzeń czołowych na mokrej nawierzchni nawet o 35%! Dzięki temu elementowi układu hamulcowego, to co kiedyś wymagało ogromnego doświadczenia, dziś wymaga jedynie silnego naciśnięcia pedału hamulca.
Poruszając się samochodami po drogach w ciągu całego roku, możemy napotkać różne, dynamicznie zmieniające się warunki pogodowe. Poprawiająca się sieć dróg pozwala na szybkie podróżowanie z wysokimi prędkościami. Pojazdy są wyposażane w coraz to nowsze systemy, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnego komfortu podróży oraz bezpieczeństwa podróżujących.
TMD Friction, właściciel marki Textar, rozszerza swoją ofertę o czujniki ABS.
Już od ponad dekady wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w układ ABS. Teraz, dzięki prostej metodzie Textar, będzie można szybko wyeliminować jedną z głównych przyczyn zaświecenia się kontrolki ABS na desce rozdzielczej.
Elementy układu hamulcowego ze względu na stałą pracę zużywają się. Klocki i tarcze się wymienia. Czasem zdarzy się, że pompa hamulcowa zacznie przeciekać – wtedy wystarczy wymienić uszczelniacze albo całą pompę. W układzie hamulcowym mamy jeszcze jeden element, który pracuje i może ulec zużyciu, a jego wymiana sprawia znacznie więcej kłopotów – pompę układu ABS/ESP.
Integracja technologii inteligencji opon ze sterownikiem układu przeciwblokującego (ABS) pojazdu może zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i skrócić drogę hamowania o 1,75 metra – wynika z testów przeprowadzonych przez Goodyear, jednego z wiodących producentów opon i rozwiązań dla flot, oraz TNO, holenderskiej organizacji badawczej. Firmy przedstawiły obiecujące wyniki wspólnych badań podczas targów Consumer Electronics Show 2024 w Las Vegas.
Nowoczesne układy ABS i ESP wymagają stosowania płynów DOT 4. Producenci samochodów rozbudowują te układy, powodując zapotrzebowanie na skrócenie czasu reakcji. Do tego konieczny jest płyn hamulcowy, który charakteryzuje się niską lepkością także w bardzo niskich temperaturach.
Układ stabilizacji toru jazdy (ESP) jest dziś standardem we wszystkich pojazdach. Na podstawie informacji o kącie obrotu kierownicy, użyciu pedału hamulca bądź przyspieszenia, prędkości obrotowej każdego z kół oraz informacji z czujnika przyspieszenia i obrotu układ ten może korygować tor jazdy. Odbywa się to przez ograniczenie mocy silnika lub przyhamowanie jednego albo kilku kół pojazdu. Skuteczność tego układu zależy więc w dużej mierze od przyczepności kół do jezdni.
Za skuteczne zatrzymanie samochodu w równym stopniu odpowiadają klocki, tarcze, szczęki i przewody hamulcowe. Producenci tych elementów muszą zapewnić więc jak najwyższą ich jakość.
Działanie ESP nie ogranicza się tylko do hamowania, ale też odgrywa istotną rolę podczas przyspieszania i jazdy po łuku.
W artykule szczegółowo przyjrzymy się zagadnieniu testowania czujników typu DF11i, spotykanych w wielu modelach samochodów.
Nowe numery referencyjne produktów Delphi obejmują czujniki ABS przeznaczone do popularnych modeli Audi, BMW, Citroën, Ford, Mercedes, Peugeot i Renault.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu