Sterowanie pracą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni DQ200 odbywa się za pośrednictwem zespołu mechatronicznego – jednostki zawierającej sterowniki: elektroniczny i hydrauliczny. Sterownik hydrauliczny generuje ciśnienie oleju niezbędne do regulacji sprzęgieł oraz obsługi procesu włączania poszczególnych biegów. Sterownik elektroniczny realizuje program analizy danych z czujników, na podstawie której wysterowuje elementy wykonawcze i przeprowadza procedury adaptacyjne przekładni.
Sterowanie pracą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni DQ200 odbywa się za pośrednictwem zespołu mechatronicznego – jednostki zawierającej sterowniki: elektroniczny i hydrauliczny. W części 2. artykułu opisana została praca sterownika mechatronicznego. W tej części skupimy się na sterowniku hydraulicznym oraz module mechatronicznym.
Procedura wymiany oleju w skrzyni biegów DSG GS7D36BG 7/1 montowanej w BMW M5 w latach 2011–2017.
Jaka jest różnica między skrzynią automatyczną i manualną? Jakie są korzyści ze stosowania poszczególnych rozwiązań? Czym jest i jak działa skrzynia biegów DSG? Jak dbać i konserwować DSG, dobierając odpowiedni olej?
Paski G-Force RedLine CVT firmy Gates zostały zaprojektowane do wydajnej i długiej pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Wymiana sprzęgła i koła zamachowego w samochodach VW i Škoda może skutkować problemami z działaniem skrzyni biegów DSG. Bywają przypadki, że sama adaptacja nie przynosi odpowiedniego rezultatu, ponieważ problem leży po stronie mechaniki.
Nawet najlepszy olej przekładniowy w pewnym momencie nie nadaje się już do dalszej pracy. A następstwem niewymieniania oleju jest zwiększone zużywanie się współpracujących elementów wewnątrz skrzyni biegów.
W 2008 roku Volkswagen wprowadził 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem suchym, o oznaczeniu DQ200 (kod producenta 0AM). Przekładnia pozwalała na przeniesienie maksymalnego momentu obrotowego o wartości do 250 Nm i poprzeczną zabudowę w modelach: Passat, Golf, Touran i Polo.
Idea skonstruowania zautomatyzowanej skrzyni biegów, która pozwalałaby pozbyć się przerw w przeniesieniu napędu podczas zmiany biegów, sięga lat czterdziestych ubiegłego wieku.
Skrzynia DSG 0GC jest unowocześnioną wersją skrzyni DSG 0BT/0BH. Wprowadzono w niej szereg zmian mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz przystosowanie skrzyni do pojazdów z systemem start-stop.
Rozwój technologiczny motoryzacji stworzył specyficzne potrzeby zaawansowanych skrzyń dwusprzęgłowych, takie jak odpowiednia lepkość oleju oraz odporność temperaturowa, pozwalające zapewnić precyzję oraz szybkość zmiany biegów w każdym warunkach pracy.
Moduł mechatroniczny skrzyni preselekcyjnej 02E realizuje funkcje sterujące pracą dwusprzęgłowej przekładni. Kompaktowa budowa modułu pozwala na połączenie jego czterech głównych segmentów w jednolity element zawierający: sterownik elektroniczny, elektrohydrauliczny zespół sterujący, płytę dystrybucji oleju z kanałami oraz płytkę drukowaną.
Elektroniczny sterownik J743 skrzyni preselekcyjnej 02E stanowi wspólną część modułu mechatronicznego. Jego głównym zadaniem jest właściwa regulacja pracy modułu mechatronicznego przekładni dzięki analizie i wymianie danych z sensorów i komponentów skrzyni. Ponadto sterownik odpowiada za generowanie przebiegu sygnałów regulujących poszczególne podzespoły wykonawcze skrzyni preselekcyjnej oraz dokładny przesył danych.
Dźwignia wyboru trybu jazdy w skrzyniach S-Tronic/DSG posiada zintegrowany elektroniczny sterownik (oznaczenie E313 dla przekładni S-Tronic oraz J587 dla przekładni DSG), który wysyła informacje o jej położeniu oraz wybranym trybie jazdy.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu