Rozwój rynku motoryzacyjnego oznacza dobre perspektywy dla producentów stopów aluminiowych. Wśród producentów aut rośnie zapotrzebowanie na ten surowiec, dzięki czemu waga pojazdów spada i poprawiają się ich parametry jezdne.
Firmy Nissan Motor Co. Ltd. (Nissan) i Kobe Steel, Ltd. (Kobe Steel) ogłosiły plany wykorzystania stali Kobenable1 w modelach Nissana produkowanych od stycznia 2023 r.
Rama przestrzenna z różnych materiałów to perspektywiczna lekka konstrukcja Audi. Tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym, jak i nowoczesne gatunki stali, to elementy, którymi w przyszłości uzupełniane będą aluminiowe konstrukcje pojazdów.
Aluminium, jako materiał niezwykle innowacyjny, znajduje szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej. Ze względu na swoje szczególne właściwości coraz częściej wybierany jest także przez producentów samochodów ciężarowych, które powinny być lekkie, wytrzymałe, a także bezpieczne.
Niezwykła lekkość i wytrzymałość aluminium sprawiają, że tworzywo to znalazło szerokie zastosowanie w różnych branżach – od lotnictwa po motoryzację.
Tym mianem zwykło nazywać się samochody. Nie jest ono jednak do końca trafne.
Aluminium w konstrukcjach nośnych zostaje zastępowane stalami o wysokiej wytrzymałości, tworzywami sztucznymi oraz materiałami kompozytowymi. W ten sposób otrzymuje się jeszcze lżejszą i bardziej wytrzymałą konstrukcję, która niestety ma znacznie wyższe wymagania podczas napraw.
Obniżenie emisji substancji szkodliwych jest dziś priorytetem każdego producenta samochodów. Wynika to przede wszystkim z nakładania przez Unię Europejską kar za przekroczenie ustalonych limitów. Ilość emitowanego CO2 stała się więc ważniejsza niż osiągi samochodu czy jego parametry jezdne.
Grunt wytrawiający CP 595 Wash Primer marki Profix zapewnia ochronę antykorozyjną dzięki pasywacji podłoży metalicznych.
Stosowanie aluminium ma w Audi długą tradycję. Pierwsze Audi A8, model wyposażony w Audi Space Frame — pionierskie osiągnięcie w zakresie lekkich konstrukcji — zadebiutowało w roku 1994. W ramach stosowania innowacyjnej mieszanki wielomateriałowej, Audi nadal wykorzystuje ten lekki metal do produkcji różnorodnych podzespołów już czwartej generacji tej luksusowej limuzyny. Produkcja aluminium jest jednak bardzo energochłonna. Dlatego Audi stosuje zamknięty obieg tego materiału. Pozwala to oszczędzać cenne surowce pierwotne i sprawia, że samochody wchodzą do eksploatacji z korzystniejszym bilansem ekologicznym.
Aluminium jest lekkie, sztywne i odporne na korozję, dlatego też coraz częściej jest wykorzystywane do produkcji nadwozi.
W ramach koncepcji zrównoważonego rozwoju, PLANBLUE, RONAL GROUP już od dłuższego czasu optymalizuje realizowane procesy.
Aby odchudzić samochody, konstruktorzy często sięgają po aluminium, tworzywa sztuczne i włókna węglowe. Jednak przyszłość nadal należy do stali.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu