Na naszych oczach dokonują się przełomowe zmiany w motoryzacji. Zarówno wielkie koncerny, obecne na rynku od wielu lat, jak i nowo powstające, ambitne startupy, uczestniczą w wyścigu technologicznym, którego celem jest stworzenie pierwszego, w pełni autonomicznego samochodu.
Wczoraj w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” zorganizowana w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju. Audi, jako jeden z czołowych na świecie koncernów rozwijających technikę autonomicznej jazdy, zaprezentowało podczas tego wydarzenia specjalny model Audi A7 Sportback, zwany „Bobby”.
Choć jeszcze kilka lat temu wydawało się, że autonomiczne pojazdy lada moment zdominują nasze drogi, to ich powszechne wdrożenie może nastąpić nieco później niż pierwotnie zakładano.
Kamery termowizyjne montowane obecnie w luksusowych samochodach pozwalają wychwycić obecność obiektu na drodze z odległości nawet 200 metrów, zapewniając kierowcy niemal trzykrotnie więcej czasu na reakcję niż zwykłe reflektory.
Samochody autonomiczne „widzą” świat w perspektywie 360 stopni. Dla nich rzeczywistość składa się z milionów punktów wygenerowanych przez czujniki i komputery. Maszynom nie przeszkadzają ciemności, bo mogą „widzieć” w podczerwieni, nie przeszkadza im też mgła, bo „obserwują” z pomocą radaru. Nie potrącą pieszego czy rowerzysty, bo rozróżniają temperatury otaczających obiektów.
Eksperci z Instytutu Fraunhofera ds. Technologii Mediów Cyfrowych IDMT w Oldenburgu pracują nad samochodem słyszącym i opracowują rozwiązania systemowe oparte na sztucznej inteligencji do rozpoznawania zdarzeń akustycznych w pobliżu pojazdów. Innymi słowy, samochody przyszłości będą wyposażone w zmysł słuchu, który pozwoli im zarejestrować np. dzwonki rowerowe, bawiące się dzieci czy syreny zbliżających się pojazdów uprzywilejowanych.
Według prognoz Instytutu Transportu Samochodowego autonomiczne samochody wyjadą na polskie drogi ok. 2030 r. Do tego czasu prace nad sztuczną inteligencją będą dotyczyć głównie obszaru bezpieczeństwa.
Okazuje się, że jeśli chodzi o autonomiczne samochody, młodzi respondenci, biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez firmę Goodyear i ośrodek badawczy ThinkYoung, są bardziej sceptyczni do tej technologii niż wieszczące rewolucję firmy.
Polacy są bardziej od innych Europejczyków otwarci na innowacje w motoryzacji i wprowadzenie na drogi samochodów autonomicznych. Polska jest jednym z zaledwie trzech krajów, gdzie jest więcej osób (35%) którzy czuliby się komfortowo jadąc obok pojazdów autonomicznych, niż tych odczuwających dyskomfort (27%).
Wielu kierowców uważa, że samochody autonomiczne są już na wyciągnięcie ręki i można je zakupić na europejskim rynku samochodowym. Jednakże, jak dotąd, nie jest to możliwe
Delphi i Mobileye przeprowadzą na Targach CES 2017 najbardziej skomplikowaną demonstrację jazdy zautomatyzowanej w świecie rzeczywistym.
W styczniu Hyundai najpierw ogłosił, że chętnie wspomoże koncern Apple w budowie pierwszego autonomicznego samochodu, a następnie równie szybko wycofał się z tych deklaracji. Szum medialny spowodował jednak wzrost cen akcji południowokoreańskiego koncernu.
Era ciężarówek autonomicznych ruchu dalekobieżnego zbliża się wielkimi krokami. Wraz z nią pojawią się zarówno wyzwania, jak i możliwości przeprojektowania wnętrza autonomicznych pojazdów, aby służyły nowym funkcjom i czynnościom osób je obsługujących.
Autonomiczny bus BB1 budzi ciekawość, choć wiele osób jest już z obecnością pojazdu oswojona – od 13 listopada w kampusie testują go studenci Politechniki Śląskiej. Od 20 listopada mogą to robić mieszkańcy i mieszkanki.
O przestępczym potencjale samochodów autonomicznych. Czy pojazdy autonomiczne niosą za sobą świetlaną przyszłość czy też istotne zagrożenie?
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu