Firmy transportowe i logistyczne mogą stracić na planowanych przez Komisję Europejską zmianach w przepisach o delegowaniu pracowników. Jeśli branża nie zostanie wyłączona z tych przepisów, to kierowcy przejeżdżającemu przez dany kraj będą przysługiwać takie same wynagrodzenia czy urlopy jak osobom pracującym w danym kraju.
Aż 100 000 nowych miejsc pracy czeka na profesjonalnych kierowców – wynika z prognoz polskich firm transportowych. Potrzeby rynku są dużo większe niż liczba pracujących kierowców. Jednak barierą są koszty uzyskania kwalifikacji i niezbędnych uprawnień, które wynoszą ok. 10 000 zł. Zdaniem Komisji BCC ds. Transportu, aby zwiększyć dostępność zawodu kierowcy oraz dopływ nowych pracowników na rynek pracy konieczne jest instytucjonalne wsparcie.
Branża transportowa to niezaprzeczalny filar globalnej gospodarki, odgrywając kluczową rolę w zapewnianiu płynności dostaw.
Branża transportowa bywa nieprzewidywalna, dlatego przewoźnik powinien być gotowy na każdą sytuację. Jedne z najtrudniejszych dotyczą przewozu towarów, który narusza procedury celne.
Globalny handel odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i rozwoju światowej gospodarki. Jednak w ostatnim okresie zaobserwowano spadki, które wpływają na poszczególne, kluczowe sektory – w tym branżę transportową.
Wzmożone kontrole na granicach, wielokilometrowe korki, przekroczone czasy pracy kierowców, zamknięte fabryki i zakłady produkcyjne to problemy, z jakimi boryka się dziś branża transportowa. Choć sam transport zaciąga hamulec, to zadłużenie branży powoli się rozpędza. Na początku lutego br. wynosiło jeszcze 843 mln zł. 20 marca było to już 927,9 mln zł.
Wspólnotowa licencja transportowa jest niezbędna, jeśli firma chce wykonywać przewozy międzynarodowe.
Aż 93% polskich operatorów flotowych uważa zrównoważony rozwój za ważny czynnik w funkcjonowaniu firmy, co jest wynikiem wyraźnie wyższym od średniej europejskiej wynoszącej 68%.
Działalność w sektorze TSL, choć kluczowa dla światowej gospodarki, okazuje się niepokojąco kosztowna. Wysokie koszty operacyjne transportu drogowego są nieuniknione ze względu m.in. na ceny paliwa, utrzymanie pojazdów, opłaty drogowe, rosnące wynagrodzenie pracowników, a także wymogi związane z przestrzeganiem przepisów.
Do 750 tys. zł dopłaty do zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych przewiduje projekt programu ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W warunkach gospodarczej niepewności i spadków popytu na frachty, których branża TSL doświadcza od kilkunastu miesięcy, gotowość do szybkiej zapłaty bywa kartą przetargową w rozmowach z przewoźnikami. Popularnym sposobem na rozwiązanie tej kwestii do niedawna było skonto, ale ostatnie lata pokazały, że boom na ten produkt minął.
Bosch zaprezentował otwartą platformę cyfrową L.OS, która umożliwia firmom logistycznym i transportowym łatwy dostęp do usług IT. To kompletny ekosystem pozwalający na przeprowadzanie bardziej efektywnych operacji.
Zmiany w wynagrodzeniach oraz systemy telematyczne jako jedne z kluczowych czynników wpływających na pracę zawodowych kierowców – nowy raport PITD oraz Webfleet.
Sankcje, wprowadzone przez Unię Europejską, jak i Polskę, będące odpowiedzią na naruszenie integralności terytorialnej Ukrainy, mają na celu wywarcie presji na agresorów. Jakie podmioty mogą znaleźć się na listach sankcyjnych? Jakich towarów nie wolno dostarczać do Rosji i Białorusi? Jak wyglądają podstawy prawne tych działań? Te, jak i wiele innych zagadnień dotyczących obowiązujących sankcji wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej. Unijne listy sankcyjne
Subindeks Barometru EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt., co jest najwyższym wynikiem wśród sześciu badanych sektorów. Oto analiza i wnioski ekspertów.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu